انتقاد استاندار از فرصت‌سوزی در بخش حمل ونقل

0 361

عمر بالای ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای و فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات راهداری، انتقاد استاندار گیلان از فرصت‌سوزی دراستفاده از تسهیلات نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را در پی داشت.

در روزهای گذشته بود که «محمد رضا نازک کار» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان  به مناسبت روز حمل و نقل گفته بود: عواملی مانند شرایط بد اقتصادی، عدم وجود منابع مالی، بالا بودن قیمت خودروهای جدید و ناتوانی مالکان برای بازپرداخت تسهیلات بانکی بر روی روند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گیلان که شدیداً فرسوده اند اختلال ایجاد می‌کند تا جایی‌ که درحال حاضر هیچ خبری از نوسازی دراین استان نیست.

وی طول عمر ناوگان حمل و نقل عمومی استان دربخش کالا، بار و مسافر را حدود ۲۴ سال اعلام کرد و گفت: حتی اگر به رانندگان و مالکان چنین خودروهای فرسوده‌ای تسهیلات لازم بانکی نیز تعلق گیرد آن‌ها توان پرداخت اقساط تسهیلات را ندارند.

نازک‌کار از مذاکره با خودروسازان و بانک‌های عامل برای رفع این مشکل خبر داده بود.

درهمین رابطه امروز«ارسلان زارع » استاندار گیلان گفت: دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تسهیلاتی اختصاص داده بود که گیلان به ‌نحو مطلوب از آن استفاده نکرد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور افزود: با توجه به اینکه گیلان استانی گردشگرپذیر است و مواهب طبیعی ارزشمندی دارد باید از این ظرفیت به‌خوبی بهره ببریم و امیدوارم با استفاده از فرصت تجارت با اوراسیا افزایش ۱۷ درصدی در بخش بار استان گیلان را بیشتر توسعه دهیم.

زارع با بیان اینکه نباید تنها از طریق کمک دولت مشکلات بخش حمل و نقل را برطرف کرد افزود: باید انگیزه بیشتری برای استفاده حداکثری از یارانه‌هایی که دولت از طریق تسهیلات به این بخش می‌دهد را در بین فعالان این عرصه ایجاد کنیم.

استانداربا اشاره به افزایش ضریب ایمنی دستاوردهای زیست محیطی حمل و نقل گفت: آمار فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل گیلان رضایت‌بخش نیست اما می‌توان با کمک بخش خصوصی و بانک‌ها مشکلات این حوزه را برطرف کرد.

گفتنی است در گیلان  ۹ هزار و ۵۳ دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشغول فعالیت هستند که ازاین‌بین دو هزار و ۵۵۸ دستگاه دربخش مسافر و ۶ هزار و ۴۹۵ دستگاه در بخش کالا فعال‌اند. میانگین سن ناوگان حمل‌ونقل دربخش کالا ۱۹.۶۳ و در بخش مسافر در بخش اتوبوس ۹.۱۷ سال، مینی‌بوس ۲۹ سال و در سواری ۹.۷۹ سال است.

همچنین در گیلان ۱۶۳ شرکت و موسسه حمل‌ونقل کالا، ۱۴۶ شرکت حمل‌ونقل مسافر، چهار شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی مسافر مشغول به فعالیت هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.