بازاریان: اعتصاب در جریان است/ خبرگزاری‌ها: روال عادی برقرار است

دو روایت از اعتصابات بازار رشت

1 316

اگر در روزهای گذشته اخبار را دنبال کرده باشید، احتمالا خبر اعتصاب بازاریان سراسر کشور را هم شنیده‌اید. تصمیم جمع بسیاری از بازاریان که به مشکلات اقتصادی، مسائل اجتماعی و معضلات سیاسی حاکم بر کشور معترض هستند، از حدود یک هفته پیش زمزمه‌های اعتصابی  را به گوش می‌رساند.

دیروز نخستین روز از این دوره‌‌ی سه روزه بود و مثل سایر نقاط کشور، در استان گیلان هم بخش زیادی از بازاریان به گواه ویدئوها و عکس‌هایی که صحت آن‌ها قابل اثبات بود، در اعتصاب به سر بردند. با این حال از اوایل روز گذشته کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی گزارش دادند که اعتصاب در محدوده مرکزی شهر رشت و بازار بزرگ این شهر به گستردگی سایر نقاط کشور نبوده است اما انتشار تصاویری از راسته‌ی زرگران بازار به خبر اعتصاب بخشی از بازار سندیت بخشید. هرچند واضحا اعتصابی در بخش مرکزی بازار رشت و بخش خوراکی‌ها و تره‌بار در جریان نبوده است. گزارش میدانی مرور نشان می‌دهد زرگران در صف اول اعتصابات بوده‌اند و پس از آن صنوفی همچون پوشاک، موبایل، پاساژ علاالدین، راسته بازارهای سنتی چون پیرسرا و یا برخی کافه و رستوران‌ها و صنوف خیابان‌هایی چون معلم، گلسار، لاکانی و… نیز شامل این اعتصابات بوده‌اند. اما بازار مرکزی رشت در صنوف پوشاک و خوراک و … همچنین بخش‌هایی از خیابان علم الهدی و خیابان‌های منتهی به پیاده راه مرکزی رشت باز هستند.

خبرگزاری‌های جریان اصلی اعتصاب را تکذیب کردند

مجموع این خبرها باعث شد تا رسانه‌های جریان اصلی مانند ایرنا، مهر، تسنیم و ایسنا هم به اعتصاب بازاریان کشور ورود کرده و از نظر خود اوضاع را تحلیل کنند. سرویس ملی خبرگزاری ایرنا در گزارشی سراسری خبرنگاران خود را در شهرهای مختلف کشور به بازار شهرهایشان فرستاد تا برآورد خود را از اعتصاب سراسری به تصویر بکشند. این گزارش که با تیتر «شکست پروژه اعتصاب با نه به فراخوان‌های ضدانقلاب» منتشر شده است، اجرای اعتصابات بازار را در شهرهایی مانند رشت، گرگان، تهران، زاهدان و … کاملا تکذیب کرده است اما تایید کرده که فراخوان‌هایی صادر شده است و دشمنان در صدد برنامه‌ریزی برای تعطیلی اقتصاد ایران بوده‌اند.

در ویدئوهای دو خبرگزاری مهر و ایرنا نیز که با ذکر مکان و زمان منتشر شده است، عدم اعتصاب راسته‌ی تره بار بازار رشت تایید شده است اما این گزارش‌ها تصویر سایر راسته‌ها را به منعکس نکرده اند.

مردم و شبکه‌های اجتماعی

از صبح روز سه‌شنبه ۲۴ آبان آرام آرام ویدئوهایی از بازار رشت و خیابان‌های اطراف آن منتشر شد که در آن راوی با ذکر ساعت و مکان ویدئو تعطیلی مغازه‌های خیابان شهرداری به سمت میدان حشمت را تایید می‌کند.

علاوه بر این فضای شهری این ویدئو با ترکیب مغازه‌هایی که کرکره‌هایشان پایین است با محدوده‌ی مورد اشاره همخوانی دارد و احتمالا تمام شهروندانی که از این ناحیه عبور کرده‌اند می‌توانند صحت ویدئو را تایید کنند.

همچنین انتشار ویدئویی از راسته‌ی زرگران بازار رشت در روز ۲۴ آبان نیز این گمانه را تقویت کرده است که اعتصاب در این بخش انجام شده است.

دو تصویر دیگر که در گزارش‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، اعتصاب بخشی از بازار رشت را تایید می‌کند. تصویر اول اعتصاب راسته‌ی شهرداری تا تقاطع حاجی‌آباد است که در آن اگرچه چند مغازه باز هستند اما بخش زیادی از مغازه‌ها تعطیل شده‌اند.

این تصویر دو واحد صنفی این محدوده را نشان می‌دهد:

 و تصویر بعدی وجود این دو واحد را روی نقشه‌ی گوگل تایید می‌کند.

در تصویر منتشر شده از خیابان لاکانی نیز که مربوط به امروز ۲۵ آبان است، وجود یک واحد صنفی و یک بانک مشهود است. این ویدئو نشان می‌دهد کسبه‌ی خیابان لاکانی هم روز ۲۵ آبان را با اعتصاب آغاز کرده‌اند.

در تصویر بعدی نیز جانمایی این دو مکان در نقشه‌ی گوگل مشخص شده است.

دو روایت؛ یکی واقعی و دیگری واقعی‌تر

گزارش‌های جسته و گریخته‌ای که فضای اطلاع‌رسانی را مخدوش می‌کنند هر دو راوی واقعیت‌اند. با این تفاوت که در یکی از این دو گزارش بخشی از واقعیت موجود نادیده گرفته شده‌اند.

با این حال و پس از مقایسه‌ی این روایت‌ها می‌توان دست کم به این دو گزاره در مورد اعتصاب بازار رشت در دو روز گذشته رای داد؛ در بازار بزرگ رشت اعتصاب بیشتر در راسته‌ی زرگران و راسته‌ی مشاغل غیر روزمره انجام شده است اما بازار تره‌بار و بخشی از بازاریان خیابان شهرداری به فعالیت ادامه داده‌اند.

با این حال اعتصاب در خیابان لاکانی و اعتصاب در بخشی از کسب و کارهای راسته‌ی شهرداری به سمت تقاطع حاجی‌آباد محرز است.

این گزارش‌های جسته و گریخته نه فقط در رشت و گیلان بلکه در سایر نقاط کشور نیز منتشر می‌شوند و اراده‌ای برای صحت‌سنجی آن‌ها وجود ندارد.

در این شرایط بخشی از کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی خود از تعطیلی سه روزه خبر داده‌اند، مردم نیز تعطیلی بخشی از بازار را تایید کرده و تصاویر و ویدئوها هم موید این امر است. اخباری که این روزها راهی غیر از مقایسه‌ای دیدنشان نیست و بدون قیاس این دو خط روایت نمی‌توان تمام آنچه اتفاق می‌افتد را فهم کرد.

1 نظر
  1. میرزا می گوید

    نمیددنم سرت توو کدوم آخوره احتمالا آخور اصلاحات ولی اینو بدون یه خارجی مثه کیروش از امثال تو ایرانی تر و با شرف تره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.