ژاپن به صنعت چای گیلان ورود می‌ ‌کند

3 2,927

استاندار گیلان از همکاری و آمادگی کشور ژاپن  در حوزه  ارتقا راندمان تولید در واحد  سطح و کیفیت چای گیلان خبر داد.

«اسدالله عباسی» در نشست ویدئو کنفرانسی با سفیر ایران در ژاپن اظهار کرد : نمایندگانی از این کشور می‌‌‌‌‌‌توانند به  منظور بازدید از باغات چای، نحوه تولید، فرآوری چای و بسته بندی این محصول به گیلان سفر کنند.

عباسی با بیان اینکه سابقه چای در این استان به ۱۱۰ سال قبل برمی‌‌‌گردد اظهار کرد: چای گیلان کاملا سالم و ارگانیک بوده وطبق تحقیقات آفتی در این محصول وجود ندارد.

استاندار با تأکید به لزوم تنظیم میزان مصرف سرانه و افزایش تولید به کاهش واردات چای به کشور تصریح کرد: آماده بهره مندی از ابزارهای افزایش میزان تولید و ارتقا کیفیت در محصول چای با همکاری کارشناسان و تولید کنندگان ژاپنی هستیم.

درهمین رابطه یک کارشناس پژوهشکدهی چای کشور با استقبال از این همکاری به مرور بیان کرد: تبادل اطلاعات و فناوری‌های نوین در حوزهی فرآوری و تکنولوژی مکانیزاسیون چای ژاپن، فرصت ویژه‌ای برای توسعه صنعت چای گیلان فراهم می‌‌کند.

«رضا آزادی» عضو هیأت علمی  پژوهشکدهی چای کشور با اشاره به وجود تنوع  بالا در محصولات فراوری شده چای در کشور ژاپن گفت: تنوع واریته ‌های مختلف چای در ژاپن موجب تولید محصولات مختلفی از این محصول در صنایع فرآوری پیشرفته این کشور شده است. این درحالیست که دراستانهای شمالی  فقط تولید یک  محصول از چای سیاه را داریم  و صنایع نوین  فرآوری محصولات وجود ندارد.

آزادی با بیان اینکه کارخانجات تولید چای گیلان عموما سنتی و با تکنولوژی محدودند،این همکاری را موجب ورود فناوری‌های نوین و تبادل اطلاعات در صنعت چای استان دانست رو افزود: در حال حاضر ژاپن سرمایه گذاری هایی برای انتقال تکنولوژی در صنعت چای کشورهای مختلف آسیا از جمله ترکیه انجام داده است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

 

لازم به ذکر است؛ در گیلان بالغ بر ۲۵ هزار هکتار باغ چای وجود دارد و ۱۶۰ کارخانه چای فعالیت دارند. سال گذشته لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران ثبت جهانی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.