نبود فرهنگ و اراده؛ مانع جذب سرمایه‌گذار در گیلان

0 207

گیلان با ۲۰ موقعیت سرمایه‌گذاری و با ۹۰ همت اعتبار در نمایشگاه اکسپو تهران(فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور) حضور پیدا کرده است. این نمایشگاه می‌تواند برای گیلان بسیار راهگشا باشد زیرا در این استان فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی وجود دارد که باید از آن به نحو احسنت استفاده کرد.

حوزه لجستیک یکی از این فرصت‌هاست. در واقع گیلان با دارا بودن بندرکاسپین در منطقه آزاد و بندر انزلی ظرفیت ویژه‌ای دارد و سرمایه‌گذاران علاقمند می‌توانند در این بخش ورود کرده و به صورت احداث انبارها، توسعه و متنوع‌سازی ناوگان دریایی و غیره سرمایه‌گذاری انجام دهند.

 علاوه بر این‌ها باید توجه داشت که گیلان پتانسیل بسیار بالایی نیز در حوزه کشاورزی خصوصا در بخش تولید کیوی دارد. از طرفی با توجه به بالا بودن میزان رطوبت، شرایط استان برای تولید موز هم کاملا مهیا است بنابراین می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های لازم و مدرن نسبت به تولید موز گلخانه‌ای اقدام کرد. حتی با توسعه این سرمایه‌گذاری می‌توان موز مورد نیاز کشور را تامین و مازاد آن را به بازارهای دیگر صادر کرد با این گونه سرمایه‌گذاری‌ها کشور از واردات چنین اقلامی بی نیاز خواهد شد.

اکوتوریسم کشاورزی در قالب ایجاد سایت‌های توریستی کشاورزی از دیگر ظرفیت‌های گیلان برای سرمایه‌گذاری است. در این مورد رایزنی‌هایی با یکی از سرمایه‌گذاران انجام و توافقات لازم به عمل آمده تا این سرمایه‌گذاری در گیلان انجام شود. در حال حاضر این کار در مرحله تشریفات تحویل زمین قرار دارد و توسط کانون مولد سازی پیگیری می‌شود.

راه‌اندازی توریسم و گردشگری دریایی در گیلان فرصت دیگری است که نباید از اهمیت آن غافل شد. در این مورد نیز شرکتی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده و به استانداری گیلان معرفی شده است. همچنین سرمایه‌گذاری در صنعت کشتی‌سازی در گیلان خود فرصت دیگری است که می‌توان حساب ویژه‌ای روی آن باز کرد. در این مسیر باید به ظرفیت‌هایی که در گذشته هم در گیلان وجود داشته توجه کرد. به عنوان نمونه سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت نوغان که از قدیم‌الایام در گیلان مرسوم بوده و فرصت سرمایه‌گذاری هنوز در آن وجود دارد. ناگفته نماند که در این مسیر، سرمایه‌گذاری در بخش صنایع سلولوزی نیز می‌تواند دریچه‌های جدیدی را بر روی گیلان و کشور باز کند.

در حال حاضر بزرگترین بازار روسیه پیش روی ما است. بازاری که چیزی در حدود ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد. بنابراین با توجه به این نکته مهم باید گفت؛ بسیاری از واحدهای تولیدی که هم‌اینک در گیلان فعالیت تولیدی دارند می‌توانند محصولات خود را متناسب با تقاضای بازار هدف تولید و به صورت صادرات محور حرکت کنند.

 از آنجا که گیلان از موهبت سواحل زیبا و اراضی منابع ‌طبیعی واقع در حاشیه سواحل دریای خزر برخوردار است در این استان فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت شیلات به صورت تولید و صادرات ماهیان خاویاری و قزل آلا کاملا وجود دارد. بسترهای اشاره شده در صورت حمایت و جذب سرمایه‌گذاران، رونق تولید، اشتغال و رشد صادرات را برای گیلان به همراه خواهند داشت.

حضور استانداری گیلان در نمایشگاه اکسپو (فرصت‌های سرمایه‌گذاری) در تهران به همراه پکیجی که تهیه شده اقدامی بسیار خوب و حرفه‌ای است. در کنار سازمان منطقه آزاد انزلی، مجموعه ادارات کل استان، اتاق بازارگانی، جهاد کشاورزی و شیلات نیز حضور فعالی در این رویداد دارند و انتظار می‌رود برای گیلان به خصوص از حیث جذب سرمایه‌گذار بازخوردهای مثبتی را به همراه داشته باشد. صرف نظر از این امر، نکته بسیار مهمی که وجود دارد آن است که بدون شک تنها با تهیه این بسته‌ها نمی‌توان انتظار داشت و امیدوار بود که سرمایه‌گذاری در گیلان رشد کرده و استان متحول شود.

برای متحول شدن گیلان باید در مرحله نخست فرهنگ و اراده لازم برای جذب سرمایه‌گذار در بین سازمان‌های دولتی گیلان ایجاد و نهادینه شود. متأسفانه مانعی که ما در گیلان داریم همین عدم درک درست از سرمایه‌گذاری است.

بنابراین اعتقاد دارم اینکه استانداری گیلان تنها یک پکیج سرمایه‌گذاری را تهیه کند برای توسعه و اعتلای استان کافی نیست بلکه در این مسیر باید تمام ادارات و سازمان‌های دولتی کمک و همراهی داشته باشند. ناهماهنگی بین سازمانی و عدم هم پوشانی و همکاری سازنده که نه فقط در استان بلکه در کل کشور وجود دارد ضعف بزرگی است که به عنوان یک مانع جدی در مسیر جذب سرمایه‌گذاری در گیلان مشاهده می‌شود.

اگر مدیریت استان گیلان اعم از استاندار، قوه قضاییه، دادستان، مدیران عالی و دستگاه‌های نظارتی پای کار باشند و در آن هسته مرکزی اراده‌ای را ایجاد کرده و منشور و دستو‌رالعمل قاطعی را تدارک ببینند تا ذیل یک سیستم منطقی و پیش‌رو، عملکرد دستگاه‌های مسؤول در حوزه جذب و حمایت از سرمایه‌گذار و کاهش بروکراسی اداری ارزیابی شود می‌توان به نتیجه بخش بودن چنین برنامه‌هایی امیدوار بود. زیرا بروکراسی اداری و سرگردان شدن سرمایه‌گذاران بین ادارات مختلف برای گرفتن یک امضا یا صدور مجوز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در مسیر سرمایه‌گذاری اختلال ایجاد کرده و می‌کند.

برای برون رفت از این مانع و مشکل بزرگ در استان گیلان لازم است ستادی تشکیل شود تا همه دستگاه‌های متولی و مسؤول در حوزه جذب سرمایه‌گذاری در آن حضور داشته باشند و با همگرایی و اتحاد روند بروکراسی ادارای را برای صدور مجوزات به حداقل ممکن برسانند. در غیر اینصورت سرمایه‌گذاران همچنان از گیلان فراری می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.