آزمون ستاد بحران گیلان در برف امشب

محدودیت گاز سیمان لوشان و فولاد گیلان

1 1,744

همزمان با اعلام هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی گیلان مبنی بر شروع بارش باران و برف ازعصر امروز تا اواخر وقت دوشنبه، دستگاه‌های اجرایی از تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی‌ خبر داده‌اند.

بارش برف در گیلان حداقل طی سالهای اخیر با خاطرات خوبی برای شهروندان به همراه نبوده؛ از پارگی خطوط شبکه برق رسانی تا قطعی طولانی مدت برق ۲۵۰ هزار مشترک گرفته تا مسدودیت راه‌های اصلی و فرعی و در راه ماندن خودروها، از فروریختن سقف واحدهای مسکونی، واحدهای تجاری و صنعتی گرفته تا قطع آب شرب ۵۰روستا. هر چه بوده بارش برف برای مردم گیلان همیشه نقمت بوده تا نعمت. فرقی هم نمی‌کند ۲۰ سانت بر زمین نشسته باشد یا ۵۰ سانت. چرا که در نهایت این شهروندان هستند که باید با پیامدهای بارش برف و مشکلات آن دسته پنجه نرم ‌کنند.

تنها موضوعی که در هر بارش برف برای شهروندان به اثبات رسیده اینکه مسؤولان ستاد مدیریت بحران و دستگاه‌های اجرایی آنگونه که از سطح بالای آمادگی‌های خود خبر می‌دادند اما درعمل در برابر برف بیش ازهمیشه ناتوان وعاجز بودند.

با این حال از هفته گذشته، هواشناسی گیلان از بارش برف در مناطق جلگه‌ای و کوهستانی برای روزهای یکشنبه و دوشنبه هشدار داده و در این میان بار دیگر دستگاه‌های اجرایی از آمادگی‌های خود در مقابله با بحران‌های احتمالی و کاهش خسارات خبر داده‌اند.

اعلام آمادگی ستاد مدیریت بحران رشت

روز گذشته فرماندار رشت در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان از آماده باش ستاد بحران شهرستان برای بارش برف پیشرو خبرداده و گفته مرخصی کلیه مدیران و معاونین عضو ستاد پیشگیری، هماهنگی و مقابله با بحران شهرستان تا پایان هفته لغو می‌شود.

«حمیدرضا امام پناهی» همچنین با تأکید به اینکه بخشداران، شهردارن و دهیاران باید با تمام امکانات موجود و محلی همراه ستاد بحران باشند، اظهار کرد: ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین راهداری شهرستان در سه محور رشت به امام زاده هاشم، سنگر به کوچصفهان و رشت به آستانه اشرفیه آماده باش هستند.

مصرف روزانه گاز در گیلان ۲۷ میلیون متر مکعب است که فقط ۳ میلیون متر مکعب ازاین میزان توسط نیروگاه سیمان لوشان مصرف می‌شود، با دستور دیسپچینگ گاز کشور، سهم گاز سیمان لوشان، فولاد گیلان و برخی صنایع پر مصرف به منظور پایداری گاز مشترکین خانگی محدود می‌شود.

وی با اشاره به تامین سوخت ذخیره واحدهای خدماتی گفت: به ۸۷ نانوایی سطح شهرستان ۵۳۹۰۰ لیتر، به ۲۹۲ واحد تولیدی، مراغداری و… به میزان پنج میلیون و ۵۶۷ هزار و ۲۰۰ لیتر سوخت ذخیره تحویل داده شده تا مشکلی برای این واحدها در شرایط بحرانی بوجود نیاید و تمامی تدابیر برای تامین سوخت جایگاه‌ها در سطح شهرستان پیش بینی شده است.

سرپرست فرمانداری شهرستان رشت خواستار بازگشایی محورها اولویت با محورهای اصلی، چهارراه‌ها و شریان‌های اصلی، محورهای ارتباطی روستایی به شهر و برعکس شد و با انتقاد ازعدم همراهی برخی پیمانکاران که در مواقع بحرانی با ستاد بحران همراه خواستار آمادگی مهمانسراها و مساجد در محور امامزاده هاشم به رودبار برای پذیرایی و استقرار در راه ماندگان شد.

محدودیت گاز مصرفی نیروگاه لوشان و فولاد گیلان

 شرکت گاز گیلان از جمله دستگاه‌های اجرایی استان است که در سالهای اخیر توانسته با مدیریت مناسب مانع از قطع گاز مشترکین خانگی و تجاری شود. این درحالیست که پیش ازاین نیز وزارت نفت اعلام کرده بود به دلیل اولویت پایداری گاز مشترکین خانگی در مواقع بحرانی سهم سوخت نیروگاه‌های برق کشور از گاز را کاهش می‌دهد. آیا امسال نیز شرکت گاز استان گاز برخی صنایع و نیروگاه سیمان را برای حفظ گاز مشترکین خانگی کاهش می‌دهد؟

