یک «خرابکاری» دسته جمعی در رشت

74 71,002

پیاده راه شهر رشت انگاره‌ای از یک خرابکاری دسته جمعی است. یک خرابکاری تمام عیار که توسط مردم، حاکمیت و برخی گروه‌های سهم خواه که در تبدیل شکل امروزی آن نقش داشته‌اند.

به هر طرف پیاده‌راه که برویم نمونه یا نمادی از تبدیل مترقی‌ترین نماد شهرسازی مدرن در بافت تاریخی و فرهنگی شهری به یک بازار مکاره را می‌توان دید. طوری که اگر در مرکز شهر قرار نداشت بی‌شباهت به بازار دستفروشان خلازیر تهران نبود.

اما متاسفانه این که می‌بینید در مرکز شهر است. در همین کشور خودمان اگر از بالا به میدان نقش جهان اصفهان بنگریم اثری مشهود از حضور دستفروشان در آن نیست اما در شهر رشت همه چیز به شکلی کوته‌‌بینانه تسری و توسعه می‌یابد.

۱. کافی است به ساعات پایانی عصر و ابتدای غروب برسیم و آنوقت حجم انبوه دستفروشانی که سال‌های سال قرار بود ساماندهی شوند و نمی‌شوند در چهار طرف پیاده راه را ‌ببینیم. اگر دستفروشان قبلا از زور شهرداری فقط در قسمت پیاده رو حضورداشتند اکنون در میدان و هر جایی که خالی باشد حضور دارند. آنقدر حضور دارند که راه را برای عابران پیاده سخت کنند. آنقدر که شاکیِ عابران و مسافران و شهروندان شوند.

طوری که یک شهروند باید مانند گربه خیز‌های نوک پایی بردارد و در میان این مسیر مار و پله راهی برای خود بیاید تا گذر کند!!

۲.  در قسمت میانی پیاده راه مرکزی رشت که گویا طبق سندی نانوشته به گروه‌های رسمی و مذهبی اختصاص یافته چند غرفه بدمنظر و خالی و نیمه خالی که طیف خاصی از شهروندان در درون آن سکنی گزیده‌اند، ساخته شده! مشخص نیست برپاکنندگان به دنبال چه هستند چرا که همه جور چیز در غرفه‌ها به فروش می‌رسد. از ادعیه و برگه‌های دعا تا آش و کشک و تُرشک! چند سال است که ما نفهمیده‌‌ایم هدف این نمایش‌گاهها و رسالت آن چیست!

از طرف دیگر یک سن بلند و بزرگ جوری که از عمد جلوی دید افقی و برج ساعت شهرداری را بگیرد گذاشته‌اند که عمدتا مجریان کنارگذاشته شده صدا و سیما در آن بایستند و خاطرات بی‌مزه خود را ذکر کنند!! همه‌ی آن نما و فضا برای اجرای چنین موارد سخیف و دسته چندم تدارک دیده شده است.

۳. اما جذاب ترین قسمت ماجرا خود ساختمان شهرداری است که یک طرف آن سعادت یافت! بعد از سالها انتقاد مرمت شد، ماند سمت دیگر که امسال این مهم انجام شد اما این مرمت کردن تا بعد از ایام عید نیز ادامه داشته است. اگر به مسوولین شهرداری و میراث فرهنگی مراجعه کنیم حتما در بیانیه‌هایی تکراری اعلام می‌کنند این مرمت با صرف فلان بودجه در فلان موقع در حال اجرا بود که برف آمد یا مشکل تکراری دیگر تا از خود رفع تکلیف کنند. در نهایت از این ساختمان سقف حلبی به حالت پرواز درآمده! پرچمی آویزان و نرده‌های حلبی قرمز به جا مانده که نشان می‌دهد در هر سمت از ماجرا مسوولین محترم رشت کاری کرده‌اند تا گردشگر، مسافر یا هر کسی دیگری که وارد فضای پیاده راه می‌شود مجالی برای عکس و تصویر نداشته باشد! اما زهی خیال باطل که این پیاده راه هنوز نصفه کاره بود که مردم رشت تاریخی‌ترین روز رشت خود را بر روی انبوهی از شن و ماسه و موزاییک برپا کردند!

۴.این پیاده راه قسمت دیگری هم دارد و آن گوشه‌ای از قسمت مرکزی و زیر ساختمان اصلی است که مختص به پلیس است تا مباحث مربوط به حجاب و عفاف را پیش ببرد. در شهری که ایام نوروز طبق آمار رسمی دولتی‌ها مسافر میلیونی آمده است و تا چشم کار می‌کند بی‌حجاب و با حجاب در کنار هم راه می‌روند و امکان دستگیری آن حجم از به قول ضابطان «متخلف» نیست، در شهری که مسافر آمده و کافه‌ و رستوران‌های کوچک مرکزی نمی‌توانند غیر از ایام افطار به مسافران نیز چیزی خوراکی دهند و برای خرید یک آب معدنی باید به خواهش و تمنا فراهم‌اش کنی، تنها استراتژی حاکم در وسط زمین قانون «پلیس» و «ترس» است و اگر آن وسط پلیس هم نبود، بعید بود اثری از شهرنشینی را مشاهده کرد! به این تعبیر که اگر پیاده راه هم نبود دستفروشان محلی به مدد سیاست‌های اقتصادی حاکم، به صورت خودجوش و فزاینده حضور داشتند و دیگر مسایلی که شرح آن رفت.

