پشه آئدس سلامت مردم گیلان را هدف قرار داد

منابع غیر رسمی از بستری 7 نفر خبر داده اند

0 2,015

پشه آئدس سلامت مردم گیلان را هدف قرار داد. گزارشت غیر رسمی از بستری یک نفر در رشت و ۶ نفر در بندرانزلی حاکی است.

 پشه «آئدس» که به مراتب خطرناک‌تر از ویروس کرونا بوده و تا چند سال پیش فقط در مناطق جنوبی کشور دیده می‌شد اکنون به شمال کشور رسیده و از هفته گذشته اخبار ضد و نقیضی از تعداد افراد گزیده شده توسط این پشه در شهرهای رشت و انزلی به گوش می‌رسد. این درحالیست که دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکنون در خصوص خطرات این حشره خطرناک سکوت کرده و اطلاع رسانی و هشدارهای مختلف درباره گزیدگی این پشه توسط رسانه‌های فضای مجازی استان در حال انجام است. بطوریکه از روز گذشته هشدارهای مختلفی در خصوص عدم حضور شهروندان در سواحل و رودخانه‌ها صادر شده است.

در همین رابطه برخی منابع خبری از بستری شدن ۶ شهروند در بندر انزلی و یک شهروند رشتی بر اثر گزیدگی این پشه در مراکز درمانی خبر داده‌اند.

پیگیری و تماسهای خبرنگار مرور با مسوولان دانشگاه علوم پزشگی گیلان برای اطلاع از تعداد افراد مبتلا و بستری شده و نیز اقدامات پیشگیرانه این دانشگاه به نتیجه نرسید اما به گفته یک کارشناس مرکز بهداشت استان به مرور، پشه آئدس از دهه ۹۰ در ایران وجود دارد و اخیرا مواردی از گزیدگی توسط آن در بندر انزلی و رشت به طورغیر رسمی اعلام شده است.

این کارشناس اظهار کرد: آبگیرها، آبهای راکد و اماکن تاریک از محل‌های زیست، تجمع و تکثیر پشه آئدس است. سم پاشی نقاط شناسایی شده و تغییر محیط لاروگذاری، از راه‌های پیشگیری یا کاهش تکثیر این حشره است. این کار همچنین با از بین بردن، تغییر و یا حذف زیستگاه‌های لاروی حاصل می‌شود.

این کارشناس که نخواست  نامش ذکر شود تایید کرد: تا کنون بیش از صد نفر در رشت بر اثر نیش این پشه به تب دانگی و زیکا مبتلا شده اند .

پشه آئدس به ببر آسیایی مشهوراست و در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد؛ این پشه ناقل سه بیماری خطرناک «تب دانگ، چکین گونیا و زیکا» برای انسان است که امروزه در بسیاری از کشورها شیوع یافته و تلفات انسانی بسیاری نیز داشته است.

گفتنی است، بیماری‌های منتقله از«پشه آئدس» درمان قطعی ندارد و تنها راه مبارزه با بیماری های‌ «تب دانگ آئدس، چکین گونیا و زیکا» کنترل ناقل این بیماری‌ها است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.