«حسین اکبر» مدیرعامل شرکت گاز گیلان در پاسخ به مرور گفت: مصرف روزانه گاز در گیلان ۲۷ میلیون متر مکعب است که فقط ۳ میلیون متر مکعب ازاین میزان توسط نیروگاه سیمان لوشان مصرف می‌شود، لذا برای مدیریت بهینه مصرف گاز با دستور دیسپچینگ گاز کشور، برنامه ریزی شده تا سهم گاز سیمان لوشان، فولاد گیلان و برخی صنایع پر مصرف به منظور پایداری گاز مشترکین خانگی محدود شود. مدیرعامل گاز گیلان تأکید کرد: پیش بینی می‌شود با محدودیت گاز این صنایع، بتوانیم کل ۲۷ میلیون متر مکعب گاز استان را برای بخش خانگی و تجاری حفظ کنیم و افزایش مصرفی را شاهد نباشیم.

۱۸۰ اکیپ عملیاتی به همراه تجهیزات کامل، برای رفع مشکلات احتمالی در شبکه‌های توزیع برق آماده هستند.

وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته مصرف گاز در استان به ۳۲ میلیون متر مکعب نیز رسیده بیان کرد: امکانات و زیرساختهای گاز موجود جوابگوی نیاز مصرفی استان است و فقط در انتظار دستورات دیسپچینگ کشور در خصوص مدیریت و کاهش مصرف هستیم.

در ماه‌های گذشته وزارت نیرو از محدودیت و کاهش تولید برق در کشور خبر داد و احتمال خاموشی‌های برق در زمستان به دلیل تامین سوخت نیروگاه‌های کشور را محتمل دانست. چنانچه از ابتدای دی ماه جاری نیز برق برخی مناطق استان و شهرستان رشت بارها قطع شد و شهروندان ساعتها در خاموشی به سر بردند.

آمادگی ۱۸۰ اکیپ عملیاتی توزیع برق گیلان

با توجه به اینکه طی بارش برف سال ۹۸، همزمان با پارگی خطوط شبکه برق رسانی در استان برق ۲۵۰ هزار مشترک خاگی قطع شد، شرکتهای توزیع برق و برق منطقه‌ای استان چه تمهیداتی برای مقابله با خاموشی‌های احتمالی برنامه ریزی کرده‌اند؟

 «محمد رضا هنرمند» مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان به مرور پاسخ داد: ۱۸۰ اکیپ عملیاتی به همراه تجهیزات کامل، برای رفع مشکلات احتمالی در شبکه‌های توزیع برق آماده هستند. اصلاح و بهسازی پایه‌ها (تیر‌های برق)، تعدیل ولتاژ مناطق پر حادثه، تجهیز امور‌ها و ادارات تابعه به همراه اکیپ‌های عملیاتی از جمله اقدامات دیگر این شرکت برای مقابله با بحران‌های احتمالی است.

 هنرمند تأکید کرد: خوشبختانه ضعف برق در استان نداریم و اتفاقات و خسارات برف بروی خطوط قابل پیش بینی نیستند و ممکن است اجسام خارجی و برف روبی سقف ساختمانها هر لحظه خطوط توزیع را قطع کند اما اکیپهای واکنش سریع شرکت برق در مناطق و محلات در آمادگی کامل هستند و بلافاصله نسبت به رفع مشکل ورود می‌کنند.

 هنرمند از شهروندان گیلانی خواست با رعایت الگوهای مصرف در اوج پیک مصرف به پایداری شبکه برق کمک کنند.

استقرار اکیپ برق منطقه‌ای در مناطق بحرانی

«رضا احمدی» مدیر روابط عمومی برق منطقه‌ای نیز در گفت وگو با مرور از آماده باش اکیپهای ستاد مدیریت بحران این شرکت در مناطق بحرانی خبر داد.

 احمدی افزود: اکیپهای واکنش سریع برق منطقه‌ای بنا به اعلام فرمانداران در مناطق بحرانی که احتمال پارگی خطوط شبکه وجود دارد مستقر شده‌اند. همچنین با درخواست فرماندار رشت نیز اکیپهای فنی،عملیاتی، تجهیزات و ماشین آلات شرکت در نزدیکی خطوط رشت به امام زاده هاشم، کوچصفهان به سنگر مستقر شده اند.

 وی تأکید کرد: شرکت برق منطقه‌ای گیلان امسال با بهره برداری از ۱۶ پروژه طرح توسعه و ۱۱ پروژه بهره برداری، نسبت به تقویت ایستگاه‌های فشار قوی و خطوط برق رسانی اقدام کرده است.

احمدی تاکید کرد:علی رغم بارش شدید برف در محورهای کوهستانی استان گیلان، تمامی ایستگاه های فشار قوی و خطوط برق گیلان برقدار است و هیچگونه قطعی نداشتیم.

1 نظر
  1. احمدخانیکی می گوید

    بارش برف بهانه ای برای محدودیتهای گاز واحدهای پرمصرف است
    واقعیت اینستکه کمبود گاز طبیعی در کشور معضل اصلی است
    واین خاص گیلان نیست
    برای نمونه فولاد سبزوار را برای این محدودیت عملا تعطیل کرده اند
    و الی …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.