۵.به طور مشخص از اعضای شورای ششم شهر رشت، ریاست شورا و شهردار جوان منتخب شورا سوالی می‌پرسم که آیا شما هم در میهمانی‌ها، جلسات و … بدون کت و شلوار می‌روید؟ به لطف خدا در شهر رشت چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا و مستقل همه تیپ ‌شان خوب است و فرقی بین کارگرنیا با نوبخت و دیگران از نظر تیپ و ظاهر نیست. با این گزاره، اگر حفظ ظاهر مهم است چه کسی دستور داده است چنین خرابکاری آشکاری برای رشت شکل بگیرد؟ این حجم از دستفروشان، آن تعداد غرفه‌های بی‌معنی و استیج که نه، بلکه منبری برای بی‌هنران و کور کردن فضای تصویربرداری و عدم تردد آسان عابران پیاده را  چه کسی یا نهادی صحنه‌سازی کرده است؟ آیا وضعیت مبلمان داخل منزل شما نیز چنین آشفته است؟ یا باید درس مبلمان شهری را به شما آموخت.

اکنون بیشتر از میراث فرهنگی که ادعایی در چینش مبلمان شهری ندارد، بیش از هر چیز شورای شهر و شهردار باید پاسخگو باشند. خصوصا شهردار جوانی که کم تجربه است اما کاش قبل از شهردار شورا بودن، شهردار شهروندان رشت بودن را می‌دانست. پیاده راه نیاز به یک عزم شهری و ایجادِ نظمِ بدون ملاحظه را دارد. اگر که می‌توانید…

74 نظرات
  1. سعید صفائی می گوید

    با سلام
    گرچه گزارش به نکات ظریف و دقیقی اشاره داشت اما تصور میکنم سه نکته را در ذیل آن میتوان مطرح کرد :
    ۱) گرچه عنوان یادداشت و بخش مهمی از آن به درستی به مبلمان نادرست میدان شهرداری و حضور بی قاعده عناصر بی‌نظم اداری در آن اشاره داشت اما تاکید زیاد آن بر تراکم دستفروشان و مغایر دانستن آن با جذابیت های گردشگری پیاده راه جای سوال داشت. از دیدگاهی دیگر همین دستفروشان با ترکیب منتنوع و رنگارنگ خود ،اتفاقا از جاذبه های گردشگری هم می‌توانند محسوب شوند کما اینکه در فیلم منتشره اخیر از حاشیه برج ایفل یا تصاویر قابل مشاهده از میادین مهم شهرهایی چون استانبول ،رم و برخی شهرهای قدیمی و توریستی دیگر جهان هم حضور گسترده دستفروشان محسوس است.مقایسه با میدان نقش جهان اصفهان هم به دلیل بافت تاریخی و فرهنگی متفاوت آن شاید دقیق نباشد .
    ۲) خوب بود نویسنده محترم در کنار معضلات پیاده راه ، به یکی از مهمترین معضلات اخیر آن که تبدیل تدریجی اش به سواره راه است هم اشاره میکردند.
    در یکی دو سال اخیر روند رو به ازدیادی از تردد خودروهای مختلف در محوطه پیاده راه مشاهده میشود که ابتدائا محدود به خودروهای انتظامی و امدادی بود و به تدریج خودروهای خدماتی و اخیرا به شکل گسترده و زشتی خودروهای شخصی را هم شامل شده که ضمن آسیب رسانی به زیرسازی سنگفرش ها ، کارکرد پیاده راه را هم زیر سوال برده است.
    (فراموش نکنیم اصل وجود و کارکرد پیاده راه در نظر برخی تنگ نظران سیاسی،عقیدتی معضل محسوب میشود و بدشان نمی آید اگر بتوانند کلا بساط آنرا برچینند.)
    ۳) تعریض نویسنده محترم به «شهردار جوانی» هم که بنا بر مشاهدات میدانی ،پس از چندین دوره رکود در مدیریت شهری و با وجود مشکلات عمومی در کشور، گامهای مثبتی در حوزه ترافیک و فضای سبز و آرایش شهری داشته شاید چندان منصفانه نبود.

  2. فرزادشمسی می گوید

    گیلان استانی بر پایه کشاورزی تک محصولی است و کشاورزان این خطه همیشه در فشار اقتصادی هستند، پدر خانواده یک هکتار زمین داشت ک بین ۳فرزند تقسیم شد که قطعآ نمیتونه جوابگوی مخارج باشه،وضعیت اشتغال گیلان هم باتوجه به تراکم جمعیت حال خوشی نداره! بناچار دستفروشی در هوای بارانی و آفتاب وسیله امرارمعاش شد
    و مقایسه اون با اصفهان صنعتی کاملآ اشتباست

  3. محفوظ می گوید

    خیلی مقاله زشت و مزخرفی بود! نویسنده فقط یه اسم از پیاده راه فرهنگی گفته و تمام نیش افعی قلمش روی دین و فرهنگه! از پرچم ایران بگیر تا سن و منبر و روزه و غرفه‌های فرهنگی و پلیس و دستفروش و…که اتفاقا هر کدوم به نوعی نماد فرهنگی هستن و جاشون توی پیاده راه فرهنگیه. شهروندان عادی هم به عشق همین چیزا میان. اگه بخوای کارهای ضدفرهنگ رو تبلیغ کنی علامت بهائیت و پرچم اسرائیل رو روی موزاییک های پیاده‌روی پرتکرار می‌کنیم تا با هر قدمی که عابران برمی‌دارند حسابی حالتون جا بیاد‌.
    مرگ بر اسرائیل
    مرگ بر آمریکا

    1. آرش ابراهیمی می گوید

      البته اگه با این حجم از کارهای فرهنگی شما جایی برای عبور عابرین باشه

  4. راد می گوید

    حسودیت شده امسال رشت توی میزبانی نوروز اول شده‌ بهم ثابت کن کدام شهرایران از مبلمان شهری وزیر ساخت کامل برخوردار است زیبایی رشت به‌همین شلوغی رنگارنگ بودنشه ایکاش از مهربون بودنشون باصفا بودن شاد بودنشون هم می نوشتین

