چالش بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر

تهدید کم آبی و کاهش آب رودخانه ها؛

0 129

آمارهای شیلات طی یک دوره زمانی ۲۰ ساله نشان می‌دهد صید در دریای خزر با شیب معنی‌داری رو به کاهش است. با توجه به اینکه تغییر آب‌و هوا و گرمایش جهانی پهنه‌های آبی طبیعی چون دریای خزر، تالاب‌ها و دریاچه‌های طبیعی را متاثر می‌کند احتمال هرکدام از این موارد می‌تواند تولید ماهی را در پهنه دریای خزر تحت تاثیر خود قرار بدهد.

یکی از دلایل کاهش ذخایر ماهیان دریای خزر حجم گسترده فعالیت‌های صیادی غیرمجاز در آبهای ساحلی خزر است که تاثیرات زیانباری بر ذخایر آبزی و فعالیت صیادان قانونی به جا گذاشته است.

از بین رفتن شرایط تکثیر و بازسازی طبیعی ماهیان در رودخانه های مهم شیلاتی ناشی از ورود انواع آلاینده‌های صنعتی، شهری و کشاورزی، شن برداری، کمبود آب و صیدغیر مجاز درمصب و بالادست رودخانه‌ها توسط افراد محلی و بومی نیز آثار بسیار نامطلوب بر ذخایر آبزیان دریای خزر و صید شرکت‌های صیادی پره داشته است.

در همین رابطه امروز رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت گفت: مهمترین چالشی که بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی در سال ۱۴۰۳ را تهدید می کند بحران «کم آبی» است.

«دانیال گروهی» با اشاره به تاثیر بحران کم آبی در بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی دریای خزر به ایرنا اظهار کرد: طبق گزارشهای دریافتی از آب منطقه‌ای و هواشناسی میزان بارندگی‌ها و آب ذخیره شده در پشت سد منجیل به کمترین میزان ممکن نسبت به سال گذشته رسیده و رودخانه های منتهی به دریای خزر که با کاهش دبی و آورد ناشی از کم بارشی مواجه شده اند، قابلیت آب دهی و انتقال آب به مراکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی را از دست داده اند.

 وی با اشاره به اینکه آب کشاورزی در نیمه دوم اردبیشهت ماه رها سازی می‌شود اما فصل تکثیر و مهاجرت ماهیان رود کوچ با تاکید بر ماهی سفید از نیمه اسفند ماه آغاز و  اوج فعالیت تکثیر ماهیان در پایان فرودین ماه خواهد بود تاکید کرد: اگر آب منطقه‌ای در نیمه دوم اردبیهشت ماه آب را رها کند این مرکز در عمل به تعهدات سازمانی در سال ۱۴۰۳ با دغدغه و چالش بسیار بزرگی مواجه خواهد شد و احتمال آنکه نتواند در سال پیش رو عملیات اجرایی موفقی داشته باشد دور از ذهن نیست و هم اکنون با توجه به مدت زمان باقی مانده تا وقت بازسازی و تکثیر ماهیان استخوانی انجام هرگونه عملیات ساختاری امکانپذیر نخواهد بود.

لازم به ذکر است؛ اوایل امسال سازمان شیلات کشور اعلام کرد: هفت‌گونه آبزیان تالاب انزلی در خطر انقراض هستند. همچنین بررسی های گروه اکولوژی دریای خزر نشان داده ۴ گونه سفید، کپور، کفال و شوک ماهی بیشترین کاهش ذخایر این دریا را داشتند و تغییر اقلیم به روی جمعیت آنها تاثیر زیادی به دنبال داشته است.

شیلات ایران سال گذشته ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون اعتبار برای بازسازی ذخایر اختصاص داد که سهم استان گیلان از این اعتبار ۵۰ میلیارد تومان بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.