گالری ایماژ؛ میزبان بوم و رنگ فرهود فیض‌ده

0 875

نقاشی‌های «فرهود فیض‌ده» چشم‌ها را به مهمانی تماشا فرا می‌خواند.

آنها که نقاشی‌هایش را دیده‌اند، می‌دانند در جهان نقش‌هایی که او خلق می‌کند، می‌توان ساعت‌ها به تماشای  حضور فصل‌ها در اجتماع درختان نشست  یا نه می‌شود  دامن خیال را بر پلی چوبی گستراند که  آدم ها را به قایق‌ها می‌رسانند. عمارت‌ها،  رودخانه‌ها، خرامیدن ابرها،  کوچه باغ‌‌ها و بسیاری از مناظر بکر و بدیع در دل آثار این  هنرمند گیلانی چشم‌ها را به سرزمین  تماشا فرا می‌خواند.  تماشایی که فضای مه آلود  و رطوبت هوای گیلان‌زمین  را از فراسوی نقاشی‌ها، ملموس می‌سازد.

 او که  سال ۱۳۷۷ در رشت چشم به جهان گشوده به مرور می‌گوید: از کودکی  نقاشی را دوست داشتم، اما از حدود ۷ سال پیش متوجه شدم که می‌توانم این رشته را بصورت حرفه‌ای دنبال کنم.

سخن از آموزش که پیش می‌آید، اظهار می‌کند: دوره‌های هنرهای تجسمی را در محضر استاد «محمد ابراهیم نوروزی»  در آموزشگاه سروش گذراندم.

وقتی قرار می‌شود از روزهایش برایمان تعریف کند، می‌گوید: بیشتر ساعات بیکاری‌ام  را راهی  طبیعت می‌شوم و نقاشی می‌کنم. بعضی  وقت‌ها  هم روانه‌ی کوچه‌ها، خیابان‌ها و بازارها  می‌شوم تا بصورت میدانی، سوژه‌هایم را پیدا کنم. معمولا  بیشتر موضوع آثارم، وام گرفته از استان گیلان، اهالی آن، زندگی روزمره و اتفاقات پیرامونم است. جدا از مبانی تجسمی که دغدغه‌ی‌من است و بر آن متمرکز هستم، بیشتر به آن چه که مربوط به هویت گیلان می‌شود، نظیر سقف‌های سفالی، محله‌های قدیمی و  طبیعت پیرامون  می‌پردازم.

 فیض‌ده درباره‌ی اوضاع و احوال نقاشی در گیلان می‌گوید: استان گیلان همیشه در عرصه‌ی فرهنگ و هنر پیشگام بوده و حیف است،  کلان‌شهر  رشت از وجود یک نگارخانه‌ی درخور بهره‌مند نباشد،  یا تالار مرکزی که در پارک ملت رشت ساخته شده،هنوز بلاتکلیف مانده باشد. در واقع خواهشم از مسوولان ذی ربط این است که  اگر می‌توانند کاری کنند تا مشکل  این تالار برطرف شده و بدین ترتیب  بستری فراهم شود تا هنرمندان بتوانند آثارشان را درآنجا ارائه کنند.

لازم به ذکر است؛ ۲۵ نقاشی با تکنیک رنگ روغن و آبرنگ از آثار  فرهود فیض‌ده  از ۲۲ الی ۲۷ آبان  سال ۱۴۰۰  در گالری ایماژ به نشانی رشت، خیابان مطهری، کوچه‌ی مطهر(جنب بانک سپه) در معرض نمایش  قرار می‌گیرد. این نمایشگاه  ساعت ۱۸ روز شنبه ۲۲ آبان گشایش می‌یابد  و ساعات بازدید از  آن ۱۷ الی ۲۱  اعلام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.