    1. آرش ابراهیمی می گوید

      جناب راد این که رشت توی میزبانی نوروز اول شده برای من رشتی افتخاره ولی صفا و صمیمیت و شادی حاصل رفتار ما مردم رشت هستش نه وضعیت شهرمون باید به شهر رسیدگی بشه و معضلات حل بشن این که کسی بخواد با خانواده خودش به راحتی در این مکان تردد کنه یا کسی اگه توان مالی نداشته باشه مجبور نباشه این همه بو و دود چربی کباب رو تحمل کنه و رد شه یا اینکه طرف با ادعا بیاد بگه ماشینت و از پارک وردار من اینجا بساط کبابی باید بزارم اینا بد هستن

    2. پونه می گوید

      به نظرم نویسنده کاملا با غرض مطالب رو نوشته واز روی عقده وکینه

  5. راد می گوید

    امسال رشت توی میزبانی نوروز اول شده‌ بهم ثابت کن کدام شهرایران از مبلمان شهری وزیر ساخت کامل برخوردار است زیبایی رشت به‌همین شلوغی رنگارنگ بودنشه ایکاش از مهربون بودنشون باصفا بودن شاد بودنشون هم می نوشتین

    1. حسین می گوید

      بفرمایید بازدیدی از تبریز داشته باشید

  6. گیلدا می گوید

    مشکل اینجاست هیچ مسئولی سر جای واقعی خودش نیست. متاسفم برای این مدیریت ضعیف که باعث سرشکستگی شهر رشت شده و همه ی همشهریان هم به این ناکارآمدکی و سو مدیریت عادت کردند.

  7. شعبانی می گوید

    ممنون از انتشار نظرات انتقادی و بجای شما. رفت و آمد خودروهای شخصی متفرقه و موتور سیکلت ها را نیز به مشکلات ذکر شده اضافه کنید که معنی پیاده راه را بکلی زیر سوال برده اند .

  8. هامی تقدیری می گوید

    متن جالبی بود، لذت بردم از خواندنش…

  9. بهرام می گوید

    احسنت به نکات خیلی خوبی اشاره شد

  10. محسن حقی می گوید

    درود بر شما …

    دقیقآ نوشته شما دغدغه هر رشتوندِ علاقه مند به زیبایی شهرش است …

  11. R.sh می گوید

    به نظر من چندتا از مدیران اصفهان راقرض بگیرین برای چند وقت،تا روش صحیح اداره شهر وجمع اوری زباله و… به مدیران گیلان آموزش بدن
    این حجم زباله وکثافت در هیچ روستایی از اصفهان هم دیده نمیشه اینها همه از عدم مدیریت صحیحه

    1. سیاوش می گوید

      دورود بر همشهریان بژرگوار، راستش من جاتازم علاوه بر ترکش توی کمرم که راه رفتن رو برام همچون ژهر هلاهل کرده شیمیائی نیز هستم هر چند ده متذی که راه میرم باید ده دقیقه استراحت کنم این پیاده راه از ذوز اولش برای من و امثال من و افراد مریض و معلول و پیران و ژیان باردار جز نفرین برای مسئولین شهری عایدی دیگری نداشته ، آقایان شورای شهر و شهردار رشت بفکر مرده هایتان باشید شاید کمتر در گور بلرزند

    2. آرش ابراهیمی می گوید

      این مشکل از ما مردمه رشت هستش چون اصفهانی ها مطالبه گر هستن و اگه مسئولی کم کاری کنه ازش شکایت میکنن حتی شده در نهاد های بالاتر یا تهران اگه کسی لایق نباشه عوض میکنن ولی من رشتی بیخیالم و از کنارش عبور میکنم با خودم میخوام حلش کنم

  12. جلیل می گوید

    از قدیم و ندیم گفتند ساختن بسیار راحت است اما حفظ و نگهداری و مدیریت ان کار افراد با عرضه است که در جامعه ما کم یافت میشود و این بی عرضگی مسولین سبب اختلاف و در گیری بین دست فروش و مردم میشود

  13. از رشت می گوید

    سلام. خدا رو شکر این معضل توسط یک اهل قلم مورد نقد قرار گرفت تا شاید به گوش متولیان امر برسد.
    به امید روزهای خوب…

    1. تولید محتوا می گوید

      عمرا مسئولین رشته تکانی به خود بدهند
      فعلا درگیر عزل و انتصاب ها هستند

  14. فرهاد می گوید

    مسئولان مابایداین متن رابخوانندوساعتهافکرکنندباخودشان خلوت کنندوببینندکه چقدربی مسئولیتنددرکشورهای پیشرفته اول دقیقا در مورد یک طرح فکرمیکنندومشاوره انجام میشودبعددرصورت تصویب اجرامیشودولی در ایران اول طرح اجرامیشودبعددرموردش فکرمیکنند

  15. حسن می گوید

    انگار در مورد لس‌آنجس صحبت می‌کنید ، آن پنجاه متر همجوار بازار عرضه ماهی و سبزی و … است و این دست فروشان زیبایی خاصی به بافت سنتی آن پنجاه متر پیاده راه میدهد ، انگار بگوئید بازار ماهی فروشان همجوار پاساژ شیک! است و آنجا بوی ماهی گرفته!!!

  16. علی می گوید

    کمی بی انصافی است

  17. حسن می گوید

    اولین بار است که مطلب شما را خوانده ام و نظرم را بیان کردم ولی موقع ثبت و ارسال ، اعلام می‌شود که نظرم تکراری است و قبلاً نظر داده ام! جالب است!!

