چند گام تا جهانی شدن ماسوله

0 352

بیش از ۸۰ درصد از موانع پیش روی ثبت جهانی ماسوله برطرف شده و این شهرک تاریخی خود را در مرداد ماه برای جهانی شدن آماده می‌کند.

«رضا حسن پور» معاون گردشگری اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی گیلان با بیان این مطلب به مرور گفت: بعد از بازدید رییس کل دادگستری گیلان و تأکید بر رفع موانعی که برخی از دستگاه‌های اجرایی در ماسوله ایجاد کرده بودند، حال ۸۰ درصد این موانع برطرف شده و امیدواریم طی یک ماه آینده با حضور ارزیاب یونسکو در گیلان، بعد از ۱۵ سال انتظار شاهد ثبت جهانی ماسوله باشیم.

 حسن پور موانع باقی موانع پیش روی ماسوله در مسیر جهانی شدن را مدیریت پسماند، متحدالشکل شدن مغازه‌ها در بازار از حیث رنگ آمیزی بیرونی و اجرای یکسری ضوابط سیما و منظر در این شهرک تاریخی بیان کرد و گفت: در این راستا شهرداری ماسوله نیز ساختمانهای بلااستفاده خود را تعمیر و بازسازی کرده است.

 معاون گردشگری استان با تأکید به اینکه با جهانی شدن ماسوله ضوابط جدیدی در آن اجرایی نخواهد شد گفت: تمام تلاش ما بعد از ثبت جهانی ماسوله، افزایش ورود توریست و درآمد زایی در مسیر توسعه گردشگری استان خواهد بود. به این منظور محتوا و مستندات لازم از جمله فیلم،عکس و بروشور جهت معرفی ماسوله به کشورهای دیگر از قبل تهیه و آماده سازی شده است.

 لازم به ذکر است در حالیکه این میراث ارزشمند گیلان سال ۱۳۵۴ هجری شمسی با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، تاکنون هیچ‌گونه اثر تاریخی، فرهنگی درگیلان بصورت اختصاصی درفهرست آثار جهانی یونسکو قرار نگرفته است. ثبت جهانی ماسوله به‌عنوان اولین اثر تاریخی می‌تواند موجب معرفی ماسوله به جهانیان و ورود گردشگران خارجی به استان شود. سال گذشته ماسوله گیلان، در رقابت با اورامانات کردستان فرصت ثبت جهانی را از دست داده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.