بلاتکلیفی طرحهای سرمایه گذاری بندر کیاشهر

عدم تصویب طرح تفصیلی پارک ملی بوجاق موجب شد؛

0 376

شهردار بندرکیاشهر در دیدار با رییس سازمان حفاظ‌ت از محیط زیست کشور خواستار واگذاری ساحل بندرکیاشهر (شناگاه) برای سرمایه‌گذاری و اختصاص اعتباراتی جهت ساماندهی فاضلاب و احیای تالاب بوجاق شد.

تاخیر در تصویب طرح جامع پارک ملی بوجاق کیاشهر از سوی سازمان محیط زیست کشور موجب شده بسیاری از طرح‌های گردشگری وسرمایه گذاری شهرداری کیاشهر در بلاتکلیفی به سر ببرند. یکی از طرح‌های سرمایه گذاری پارک ملی بوجاق، ساحل شناه گاه بوده که از جمله مناطق تفریحی و گردشگری بندرکیاشهر محسوب می‌شود که در توسعه گردشگری و رونق اقتصادی این شهرستان تاثیر بسزایی دارد. اما به دلیل قرار گیری در محدوده پارک ملی بوجاق وعدم تصویب طرح تفصیلی، هر گونه فعالیت و پروژه سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن با مانع مواجه شده است.

در همین رابطه «مرتضی عاطفی» شهردار بندرکیاشهر در دیدار با «علی سلاجقه» رییس سازمان محیط زیست با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر پارک ملی بوجاق خواستارتصویب طرح تفصیلی پارک ملی بوجاق و تعیین تکلیف فاز تفرجگاهی این پارک شد.

عاطفی با اشاره به اجرای طرح سالم‌سازی دریا در بندرکیاشهر در محدوده پارک ملی بوجاق اظهار کرد: این طرح تنها طرح سالم‌سازی در بخش کیاشهر بوده که فاقد امکانات مطلوب برای مردم است و ضوابط محیط زیست در خصوص پارک‌های ملی، مانع از سرمایه‌گذاری شهرداری در آن شده است.

وی با بیان اینکه طرح سالم‌سازی دریا در اختیار شهرداری بندرکیاشهر قرار دارد اما شهرداری فاقد اختیار لازم جهت بهسازی آن برای رفاه و آسایش مردم بنابر ضوابط محیط زیست است گفت: انتطار داریم تا با موافقت سازمان محیط زیست با توجه به رویکرد این سازمان در واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی، شهرداری اجازه سرمایه‌گذاری در این طرح مطابق با شرایط زیست محیطی را داشته باشد تا این طرح به یکی از مراکز هدف گردشگران در استان تبدیل شود.

شهردار بندرکیاشهر در ادامه با اشاره به احیای تالاب بوجاق افزود: تالاب بوجاق در خطر خشک شدن قرار دارد و فاضلاب مهمترین آلاینده تهدیدکننده آن است. نباید بگذاریم تالاب بوجاق به سرنوشت تالاب انزلی دچار شود، لذا خواستار اختصاص اعتباراتی جهت ساماندهی فاضلاب در این بخش هستیم.

لازم به ذکر است: وجود ۳۷ کیلومتر نوار ساحلی در بخش بندرکیاشهر، اسکله، پل چوبی، مرداب، پارک ملی بوجاق، پارک‌های ساحلی و جنگلی از جمله ظرفیتهای گردشگری وتفریحی بندرکیاشهر محسوب می‌شود. پارک ملی بوجاق کیاشهر با مساحتی بالغ بر۳هزار و ۲۵۰ هکتار یکی از مهم‌ترین پارک‌های ملی ایران محسوب می‌شود. تالاب لاگون بخشی از این پارک حفاظت شده است که در سال ۱۳۵۴ تحت نام لاگون کیاشهر و دهانه سفید رود با مساحت ۵۰۰ هکتار درفهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.