  18. حسن می گوید

    چرا نمی‌خواهید نظر مردم را بشنوید.

  19. آرش می گوید

    به نکته ظریفی اشاره کردید. شهرداری به علت فراهم نشدن بستر ساماندهی دستفروشانی که برای تامین نان شب خود اقدام به این کار می کنند، چشمان خود را بسته و حتی در قبل این کار برای خود درآمد کسب می کند. غافل از اینکه از منظر توریستی و عمومی چهره شهر مخدوش می گردد.

  20. میکاییلی می گوید

    دقیقا

  21. مانی می گوید

    واقعا درسته ..دست فروشان ..ودکه های پلاستیک زده ..غرفه های که وسط میدان زده شده ..از میدان زیبای رشت .امسال یک حلبی اباد ساخت .من هر سال فقط عید میام رشت ..وامسال خیلی ناراحت شدم .میزبان وصاحبخانه خوبی نبودیم .آقای شهردار رشت

  22. شاکری می گوید

    ببینیم منتخبین مردم تو شورا گوششان سالم هست ؛ چشمشان سالم هست صدای اعتراض مردم رو بشنوند و ببینند چقدر غیر منصفانه برخورد می کنند این نوع برخود کودکانه وبا فکر مریض پیاده رو بند آوردن و مزاحم مردم شدن آیا کمک به اسلام هست یا تقابل با مردم ؟؟؟
    اینقدر خودسر برخوردکردن در شان این استان نیست
    شخصیت مردم رشت اجل از این حرفاست

  23. بهرام زینعلی می گوید

    چند تا دلیل بیارید که مردم باید به پیاده راه شهرداری برن بدون حضور دست فروشان!!!! انگار ما در یک اقتصاد مترقی قرار داریم و سطح رفا چنان بالا است که مردم توان خرید از مغازه ها رو دارن!!! جدا از این مسئله دستفروشان سبب آبادی آن منطقه شده اند که آنها نباشند مردم قطعا پیاده رو نخواهند آمد و بعد از چند سال پیاده رو تبدیل به خاطره خواهد شد!!!! جدا از این مسئله یک نمونه بفرمایید که ساماندهی دستفروشان سبب آبادانی آن منطقه و تغیر زندگی خود دست فروشان شده

  24. احیا می گوید

    البته در کل مطلب درسته ولی اینقدر سیاه نمایی دیگه اغراق‌آمیز هست من خودم توی رشت زندگی میکنم و اون مناظری که در موردش گفته شده با توجه به نظر مهمانانی که برای خودم میاد یا در سطح شهر می‌بینم یک جذابیت هست برام مهمان اومده بود بردمشون شهرداری از بزرگ و کوچیک راضی نمیشدن بعداز ساعتها برگردن خونه،همه خوششون اومده بود از تنوع محصولات و خوردنیها و پوشیدنیها در یک مکان زیبا

  25. احمد می گوید

    همه مقصریم همه
    خودمان خواستیم تا در ویران زندگی کنیم
    بجای ایران

  26. سام می گوید

    خوب شد که نویستنده رییس جمهور نشد،
    هر کس بکار خودش، شما هم بهتره سرون را پایین بندازد وبه کارتون ادامه دهید،
    در پاسخ دستفروشان،
    فکرمیکنید فقیط شهر رشت اینجوری است،
    فکر میکند خودمسعولین وضعیت نابسامان کشور را نمیبینند؟

  27. سام می گوید

    گم شو

    1. Hj می گوید

      خانم باسواد ..منه نوعی به خاطر همین دستفروش و لرهنگ رنگارنگ و زیبا. هر ماه ۷۰۰ کیلومتر میام و ۷۰۰ کیلومتر بر میگردگم. چی بهت رسید الان با شعور ..با فرهنگ ..یه این جمعیت و خنده و شور و نمیتونی ببینی. جاش حتما انقد قلبت سیاه و تاریکه ک فقط دوست داری اعزا و گریه مردم و ببینی .بس کن بی دین. معلومه از خانواده طلاقی یا از ادمای کینه ای. روزگار

  28. محمد می گوید

    باسلام ضمن تشکر از خبرنگار محترم و دلسوز براستی گزارش خوبی تهیه شده است .
    بدیهی است که با ساماندهی مشاغل میتوان جاذبه توریستی شهر بسیار زیبای رشت را ارتقاء بخشید و از فواید مادی ورود توریست در جهت ساماندهی این مشاغل نیز بهره برد لذا با توجه به شعار سال جدید توسط فرمایشات مقام معظم رهبری از نیروی انسانی شاغل در چنین مشاغل کاذب در راستای جهش تولید و افزایش بهره وری اقتصادی به نفع کشور استفاده نمور

  29. استادسرائی می گوید

    کاملا درست و پسندیده نوشتند. حرف حقی است و ناراحت کننده.

  30. شهروند می گوید

    در کل شهر بی نظمی هست
    شهرداری صفرررر ، نمیدانم چه خصومتی با این شهر وجود دارد که تمام شهرها پیشرفت کرده به جز شهر رشت!!!
    در حالیکه شهرداری پولداری دارد ، اما مثل اینه که
    ده پانزده سال قبل ایران هست

  31. شهروند می گوید

    در کل شهر بی نظمی هست
    شهرداری رشت صفرررر

  32. مسعود می گوید

    مزخرف ترین شهر رشت است که مسولین می ایند حقوق می گیرند و می روند کاری هم به کار شهر و شهرداری ندارند

  33. خوشی می گوید

    این همه مشکل وبدبختی هست چیکاربه این دستفروشای بدبخت دارین تواین وضعیت بد اقتصادی و بیکاری.لعنت ب آدم نون بر

  34. سعید می گوید

    واقعا این فضای شلوغ در هم برهم و بی در و پیکر شبیه بازار دست دوم فروشی هاست.
    مثلاً پیاده راه فرهنگی است.
    نه میشه پیاده روی کرد چون بساطهای دستفروشان همه جا هست، نه فرهنگ و هنری در آن هست.

