نبود سرمایه‌گذار برای پارک جنگلی لاکان رشت

0 913

پارک جنگلی  ۴۵۰ هکتاری لاکان رشت که یکی از فرصتهای سرمایه گذاری استان و در راستای گسترش و افزایش سرانه‌ی فضای سبز به شهرداری رشت واگذار شد، هنوز در انتظار سرمایه گذار بخش خصوصی برای احداث قرار دارد.

رشت با برخورداری از ۱۶۰ هکتار فضای سبز شهری، کمترین سرانه‌ی فضای سبز شهری کشور را با ۴.۲ متر به ازای هر نفر به خود اختصاص داده است. در حالیکه طبق استاندارهای جهانی این سرانه، ۹ متر است.

احداث پارک جنگلی لاکان که درسال ۹۶ و طی انعقاد تفاهم نامه‌ سه جانبه ای بین استانداری، منابع طبیعی و شهرداری رشت به مدیریت شهری رشت واگذار شد، هنوز در انتظارسرمایه گذاری بخش خصوصی باقی مانده است. این در حالیست که پیشتر رییس شورای شهر چهارم رشت اعلام کرده بود از ورود سرمایه گذاری خارجی نیز به صورت فایناس نیزدراین پروژه استقبال می شود.

بعد از گذشت ۴ سال از واگذاری پارک جنگلی لاکان به شهرداری رشت و عدم ورود سرمایه گذار بخش خصوصی، اکنون شهرداری رشت درصدد اجرای اقداماتی در فاز صفر پروژه است.

در این رابطه «علیرضا قانع» سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت به مرور گفت: با توجه به اینکه احداث این پارک در بستر سرمایه گذاری بخش خصوصی پیش بینی شده است اما به جهت محدود بودن فرصت ۵ ساله برای ورود سرمایه گذاران، تاکنون مورد استقبال بخش خصوصی قرار نگرفت. از این رو جهت ترغیب بخش خصوصی از استانداری تقاضا کردیم طول مدت سرمایه گذاری در این پروژه را به ۳۰ سال افزایش دهد.

قانع با اشاره به آماده بودن طرحهایی برای شروع احداث پارک گفت: تا کنون احداث پارک جنگلی طبیعت پیشرفت فیزیکی نداشته و شهرداری رشت قصد دارد فاز صفر پروژه را با آماده سازی ورودی های آن آغاز کند.

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری مورد نیاز احداث پارک افزود: هنوز میزان سرمایه و اعتبارات لازم برای احداث پارک مشخص نیست اما با توجه به افزایش هزینه ها، نیازمند بازنگری در میزان برآوردهای سرمایه گذاری بخش خصوصی توسط دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت هستیم.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت با اشاره به اینکه در حال حاضر سرانه فضای سبز شهری به ازای هر شهروند ۲.۵ متر مربع است اظهار امیدواری کرد با احداث پارک جنگلی لاکان این میزان با ۵۰ درصد افزایش به دو برابر برسد.

گفتنی است پیشتر در احداث پارک جنگلی لاکان، راه اندازی یک مجموعه اقامتی گردشگری در فضایی ۱.۷ هکتاری و اشتغالزایی برای ۵۰۰ نفر پیش بینی شده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.