استاندار گیلان و یک بی عملی همیشگی!

راه‌های گیلان بر اساس دستور مقام قضایی مسدود شد

0 349

بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و در جهت مدیریت خیز پنجم بیماری در کشور، از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه تعطیل اعلام شد.

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه گفت: بر همین اساس مقرر شد از فردا ساعت ۱۲ منع تردد یا به عبارتی دیگر ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد و نباید ترددی صورت گیرد؛ به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره. بنابراین منع تردد از فردا ساعت ۱۲ ظهر تا صبح شنبه هفته آینده (آخر وقت جمعه پنجم شهریور) اعمال خواهد شد. این منع تردد سراسری و بین استانی خواهد بود.

همین دستور کافی بود تا در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های بومی استان از استاندار گیلان درخواست شود تا نسبت به بستن ورودی‌های استان تا قبل از فرا رسیدن ظهر دوشنبه اقدام کند. با این حال واکنشی از سوی استاندار به عنوان مقام عالی اجرایی استان به این درخواست داده نشد تا با ورود دادستانی گیلان و با دستور رییس کل دادگستری استان گیلان ورودی‌های استان گیلان از امروز مسدود شود. بنا بر این گزارش ۳ ورودی استان از سمت رودبار، آستارا و رودسر راس ساعت ۱۷ امروز (شنبه) مسدود شده‌اند .

در همین زمینه مهدی فلاح میری در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیمای مرکز گیلان اعلام کرد با توجه به تعطیلی تمام مراکز اقامتی – سیاحتی، تفرجگاه‌ها، رستوران‌ها و دیگر اماکن رفاهی – تفریحی گیلان و نیز وضعیت بحرانی شیوع بیماری کرونا در گیلان و پر شدن ظرفیت تمام بیمارستان‌های این استان، گیلان از امروز به هیچ وجه پذیرای مسافران نیست.

وی با تأکید بر اینکه کادر بهداشت و درمان گیلان به علت آمار بالای مراجعه بیماران و افزایش شدید تعداد بستری‌ها به شدت خسته‌اند و مراکز درمانی گیلان هم مملو از بیماران کرونایی است از هموطنان در سراسر کشور خواست با مردم و مسؤولان گیلان همراهی و از سفر به این استان به شدت پرهیز کنند.

بنا بر گزارش‌ها هم اکنون حجم گسترده‌ای از مسافران از استان‌های مختلف راهی گیلان شده‌اند که ورود این تعداد مسافر به گیلان با توجه به اوضاع فوق حاد کرونایی این استان فاجعه آمیز است.

چند روز پیش انوش دهنادی مقدم، معاون علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه از لحاظ آماری از تعداد بیماران کرونایی استان از اسفند ۹۸ پیشی گرفته است، از تکمیل شدن ظرفیت مراکز درمانی و بیمارستانی گیلان خبر داد.

وی همچنین به همشهری آنلاین گفت: از تکنیک جدیدی در درمان بیماران کرونایی بهره‌گیری کردیم که طی آن تعدادی از بیماران درمان رمدسیور را از طریق سرپایی و در منازل خود دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این روش آن دسته از بیمارانی که اکسیژن خون پایین ندارند می‌توانند با دریافت داروهای مورد نیاز خود از طریق پذیرش سرپایی در بیمارستان‌ها، درمان خود را در خانه ادامه دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه روزانه ۱۰۰۰ مراجعه کننده سرپایی کرونا به مراکز درمانی و بیمارستانی گیلان داریم افزود: از این تعداد، ۶۰ درصد مراجعه کنندگان دارای تست مثبت هستند.

وی با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته همزمان با شیوع کرونا، بیش از ۶۰۰ تخت جدید بیمارستانی جدید در شهرهای تالش، لنگرود، لاهیجان، املش و سیاهکل راه‌اندازی شده، افزود: در حال حاضر از مجموع ۴ هزار تخت بیمارستانی در گیلان، ۱۸۰۰ تخت به بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

این درحالیست که در گیلان با جمعیت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارنفر، حتی به‌اندازه یک دهم جمعیت خود نیز تخت بستری وجود ندارد و از سوی دیگر باید بخشی از تخت‌های بیمارستانی خود را به بیماران قلبی، مادران باردار و کودکان اختصاص دهیم.

با وجود سیل ورود مسافران به گیلان و تلف کردن وقت از سوی استاندار گیلان جای سوال است. با اینکه در موارد مشابه بارها فعالان اجتماعی و رسانه‌ها از وی درخواست کرده‌اند در ساعات ابتدایی تصمیم ستاد ملی کرونا اقدام به بستن راه‌های گیلان کند اما بی تفاوتی این مقام اجرایی بسیار عجیب است.

همین موضوع موجب شد تا در غیاب این تصمیم اساسی، مقام ارشد قضایی استان تصمیم گیری کرده و دستور به مسدود شدن راه‌های گیلان دهد.

بنا بر اعلام ستاد کرونا کشور، همچنین تمام مجوزهایی که برای تردد صادر شده بود، لغو خواهد شد. علاوه بر این افرادی که بنا به هر دلیلی تخلف و جریمه شدند بعد از یک ماه این جریمه دو برابر می‌شود و حتما هم اخذ می‌شود.

به گفته رییسی همه ادارات تعطیل شده و از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مردادماه) همه ادارات به جز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و … تعطیل خواهند بود.

تعطیلی ادارات شامل بانک‌ها، اصناف، ادارات و… است و تنها اصناف ضروری در گروه شغلی یک فعال خواهند بود.

این دستورات در حال اجرا می‌شود که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز اعلام کرده است: ترافیک در آزادراه تهران-کرج از پایتخت تا عوارضی قدیم آزادراه، نیمه سنگین؛ از این نقطه تا کیلومتر بیست و پنج این محور، نیمه سنگین و از این نقطه تا کرج نیز به همین صورت است.

به گفته وی، ترافیک از هزارچشم تا کندوان در جاده کرج-چالوس، روان و از بیلقان تا آدران، نیمه سنگین گزارش شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.