  35. ماسی می گوید

    همچین عنوان رو زذین یه خرابکاری دست جمعی… فک کردیم رشت رو گرفتن/:

  36. عباس می گوید

    واقعا شورای شهر رشت و شهرداری برای خراب کردند تصویر شهر رشت در نوروز ۱۴۰۳موفق عمل کردند و آگاه باشند مردم این چیزها را خوب می فهمند و ناراحت هستند

  37. امیر. س می گوید

    با سلام و ادب و تبریک سال جدید به خوانندگان این مطلب و آفرین و صد آفرین به سرکار خانم فرشته رضایی که حداقل یک شهروند یک دلسوز پیدا در مورد شهر رشت مطلب زیبا و درد این شهر باز گو کند ما هستند مسعولین و دلسوزان این شهر ویران شده بخدا هر که میگه این شهر الان قشنگ خاینی بیش نیست بس جلوی این همه خیانت بلند شید و رشتی‌ها از خواب بلند بشید که شهر تان جایگاه معتادین و گداها و فاسدین اخلاقی شده .

  38. مجید می گوید

    سلام و سپاس از زبان ما کسبه حرف دل مان را زده اید متاسفانه مسئولین ما در خواب ناز تشریف دارند امسال ما که با این حجم از گرانی نتوانستیم یک کیلو اجیل و شیرینی برای عزیزان مان بخریم از بس که مشتری نداشتیم بعد ۳۰سال مغازه داری ملت انگار اب شده بودند یا پول نداشتند یا از دست فروش حتی گرانتر هم راحت خرید کردن و فقط دوستان اداره تعزیرات زور شان به ما میرسد اصناف ما هم که فقط ۲بار در سال یادمان می افتند یکی هنگام انتخابات یکی هم اخر سال بابت حق عضویت سالانه بانک ها هم اگر سپرده نداشته باشی برای دریافت وام هیچ تحویل ات نمی‌گیرند به کی فریاد بزنیم خدا میداند بس خدا نیخشد باعث و بانی این همه اشفتگی را

  39. آریا حق نظر می گوید

    درود بر شما خانم رضایی کاملا درست و بجا گفتید

  40. مهدی رشیدی می گوید

    سلام عرض ارادت
    چه زیبا گفتید
    من تازگی ها اصلا شهرداری نمیرم چون منظره بدی از سبزمیدان تا شهرداری میبینم
    و آقای شهردار خیلی خیلی کوتاهی می‌کنه زیبایی شهر ما از بین رفته
    شده شب های مولوی یا جاهای دیگر
    وظیفه شهردار است تا دست فروشان رو ساماندهی کند من به عنوان یه رشتی با خانواده نمیتوانم در شهر خودم در مرکز شهر به راحتی و در آسایش قدم بزنیم
    چه برسه در مهمان های که سمت رشت سرازیر می‌شوند و دوست دارند در شهرداری رشت در آسایش قدم بزنند و از دیدنی ها طبیعت لذت ببرند اما به جای طبیعت فقط دستفروش می‌بینند بس

  41. عابر می گوید

    بله، دقیقا با خرابکار نقد کننده نا انصافی مثل شما طرف هستیم.
    چون همین پیاده راه به حرف شما تاریخی که تاریخی هم ندارد! بعد انقلاب راه اندازی شده. و تمام تاریخش همین حد اکثر ۱۰۰ سال گذشته است.
    اگر هم بخواهد سامانی بگیرد قائده و قانون کشور باید در آن اجرا شود، نه فقط نظر ژورنالیستی شما. که معلوم نیست برای مردم چه نسخه مسمومی در ذهن دارید.
    .
    پس به جای نیش و کنایه درست بنویس که وقتی چهارشنبه سوری میشود شهرداری جای بمب و ترقه نیست.
    دل مثلا اریایی کوروش اتش پرست در قبر میترکد!!
    .
    وقتی هم که ان روزها نچندان دور ساماندهی شدند دستفروشان، ناله بر آمد که آی نان مردم فقیر قطع میشود.
    شما اصلا با خود چند چندید؟
    .
    در مورد حجاب و سگ گردانی و میمون پرانی هم که اعتراض ندارید یا دارید ، باید عرض شود که فقط مردم همینها نیستند که شما شارژشان میکنید برای بی بندو باری،
    هنوز آن مردمی که فرزندانشان در همین میدان شهرداری شهید شدند که شما الان بتوانی بنویسی در این شهر زندگی میکنند. و برای اینکه در تاکسی که سگ میشاشد ننشینند پیاده از خانه به بازار می آیند.
    تمام سکو های سنگی شهرداری بوی شاش سگ میدهد.
    نگو که ندیدی!
    .
    پس برای مان فیلم بی حجاب در کنار با حجاب رول نکن، که نخ نما شده…

  42. شاهین می گوید

    احسنت
    عالی نوشتی
    گلایه یک خیابان از یک شهر آشفته را از حلقوم قلم بیرون کشیدی قلمی مصلحت اندیشی نکرد و فریاد زد آنچه را که باید میگفت.
    درود برشما

  43. امین رجب خواه می گوید

    تحلیل خوبی بود اما به باور من مخاطب این قلم این حجم از کوتاهی در خصوص ساماندهی دستفروشان ارتباطی با توده مردم نداشته بلکه باید به ساختار مدیریت شهری به دیده تردید نگریست. ضمن اینکه مقایسه ساختار شهری بین گیلان و استان هایی مانند اصفهان با توجه به ابعاد تاریخی توسعه شهری و مسائل مرتبط با آن درست به نظر نمی رسد چرا که یکی از جلوه گاههای تفرج در گیلان حضور کسبه در مرکز شهرست و طبیعیست این موضوع در سایر نقاط کشور مشاهده نمی شود.

