کمبود تسهیلات، چالش زنان عشایر گیلانی

0 513

بر اساس آمار ١١ میلیون زن روستایی در کشور زندگی می‌کنند که ٣٠ درصد جمعیت زنان را تشکیل می‌دهند. این زنان نقشی فعال در تولید محصولات کشاورزی و دامی دارند، اما بازاریابی و فروش محصولات تولیدی بزرگترین مانع پیش روی فعالیت‌های اشتغالزایی زنان روستایی و عشایری است. دولت با آموزش زنان روستایی و عشایری از طریق صندوق‌های خرد محلی آنها را برای ورود به استارتاپ‌ها آموزش می‌دهد.

اما بازاریابی و بازاررسانی محصولات زنان عشایری و کارآفرین همواه دغدغه اصلی آنان بوده است. بویژه اینکه همه گیری بیماری کرونا باعث شده دسترسی‌های محدود زنان عشایری به بازارهای سنتی و امکان تبادل اطلاعات وفروش محصولات آنان در بازارهای محلی محدودتر شود.

با این حال مدیر امورعشایری گیلان از افزایش ورود زنان عشایری گیلان به بازارهای مجازی برای معرفی و فروش تولیدات خود در شرایط کرونایی خبر داد.

«حسن همتی» به ایسنا گفت: با همه‌گیری بیماری کرونا، دسترسی‌های محدود زنان عشایری به بازارهای سنتی و امکان تبادل اطلاعات وفروش محصولات آنان در بازارهای محلی محدودتر شد اما زنان عشایری گیلان موفق شدند با ورود به بازارهای مجازی محصولات صنایع دستی خود را عرضه کنند. این محصولات شامل جوراب، فرش، روسری، شال‌گردن و … است که از بازار پسندی خوبی برخودارند. بطوریکه حتی در دیگر استان‌ها نیز به فروش می‌رسانند.

وی ادامه داد: زنان عشایری تالش و رودبار بیش از دیگر زنان عشایر استان در ورود به بازارهای مجاری فعال هستند.

در عین حال به گفته مدیر امور عشایری استان به مرور، زنان عشایرگیلان با چالش عدم دریافت تسهیلات مشاغل خانگی کلان مواجه هستند. همتی با بیان اینکه جمعیت عشایری گیلان در کشور حدود ۸۷۰ خانوار ثبت شده اما راستی آزمایی ما بیش از۲۱۰۰ خانوار است به مرور اضافه کرد: به دلیل جمعیت کم عشایر، فقط دو شهرستان رودبار و تالش گیلان در آمارهای رسمی کشور دیده می‌شوند و برهمین اساس اعتبارات و تسهیلات محدودی از سوی صندوق‌های خرد و تعاونی‌های عشایری به آنها تعلق می‌گیرد.

مدیرامورعشایری گیلان با تأکید به اینکه در ۱۰ شهرستان گیلان عشایر زندگی و فعالیت دارند گفت: با تأیید افزایش شهرستانهای عشایر نشین گیلان از سوی کشور، امکان تبدیل اداره‌ی عشایری به اداره کل استان مهیا می‌شود و در این صورت قادر خواهیم بود اعتبارات و تسهیلات بیشتری برای حمایت از تولیدات زنان عشایری در اختیار آنها قرار بدهیم. ارایه تسهیلات در حدود ۴۰ میلیون تومان و با کارمزد ۴ درصدی طی ۵ سال می‌تواند به توانمندی و خود اتکایی عشایر منجر شود. درحال حاضر تولیدات عشایر گیلان از طریق صندوق‌های خرد و تعاونی‌ها به بازار عرضه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.