پاکسازی حاشیه زرجوب، کافی است؟

جزای برداشت‌کنندگان غیرمجاز شن و ماسه

0 152

ایسنا نوشت: برداشت کنندگان غیرمجاز شن و ماسه در رشت را به پاکسازی رودخانه زرجوب محکوم شدند.

طبق اعلام «محمدتقی تقی زاده» رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت، به این خبرگزاری، طی حکمی از سوی قاضی شعبه اجرای احکام کیفری بخش کوچصفهان، حکم مجازات جایگزین حبس برای دو نفر از مجرمان که مبادرت به برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه سفیدرود کرده بودند، صادر شد.

تقی زاده تصریح کرد: متخلفین به انجام ۴۸ساعت پاکسازی رودخانه زرجوب شهرستان رشت به صورت روزانه دو ساعت ظرف مدت دوماه به عنوان خدمات عمومی رایگان محکوم شدند.

به گزارش مرور، مشکلات رودخانه گوهررود و زرجوب و آلودگی آنها سالهاست جزو مخاطرات انسان ساز مرکز گیلان است. آلودگی این دو رودخانه‌ی زیبا که از وسط شهر می‌گذرد به قدری است که در ایام گرما انتشار بوی بد و افزایش حیوانات موذی ساکنان حاشیه رودخانه را به ستوه آورده است. به جز این از بین رفتن بسیاری از آبزیان و مرگ دسته جمعی ماهیان از جمله آثار مخرب آلودگی این دو رودخانه بوده است.

حال حکم فعلی برای برداشت کنندگان غیرمجاز شن و ماسه اگرچه حکمی پیشرو و جالب توجه است اما بسیاری از متولیان امر نیک می‌دانند این مهم یعنی آلودگی رودخانه‌ها که سرمنشاء آن به کوه زباله معروف سراوان برمی‌گردد با پاکسازی ظاهری حاشیه رودخانه از زباله و اجسام ریز و درشت بهبود پیدا نمی‌کند و لازم است فکری اساسی برای آن شود.

در حال حاضر فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و شیرابه‎های حاصل از زباله سراوان وارد این دو رود شده و بلای جان آنها شده‌اند. بطور متوسط ۴ لیتر در ثانیه شیرابه‌ی حاصل از دفن زباله در منطقه سراوان وارد رودخانه زرجوب و گوهررود می‌شود که در نهایت به تالاب‌انزلی می‌ریزند.

در این شرایط بهتر بود، برخی از متولیان امر در سطح عالی قضایی استان با الگوگیری از چنین احکامی، دست اندرکاران قبلی و فعلی آلودگی رودخانه‌های جاری در رشت ازجمله نهادهایی چون شرکت آب منطقه‌ای گیلان و آب و فاضلاب گیلان را چنین محکوم کرده و هر چه سریعتر نسبت به ترک فعل آنان برخورد لازم را انجام دهند.

لازم به ذکر است سال گذشته رییس شورای اسلامی رشت از اختصاص اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان از محل سفرهای استانی و ۳۰۰ میلیارد تومانی از محل بودجه هیات دولت به منظور احیا و ساماندهی ۲ رودخانه گوهررود و زرجوب و رفع مشکل فاضلاب خبر داده بود.

به گفته‌ی محمدحسین واثق کارگرنیا، یکی از مباحثی که دغدغه همه مردمان رشت و مورد تاکید اعضای شورا به منظور بهره مندی از اعتبارات دولتی برای دفنگاه زباله سراوان و رودخانه‌های رشت است.

با این وجود، در گذشته نیز طرح ساماندهی رودخانه زرجوب و گوهررود اعتبارات ملی و استانی دریافت کرد، اما نه تنها هیچ تغییری در وضعیت آنها ایجاد نشد، بلکه اصلاً معلوم نشد که اعتبارات تخصیصی چطور و در کجا هزینه شد؟ و هنوز هم کسی نسبت به آن پاسخگو نبوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.