    امین رجب خواه خبرنگار اقتصادی

  44. عظیم مقدم می گوید

    بهانه ای برای تله گیری عوامل سد معبر شهرداری

  45. علی می گوید

    درود متن بسیار عالی وبی نقص هست درخصوص اصفهانبایدگفت کل صنعت ایران دراصفهان هست وبخش عظیمی مشغول بکار بدون دغدغه پیداکردن کار اما گیلان پس از ۵۷ کلیه کارخانه هایش تعطیل شدن الکتریک پوشش فرش گیلان وبی کاری در گیلان موج میزند وشهردار وشورای شهر کاری غیراز احازه دادن ندارند

  46. امیر می گوید

    البته شما کاملا درست میفرمایید، ولی خانه از پای بست ویران است، در خیابان شیک دومتر زمین خدا رو روزی ۲۰۰ هزارتومن اجاره میدن که از این مبلغ درصدی برای تلکه بگیران و درصدی برای واسطه بین اونها و سدمعبر باید پرداخت شود، تا مادامی که این سفره پهن هست هیچ قدرتی کار اجرایی ندارد، وگرنه جمع کردن این بساط ناهمگون با یک نامه از طرف استاندار یا فرماندار قابل حل است،، ولی کو گوش شنوا

  47. نیلوفر می گوید

    کار مذهبی و غرفه هاشون شده خرابکاری!!!! متاسفم برای خبرنگار و سایتایی که این خبرای مزخرفو پخش میکنن….متاسفم برات خانم رضایی!

  48. سیاوس می گوید

    چه نقشه ای دارید؟؟؟

  49. ابتکاری می گوید

    آب نمای میدان شهرداری رشت موزیکال نیست

  50. فرهاد می گوید

    سلام بعضی وقتا یه صدای مزاحم توسرادم میپیچه امااینقدربهمون نزدیکه که یادمون می‌ره چیزش کنیم تا آروم شیم دستفروشی یه مدل پیشرفته ازاین صدا ها روتولید میکنه هرجا باشه چهره اون قسمت خیلی تغییر می‌کنه اماتواین جنگل بزرگ خوشحال میشم بتونن برادل زن و بچشون دست خالی نرن خونه یا مجبور نشن کل سرمایه وزندگیشونوکول کنن و با استرس زیاد به سمتی که هیچ وقت بهش فکر نکردن بدوند.شهرماخیلی جاهای دیدنی و جالب برای تفریح وقت گذرونی وعکس گرفتن داره نمونشم رودمتعفن زرجوبه که شایدتوسال گذشته فقط توانشائ پسرم وکلاس درسش بهش اشاره شده . همه چیزوخراب کردیم باهم . یسریمون باپتک و کلنگ ،یعدبعضیمونم بامداد وقلم.اماتروخدامواظب سفره های هم باشیم بدون قضاوت درامدامون .بزاریم شهردارامون ازسمت هاشون لذت ببرن ،مبل وصندلیا سنگینن نخواه توچیدمانشون یه گنددیگه بزنن.ازدلنوشتتون خوشم اومد و ازاین همه آشفتگی ناراحت شدم ساعت شهرداری دیگه کوک نیس .موفق و امیدوار باشید.

  51. نیما می گوید

    مقایسه با اصفهان؟! گیلان ایا یک شهر صنعتی است؟!
    خانم رضایی نویسنده گرانقدر. بنده هم یکی از ان دستفروشان رشت هستم.شهری که با بی لیاقتی بالا دستی ها به این سمت و سو کشیده شده.من و امثال من تحصیل کردهای این کشور برای در اوردن لقمه نانی در سرما و گرما و بی احترامی ها ایستاده ایم.کاش قلم شما پشت جوانانی که با بالاترین مدارک دانشگاهی در خیابانها مشغول دست فروشی هستند.کاش کمی به تاریخ گیلان بیشتر توجه میکردید گیلان همواره استانی کاسب خیز و دستفروش بودند.شما اگر قلمتان قدرت کافی داشت کمی ورود میکردین به بالازادها و دنبال چراها و بی مسوولیتی ها …

  52. سید می گوید

    .
    ضمن تشکر از نویسنده محترم مطالب این انتقاد نامه
    اما راهکارهای آن را هم بایستی بیان می نمودید
    با ایجاد این پیاده رو به اصطلاح فرهنگی
    ترافیک شهر کامل قفل و به هیچ عنوان دسترسی به مرکز شهر وجود ندارد .
    وای به حال مهندسین این طرح
    .
    همه انتقاد می کنیم
    چه کسی باید این معضل شهری را حل کند
    وضعیت رودخانه های شهر که به رود های عفونی بیشتر شبهاهت دارند چگونه است

  53. علیرضا محمدی می گوید

    احسنت به شما . مثل همیشه به درد ها و معضلات جامعه می پردازید . کاش یکم این مسولین گوش شنواتر داشتند . واقعا این دستفروشا به کجا وصلن و پشتوانه این ادما کیا هستن . درست که مشکلات مالی زیاده اما نه اینکه تمام پیاده رو رو غصب کنن و نذارن ادم بتونه به راحتی تو پیاده رو حرکت کنه

