ناوگان دریایی کریدور شمال و جنوب فرسوده است.

جلالی‌فر در میزگرد کریدور شمال جنوب کازان روسیه عنوان کرد:

0 511

میزگرد کریدور شمال جنوب در حاشیه برگزاری نمایشگاه حلال و همایش جهان اسلام – روسیه در شهر کازان برگزار شد.

در این مراسم سیدجلیل جلالی‌فر عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران روسیه و مشاور منطقه آزاد انزلی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در این مراسم ضمن تشکر از رییس باشگاه کریدور شمال و جنوب آقای رمضان عبدول تیپوف و سایر سازمان دهندگان این میز گرد بیان کرد: امروز بنا ندارم در خصوص مزیت های کریدور شمال و جنوب صحبت کنم. زیرا لذا مزیت این کریدور مهم، برای همه  کارشناسان و فعالان اقتصادی مشخص است. برای تسریع در راه اندازی کریدور شمال و جنوب اقدامات دولتها  مهم بوده و البته اقداماتی از سوی سه دولت ایران و روسیه و هند در حال انجام بوده اما ناکافی است.

جلالی‌فر در ادامه به  اقدامات زیرساختی در حال انجام در قلمرو جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: تکمیل توسعه زیرساخت بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی و اتمام اتصال خط ریلی به این بندر تا پایان ماه مارس ۲۰۲۲   و همچین هم اکنون تکمیل ظرفیت‌های مناسب انبارها و مخازن غلات و روغن مایع و مواد سوختی از جمله اقدامات در حال انجام است.

وی افزود: قبل از هرچیز باید عنوان کنم بنا به شواهد حاضر، یکی از راهبردهای رئیس جمهور منتخب کشورمان و دولت جدید، توسعه همکاریهای اقتصادی با کشورهای همسایه خصوصا با روسیه است. با توجه به سطح روابط گسترده  ایران و روسیه، قطعا شاهد توسعه پیوندهای اقتصادی کارآمد و بی‌سابقه‌‌ای بین این دو کشور خواهیم بود. همچنین با همکاری اقتصادی مشترک ایران، روسیه، هند  ظرفیت جدید ژئواکونومی در مسیر این کریدور مهم ایجاد و موقعیت جدید ژئوپلیتیکی اقتصادی شکل خواهد گرفت.

جلالی‌فر در ادامه به  اقدامات زیرساختی در حال انجام در قلمرو جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: تکمیل توسعه زیرساخت بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی و اتمام اتصال خط ریلی به این بندر تا پایان ماه مارس ۲۰۲۲   و همچین هم اکنون تکمیل ظرفیت‌های مناسب انبارها و مخازن غلات و روغن مایع و مواد سوختی از جمله اقدامات در حال انجام است. همچنین تکمیل توسعه زیرساخت بندرمنطقه آزاد چابهار با مشارکت کشور هند، عملیاتی کردن بنا در در شمال و جنوب ایران با همه امکانات لازم لجستیکی،اعطای تخفیفات ویژه هزینه‌های بندری جهت کالاهای تراتزیتی توسط سازمان بنادر و کشتیرانی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران و آمادگی کامل شرکت سهامی بیمه ایران جهت خدمات بیمه ای از دیگر این اقدامات است.

 این کارشناس اقتصادی در حوزه روابط روسیه در ادامه سخنرانی خود بیان کرد: همچنین  ما شاهد اقدامات مهمی در قلمرو فدراسیون روسیه نیزهستیم که به اختصار چند مورد آن را ذکر می‌کنم. اولین مورد تنظیم و تصویب سند  راهبردی توسعه ژئوپلیتیک و اقتصادی روسیه در ۸ نوامبر ۲۰۱۷  که بیانگر اراده قوی دولت کشور روسیه در راه اندازی  و فعال سازی کریدور شمال و جنوب  و راه اندازی تجارت آزاد با جمهوری اسلامی  ایران است. مورد دوم تصویب منطقه آزاد لجستیکی لوتوس در منطقه علیا در آستراخان است که قطعا با تلاشهای شبانه روزی جناب آقای سرگی میلوشکین که آغاز و تکمیل می‌شود. همچنین تصویب ساخت بندر لاگان که عملیات ساخت آن را دوستان ما در جمهوری کالمیکیا  دنبال می‌کنند و نیز ایده و طرح بزرگ و مهم ایجاد کانال اوراسیا با ظرفیت بزرگتر در جنوب ولگا – دن با مشارکت کشورهای قزاقستان و چین در حال انجام است.

