پرورش پاییزه کرم ابریشم پس از دو دهه‌ توقف در گیلان

0 784

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور از آغاز پرورش پاییزه کرم ابریشم درهشت استان کشور برای اولین بار پس از دو دهه توقف خبر داد.
«عدیل سروی» افزود: پرورش کرم ابریشم درآمد بسیار خوبی برای نوغانداران دارد، گیلان دارای ظرفیت و امکانات بسیار خوبی در حوزه پرورش کرم ابریشم است که اگر به آن توجه شود می‌تواند باعث درآمد بسیار زیاد برای نوغانداران شود.
وی با اشاره به آغاز پرورش کرم ابریشم در فصل پاییز گفت: در سال رونق تولید، باید توجه بسیار زیادی به ایجاد اشتغال در کشور شود به همین منظور پس از توقفی دو دهه‌ای پرورش کرم ابریشم در فصل پاییز درهشت استان کشور از جمله گیلان آغاز شد.
رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور نقش آب‌وهوا را در پرورش کرم ابریشم مؤثر دانست و بیان کرد: خوشبختانه هشت استان کشور آمادگی خود را به لحاظ پرورش پاییزه کرم ابریشم اعلام کردند که براساس آن به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب دارای ظرفیت خوبی دراین حوزه هستند.
گیلان در دهه های گذشته قطب تولید ابریشم درایران محسوب می شد و آمارها از تولید در  ۷هزار تن پیله تر ابریشم در سالهای گذشته در این استان حکایت می کنند. اما نبود صنعت ابریشم کشی، واردات بی رویه ابریشم و تغییر کاربری باغات توت و..  موجب بی رغبتی کشاورزان به تولید ابریشم درگیلان شد.
در حالیکه آمارهای مرکزتوسعه نوغانداری نیاز نخ ابریشم کشور را سالانه ۵۴۰ تن اعلام می کند اما سال گذشته ۲۸ درصد (۱۲۰۰تن) نیاز کشور به نخ ابریشم ازطریق تولید پیله در داخل تامین شد که سهم گیلان نیز ۴۰۰ تن پیله تر بوده که توسط ۷ هزار نوغاندار تولید شد.
از این رو اقتصادی کردن فعالیت نوغانداری به عنوان یکی از روش‌های مهم افزایش تولید ابریشم در گیلان مورد توجه جهاد کشاورزی قرار گرفت. بالا بردن ارزش افزوده محصول،‌ افزایش تعرفه واردات ابریشم، مکانیزه کردن فرآیند تولید و حمایت از نوغانداران  از جمله فعالیتهای مرکز توسعه نوغانداری در راستای توسعه و پیشرفت تولید پیله ترکرم ابریشم بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.