دستهای بسته روستاییان در برابر طرح هادی

0 318

در ادامه‌ی انتقادات مسوولان استان در خصوص ضرورت بازنگری در طرح هادی روستایی استان، امروز نماینده‌ی مردم تالش درمجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از اینکه درحال حاضرطرح‌های هادی دست روستائیان را درحوزه‌ی اشتغال و ساخت و ساز در اراضی تحت مالکیتشان بسته است گفت: بروز چنین مشکلاتی بدون شک زمینه کاهش اشتغال روستائیان و مهاجرت آنان به سمت شهرها را فراهم می‌کند.

«حسن محمد یاری» با اشاره به جهت‌گیری‌ها و موضع مجلس یازدهم در اجرای طرح‌های هادی روستایی در کشور افزود: مجلس دراین حوزه از گذشته قوانین مصوبی دارد و طبق بندهای مختلف برنامه ششم توسعه باید اشتغال روستایی در روستاها توسعه داده شود و موانع تولید هم برداشته شود. چراکه وجود موازی‌کاری‌ در قانون حمایت از روستاها موجب محدود شدن روستائیان در اجرای توسعه‌ی روستایی و حفظ کاربری‌ها شده است.

طی دوسال گذشته بعد از تغییر کابریهای گسترده و ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی شالیزاری و روستایی گیلان، مسوولان و نمایندگان گیلانی مجلس بارها بر بازنگری و اصلاح در طرحهای هادی روستاهای استان تاکید کرده اند. ساخت و سازهای بی رویه در اراضی کشاورزی روستاهای دارای طرح هادی از جمله تخلفات انجام شده در این راستا بوده است.

درهمین رابطه روزهای گذشته، رئیس کل دادگستری گیلان از بازنگری حدود فعلی طرح هادی در مناطق مختلف استان خبرداد.«حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی» گفت: بازنگری درحدود فعلی طرح هادی در مناطق مختلف استان گیلان نیز در دستور کار است. دستگاه قضا با تمام توان مقابل متجاوزان و تعدی کنندگان به اراضی ملی و منابع طبیعی خواهد ایستاد و به طور قانونی با این افراد برخورد قاطعانه خواهیم کرد.

از سوی دیگر «احمد آقایی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ، با انتقاد از ساخت و سازهای بی‌رویه، ویلاسازی و برج‌سازی دردل طبیعت گیلان خواستار واگذاری مرتع و جنگل به دامداران و عشایر در مناطق ییلاقی و جنگلی شد و گفت: حضور عشایر در مراتع به صیانت از جنگل و طبیعت کمک شایان توجهی می‌کند.

آقایی همچنین خواستار جلوگیری از هرگونه تغییر کاربری اراضی و تعیین مستثنیات شد و گفت: ممانعت از ساخت و ساز بی‌رویه وغیراصولی در ییلاقات و ایجاد طرح هادی در جنگل و مرتع امری است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است گیلان ۲۳۸ هزار هکتار زمین شالیزاری و ۱۱۹ هزار هکتار اراضی باغی و بیش ار ۲۵۰۰ روستای بالای بیست خانوار دارد که براساس آمارهای بنیاد مسکن گیلان بیش از ۲ هزار روستا دارای طرح هادی هستند. براساس همین آمارها تا کنون طرح هادی بالغ بر ۵۳۰ روستا بازنگری، و بیش از ۵۸ هزار هکتار اراضی از طرح هادی منتزع شده و به چرخه‌ی کشاورزی بازگشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.