جلالی‌فر اضافه کرد: با وجود زیرساخت های فعلی بنادر جنوب روسیه و شمال و جنوب ایران  در صورت اقدامات بخش دولتی در حوزه تسهیل مقررات و هماهنگی های سازمانی بین دو کشور،  جابجایی کالاهای ترانزیتی می‌تواند در این کریدور به سرعت انجام بپذیرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: در این راستا پیشنهاد می‌کنم با توجه به اهمیت کریدور شمال – جنوب متاسفانه کاهش اختیارات گمرک آستراخان  موانع بزرگی برای تجارت با ایران و تجار ایجاد کرده است. لازم است گمرک آستراخان همچون گذشته با اختیارات بیشتر و مستقل فعالیت کرده تا در ترخیص کالاها تسریع شود. لازم است برای تسهیل در ترخیص کالا، رویه مشترکی  بین سازمان‌های نظارتی همچون استاندارد، قرنطینه و دامپزشکی دو کشور ایران و روسیه  به منظور کنترل  متدهای آزمایشگاهی  و کنترل  انطباق کالاها ایجاد شود.

وی افزود: وجود رسوب در رود ولگا امروز مهمترین چالش برای تردد کشتی‌ها است. من به نمایندگی از بخش خصوصی ایران اعلام می‌کنم آمادگی داریم با ثبت شرکت در منطقه لوتوس آستراخان، لایروبی نقاط مهم رود ولگا، با شرایط تسویه ( ۲۰% نقدی و۸۰% تهاتر با کالاهای مورد درخواست بازار ایران ) را انجام دهیم. امروز بزرگترین مشکل زیرساختی کریدور شمال و جنوب فرسودگی ناوگان دریایی است. لذا  تامین اعتبار لیزینگ صفربهره یا کم بهره حداکثر ۴ درصدی به بخش خصوصی ایرانی و روسی  جهت ساخت ۲۰ فروند انواع کشتی ( رو – رو  –  و کشتی ویژه حمل کانتینرهای یخچالی و نظایر  در کارخانجات کشتی سازی  روسیه می تواند این مشکل بزرگ را حل کند.

لازم به ذکر است، در پایان سخنرانی جلالی‌فر به نمایندگی از منطقه آزاد انزلی  پیشنهاد کرد در ماه اکتبر اجلاس بزرگ کریدور شمال جنوب تحت عنوان باشگاه کریدور شمال و جنوب در منطقه ازاد انزلی برگزار شود . وی با تاکید بر اینکه کریدور شمال و جنوب فقط از راه زمینی آذربایجان و مسیر دریایی نیست، پیشنهاد کرد، کشور همسایه مشترک ترکمنستان و قزاقستان و حتی ازبکستان نیز در اجلاس این باشگاه شرکت کنند چون خطوط ریلی و جاده ای کشورهای یاد شده اهمیت فراوانی دارد و باید این کشورها در استراتژی مشترک دو کشور ایران و روسیه جهت فعال سازی این کریدور مهم نیز نقش آفرینی و هم افزایی داشته باشند. در پایان پیشنهاد نماینده ایران در این نشست مورد موافقت قرار گرفت و در اولین فرصت مناسب با هماهنگی سفارت ایران این اجلاس به بهترین شکل ممکن سازماندهی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.