  54. انوش می گوید

    من تعجب میکنم ازنظربعضی دوستان چون شما تحصیل کرده هستین اجازه داربن بیاین وسط خیابون بساط کنی دوست من فکرنمیکنید اگه مسئولین شهری بجای چه کنم چه کنم یه طرحی می‌ریختند که تمام زحمت کشان کاسب رو مدیربت مکان میکردن تا ازاین حالت خارج بشه مثلا بجای وسط میدان کنارمیدان ازجلوی ساختمان نیروی انتظامی تا مدرسه ارامنه وسمت مخابرات بساط میکردن فکرکنم زیباترمیشد

  55. ابراهیم ترابی می گوید

    سلام
    من حدود یک سالی هست به این بهانه که استان گیلان بکر تر از مازندران مانده در یکی از شهرهای گیلان منزلی اجاره کرده ام و ماهی یکبار به آنجا میروم. چیزی که بیشتر ازهمه رنج آور در اکثر شهرهای گیلان وجود اشغال وزباله بسیار زیاد در کنار جاده ها و خیابانهای شهر است. سطل زباله به ندرت پیدا میشود و گاها باید چندین خیابان و کوچه جستجو کنی تا جایی یک سطل زباله پیدا کنی آن هم آنقدر پرشده که اطراف سطل پر از اشتغاله
    وظاهرا فکر کنم هفته ای یکبار تخلیه میشن وبه تمام معنی شهر را کثافت گرفته. اصلا در این استان بخصوص شهرهایی مانند خمام کوچصفهان ولشت نشا وخشکبیحار و زیباکنار وکیاشهر ‌وختی خود رشت جمع آوری زباله معنی ندارد ومیگن دوسال پیش بین رشت بندر انزلی بر سر سطل زباله درگیری بوده. واقعا بوی گند وانبوه زباله. تمام استان رو‌گرفته

  56. Mahdi می گوید

    این متن که مبالغه شده اونم شدید، ولی این حجم از اشغال پیاده رو هم واقعا رفت و آمد سخت کرده.
    کاش یکم بیشتر رعایت میکردن….

  57. علیرضا می گوید

    درود به نویسنده مقاله. تمام مطالبی که ذکر کردن واقعیت تلخی است که شاهد آن هستیم.

  58. حاجی می گوید

    دیشب اونجا بودم
    یه طرف نوای ملکوتی چایخانه امام رضا که چای مجانی میداد و در طرف دیگر نوای ملکوتی آهنگهای پاپ
    صداهای در هم آمیخته که گوش انسان را نوازش میداد

    چندتا غرفه هم با گونی آبی درست شده بود که بسیار چشم نواز و زیبا بود و اوقات فراغت خیلی زیبا و مفرحی برای ما ایجاد کرده بود و رنگهای زیبای اونجا بسیار چشم نواز بود.

    تشکر میکنم از شهرداری بسیار عالی بود

    بسیار لذت بردیم

  59. علی می گوید

    دستفروشی که نمیتونه مغازه اجاره کنه باید چیکار کنه؟
    بعدشم ما مردم رشت با این دستفروش ها مشکلی نداریم.تازه خیلی هم از حضورشون کیف میکنیم.وقتی ما مشکل نداریم به تو که یه نویسنده بی سواد هستی چه ربطی داره؟کاش سایت ها یکم به نوشته های مزخرفی میذارن دقت کنن.

  60. پیمان می گوید

    سلام و عرض ادب و احترام
    نگاه زیبای و قدرت و جسارت شما در بیان مطالب زیبایتان ستودنی است.

    به عقیده بنده ساخت پیاده راه رشت امری کارشناسی شده نبوده .

    ایجاد پیاده راه شهرداری موجب افزایش بار ترافیکی در خیابان های شده که در حالت عادی هم جواب گوی آن حجم از ماشین ها نبوده اند.

    این امر موجب مصرف سوخت بیشتر و آلودگی هوای بیشتر و صرف وقت بیشتری برای شهروندان شده.

    اما آیا این طرح از بیخ و بن نادرست بوده ؟؟؟ یقیناً خیر !! پیاده راه رشت می بایست از چند زیر گذر بهره مند می شد تا خللی به عبور و مرور ماشین ها وارد نسازد‌ .

    می فرمایید زیر گذر آب گیر می شود ! اولاً که سطح آب زیرزمینی در شهرداری رشت به بیش از چهار متر می رسد . ثانیاً نباید فراموش کنیم که امروزه تونل مانش و امثال آن را به راحتی در زیر دریا می سازند و به مشکلی هم بر نمی خورند.

    احتمالا می فرمایید هزینه آن زیاد می شد ! تا زمانی که بودجه مناسب برای این امر تعریف نمی شد نباید این خرابکاری اصلا انجام می شد. گذشته از این با کمی مدیریت بیشتر و پیشگیری از جرایم مالی کلان موجود که همه از آن آگاهیم و سر از چندین هزار میلیارد در می آورد گوشه ای از آن ، بودجه این کار را محیا می کرد.

    مسأله بعدی بی آر تی بود که اقدامی بسیار خوب و عالی بود ولی بد اجرا شد.

    اولا نرده های آهنی بزرگ که رونق کسب و کار را گرفته بود و رد شدن از خیابان را محدود می کرد و خود حادثه ساز بود، باید جای خود را به نرده هایی کوتاه با قید افقی سیم بکسل (مانند تبریز) می داد.

    دوم : از یک تعداد اتوبوس اسقاطی استفاده شد ، بعد همان را جمع کردند و عوضش یک تعداد کم اتوبوس نو گذاشتند که به هیچ وجه جوابگوی مردم نبود . و بعد کلا جمعش کردند . باید تعداد اتوبوس را افزایش می دادند نه اینکه جمعش کنند !!!

