احداث تصفیه‌خانه سراوان اتلاف وقت است

1 426

غلامرضا مرحبا نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی معضل پسماند را اصلی‌ترین بحران استان‌های شمالی به ویژه استان گیلان عنوان کرد.

نماینده آستارا در جلسه با اعضای شورای شهر این شهرستان گفت: ما موضوع پسماند را در جلسه‌ی توسعه‌ی پایدار و تامین مالی مجلس مطرح کرده‌ایم و از طرفی به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای کمپوست زباله در پناهگاه حیات وحش لوندویل هستیم.

مرحبا در جلسه امروز مدعی شد مدیریت شهرستان به دنبال آن است بتواند از پروژه کمپوسیت زباله انرژی استخراج کند. نماینده‌ی آستارا در شرایطی از استخراج انرژی از دفنگاه زباله لوندویل می‌زند که روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن زباله به این دفنگاه وارد می‌شود.

بر اساس گزارشی که مرور پیش از این منتشر کرده بود، بیش از ۳۰ سال است که زباله‌های غربی‌ترین شهرستان استان گیلان به صورت غیربهداشتی در این مرکز دفع زباله جمع می‌شوند؛ پناهگاه زباله‌ای که فاصله‌ی زیادی تا ساحل ندارد و شیرابه‌ی حاصل از ۱۲۰ تن زباله راه درازی تا رسیدن به آب دریا ندارد.

زمانی که در اواخر دهه ۶۰ ساحل داداش آباد برای دفن زباله‌های شهرستان آستارا انتخاب شد، قرار بود این مکان تا دستیابی شهرداری به روش‌های نوین امحای زباله موقتا دفنگاه زباله است اما از آن قرار موقتی بیش از ۳۰ سال است که می‌گذرد.

مرحبا در سخنان امروزش دفنگاه سراوان در نزدیکی شهرستان رشت را کانون بحران استان گیلان دانست و گفت: اگرچه در این مرکز دفن زباله نیز کارخانه‌های تصفیه‌ی شیرابه درحال احداث است اما بسیاری از کارشناسان با استناد به نظرات علمی ساخت این کارخانه‌ها را اتلاف وقت می‌دانند.

دفنگاه سراوان نیز بیش از ۳۰ سال است که بار دفن زباله‌های شهری رشت را به دوش می‌کشد و طرح‌ها و تدبیرهای مختلف برای ساماندهی این سایت دفن زباله هنوز راه به جایی نبرده است. سراوان درحالی که یک خطر تمام‌عیار محیط زیستی است و برای حیات وحش جنگل‌های اطراف رشت یک تهدید جدی محسوب می‌شود، زندگی شهرها و روستاهای اطراف را نیز تهدید می‌کند.

1 نظر
  1. محمود انتظاری می گوید

    دفن عمقی و رها کردن سطحی که در سراوان ، لوندویل و حتی استان مرکزی و کلیه استانها
    یک اقدام به جنایت است که سیستم حاکم مسیول آن است
    شیرابه های ان نیز آبهای سطحی و زیر زمینی را آلوده میکند
    و ناگفته نماند زباله های عفونی بیمارستانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.