    یکی از فواید بی آر تی ایجاد شدن خط ویژه برای آمبولانس ، آتش نشانی و خودرو های امدادی بود . نه اینکه خانه کسی آتش بگیرد و ماشین آتش نشانی پشت ترافیک گیر کند و یا بیماری که سریع باید به بیمارستان برود پشت ترافیک بماند.

    به امید ایرانی آباد.

  61. ... می گوید

    درسته که همچین شرایطی داخل استانی که در هر فصل و آب و هوایی گردشگر پذیر و توریستی هست وجود داشته باشه؟ نباید اوضاع این استان ها یکم بهتر باشه؟
    جدا از اون مردمی که اونجا زندگی میکنن مجبور به تحمل شلوغی و بی نظمی نیستن خودم با تجربه شخصیم دیدن که شرایط درستی داخل بیشتر استان ها وجود نداره

  62. شهروند می گوید

    با این اوضاع معیشیتی مردم و محیا نبودن مکان برای ساماندهی دستفروشان نباید انتظاری از دستفروشان داشت،اونا هم جزوی از هم وطنانمون هستن که دنبال روزی حلال اند ،و شهرداری تا موقعی که مکانی براشون فراهم نکنه نباید مانعشون بشه
    بهتر بود از نیازمندانی که برای ۵۰۰۰ تومن پول کنار راهرو مینشینند هم بگین،که برای ساماندهیشون کاری انجام بشه
    در ضمن چایخانه حضرت رضا علیه السلام بعد نماز مغرب و عشا شروع به فعالیت میکنه
    وقتی میگیم پیاده راه فرهنگی یه شهر یعنی لازمه که گروه های مردمی و مذهبی در اون غرفه هایی داشته باشن و فعالیت کنن مخصوصا با این اوضاع که ولنگاری در انجا موج میزنه

  63. آرش ابراهیمی می گوید

    سلام واقعا جای تشکر داره که با قلم خودتون به این امر و مشکل پرداختید و امیدوارم که هرچه زودتر این وضعیت نابسامان از بین رفته و شهرداری رشت به حالت قبل خود در سال ۹۴ بازگردانده شود.مکانی که به جز مشکل ترافیکی و موارد فساد و درگیری و نزاع چیزی برای شهر در پی نداشته و فقط به دلیل سود جویی شهردار وقت به این حالت در آمده است.

  64. محمدامین می گوید

    ازقضا قشنگی بازار رشت به همین شلوغ شدن و بساط کردن دست فروشهاست از نظر من

    چ اشکال دارد مردم دارن نون درمیارن از این بساط
    اصفهان و رشت به هیچ وجه قابل مقایسه نیستن
    شهرکهای صنعتی و تعداد کارخانه‌های اصفهان رو هم با رشت مقایسه میکردی

  65. عقیلی دکتری برنامه ریزی شهری می گوید

    باسلام…مطلب نگارش شده کاملا کاربردی واز ریتم مناسبی برخوردار بوده ولی میشه گفت صرفا یک نطر شخصی بر اساس آرمانی که نویسنده محترم ذکر کرد میباشد….کاش نویسنده محترم رفتار و عملکرد پیاده راه رشت رو با پیاده راه‌هایی مانند میدان نقش جهان اصفهان قیاس نمی‌کرد اگرچه هردو عنوان پیاده راه دارند لیکن رفتار اونا با یکدیگر با توجه به مکان قرار گیری و نحوه استفاده پیاده راه کاملا متفاوت و غیر قابل قیاس است ….با توجه به متن جامع و کاملی که نگارش گردید انتظار می‌رفت نویسنده محترم نگاهش به موضوع را از منظر شهرسازی نیز منعطف می‌کرد مثلا موضوعاتی که مفهوم پیاده راه را در ذهن متبادر می‌کرد و اینکه اصول منبعث از پیاده راه بایستی بر اساس حضور انسانی در فضای شهری باشد که ایجاد حس زندگی نماید و به زعم نگارنده از این زاویه خروجی مناسبی دارد…این پیاده راه به طور قطع و مسلم تنها جایی است در رشت که بی هیچ واسطه ای محیط بر ماشین برتری دارد…این پیاده راه مکانی امن و راحت در برای تماس اجتماعی..تماشا و به زبان دیگر گردشگری است…می‌شود این مکان را با سایر اماکن رشت مقایسه نمود و به راحتی میشه فهمید که روح زنده شهر رشت از منظر فضای عمومی صرفا با فاصله در همین مکان است و جالب‌تر اینکه حضور دستفروش نه تنها با روح پیاده راه منافات ندارد بلکه یکی از ارکان پیاده راه و ارتباط انسانی است چون در مقیاسی کاملا انسانی است….دکر این نکته هم خالی از لطف نیست که مواردی از مطالب نویسنده محترم کاملا بجا و درست است و شهرداری موظف است این طفل نو پا را بر اساس خوانایی، عملکرد و زیبایی مجهز به مبلمان شهری مناسب نماید تا نطرات بیشتری را به خود جلب نماید… با تشکر

  66. علی می گوید

    اگر میخوای در پیاده رو شهرداری مثل گربه راه نری
    قبل از ساعات غروب برو هرجوری دلت خواست راه برو

    اینکه با چنین متن (چه خوب و مفید چه بد و مضر) درآمد اندک و ناچیز کاسبان ناچار رشت را هدف گرفتی نشان از بی خردی شماست

    این همه موضوعات مختلف وجود داره
    چرا راجب اونا سکوت کردین و نمی‌تونید درآمد زایی اندک و حداقلی کسبه را ببینید ؟؟؟؟!!!!!!!

    بهتون پیشنهاد میکنم یکبار شماهم مانند همین کسبه بساط خود را کف خیابان پهن کنید تا ببینید چه سختی هایی وجود داره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.