بومی و یار غار ِ رییس‌جمهور اسبق

اسدلله عباسی استاندار جدید گیلان شد

1 645

وقتی صبح امروز ـ چهارشنبه، ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ـ نام اسدالله عباسی بر روی تمام سایت‌های خبری بالا آمد و او به‌عنوان استاندار جدید گیلان انتخاب شد، بسیاری با کلیدواژه‌ی «استاندار بومی» خیالشان از رفتن بوشهری‌ها و آمدن یک گیلانی راحت شد. اما زور اصالت گیلانیِ عباسی و شادمانی از انتصاب او در استانداری گیلان نتوانست به وجود دو نام در کنار او بچربد؛ نام سعید مرتضوی و محمود احمدی‌نژاد دو سیاستمدار شناخته‌شده و اکنون مطرود از جهان سیاست، دل طرفداران عباسی را لرزاند.

 استاندار جدید گیلان کیست؟

اسدالله عباسی در دوره‌های هفتم، هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی، نماینده‌ی رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی بود. او در سال های ۸۲ ـ ۹۰ و سپس در سال های ۹۴ ـ ۹۸ به مجلس رفت. عباسی یکی از دوآتشه‌ترین طرفداران احمدی‌نژاد بود که اگرچه اکنون به طرفداری خود اقرار نمی‌کند اما روابط نزدیکی با رییس جمهور وقت داشت تا آنجا که مخالفان عباسی او را وابسته به جریان انحرافی داخل دولت احمدی‌نژاد می‌دانستند.

استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی از سوی مجلس نهم سبب شد که محمود احمدی‌نژاد دست به کیسه‌ی مخفی یاران خود ببرد و عباسی را به‌عنوان کاندیدای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کند. جلسه‌ی رای اعتمادی که خالی از حاشیه نبود اما سرانجام مجلس عباسی را که پیش از این به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شده بود روی صندلی وزارت محکم کرد تا آغاز دوران وزارت او یکی از پرماجراترین دوران‌های این وزارتخانه را رقم بزند.

منتقدان اسدالله عباسی می‌گویند انتخاب عباسی به‌عنوان استاندار گیلان برخلاف وعده‌های دولت سیزدهم است اما طرفداران او معتقدند هیات دولت با انتخاب یک فرد غیرنظامی و بومی برای استانداری گیلان قدم متفاوتی برداشته است

پیشینه‌ی انقلابی استاندار جدید گیلان را در انتخابات اسفندماه ۹۸ حمایت حزب اعتدال و توسعه برآشفت و رنگ سیاست عباسی را تغییر داد. اگرچه عباسی نتوانست در این دوره رای کافی برای ورود به مجلس را کسب کند اما او حزب اعتدال و توسعه را یکی از علل شکست خود عنوان کرده و تهدید کرده بود به علت حمایت بدون اطلاع او، از این حزب شکایت خواهد کرد.

 تاریکی‌های گذشته‌ی آقای استاندار

منتقدان اسدالله عباسی می‌گویند انتخاب او به‌عنوان استاندار گیلان برخلاف وعده‌های دولت سیزدهم است اما طرفداران او معتقدند هیات دولت با انتخاب یک گزینه غیرنظامی و بومی برای استانداری گیلان گام متفاوتی برداشته است.

اما چرا در کنار بومی‌بودن استاندار، گذشته‌ی عباسی مورد توجه قرار گرفته است؟ پس از پایان شمارش آرای انتخابات مجلس هشتم در حوزه انتخاباتی رودسر، اسدالله عباسی تنها با دارابودن ۱۱۷ رای نسبت به رقیب آن روزهای خود به مجلس راه یافت. اتفاقی که ظن بازی‌های پشت پرده‌ی عباسی را تقویت کرد و منتقدانش را به این باور رساند که او با خرید رای مسافر میدان بهارستان شده است. اتهاماتی که هرگز ثابت نشد اما در تمام این سال‌ها او را به شخصیت مرموزی تبدیل کرد که می‌توانست مثل ماهی از بزنگاه‌ها فرار کند و به دست نهادهای نظارتی نیفتد.

حامی بی‌منطق دولت

«آقای عباسی در دوران نمایندگی‌شان حامی بی‌منطق دولت بود!» این جمله‌ای بود که علی مطهری در جلسه‌ی رای اعتماد به عباسی بیان کرد؛  او در صحن علنی مجلس به ارتباط نهانی با دولتی متهم شد که اکنون نامزد تصاحب یکی از وزارتخانه‌هایش شده بود.

به هر ترتیب عباسی توانست رای اعتماد مجلس برای تصاحب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را کسب کند. رای اعتمادی که یکی از پرحاشیه‌ترین روزهای دوران کاری او را طی همکاری با سعید مرتضوی رقم زد.

اتفاقات سال ۱۳۸۸ و حواشی پس از انتخابات نام مرتضوی را بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها انداخته بود. مرتضوی که پس از خروج از دستگاه قضایی حالا به حکم محمود احمدی‌نژاد رییس سازمان تامین اجتماعی شده بود، یکی از معاونان عباسی بود. البته بعدها اسدالله عباسی در یک مصاحبه با رسانه‌ی محلی عنوان کرد که قصد داشته مرتضوی را برکنار کند اما با مخالفت احمدی‌نژاد مواجه بود.

ادعای عباسی مغایر با گزارش‌هایی است که در آن سال پیرامون استخدام‌های فله‌ای در تامین اجتماعی منتشر شد. استخدام بیش از پانصد نفر در سازمانی که ریاست آن برعهده‌ی مرتضوی بود و از نهادهای زیردست عباسی به شمار می‌رفت، برای استاندار امروز گیلان دردسرساز شد.

این ادعاها زمانی پررنگ‌تر شدند که مشخص شد جذب این تعداد نیرو درحالی صورت گرفته است که اغلب آن‌ها اهل استان گیلان و شهرستان رودسر و توابع آن هستند.

دروازه‌ی رضایت

بعد از روح‌الله قهرمانی، این دومین استاندار گیلان است که از شرق استان موردتوجه دولت مرکزی قرار می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد مردم هم بیشتر از آن از راضی‌اند که استانداری اهل گیلان برای این استان انتخاب شد. مطالبه‌ای که عملکرد ضعیف ارسلان زارع در ایجادش بی‌تاثیر نبود.

برخلاف مخالفان عباسی که معتقدند با ورود او به استانداری گیلان شاهد باندبازی‌های گسترده در این نهاد خواهیم بود، طرفداران عباسی در تلاش‌اند چراغ سوابق او و همکاری با تیم مرتضوی و احمدی‌نژاد را خاموش کنند و بیشتر به این موضوع بپردازند که قدرت چانه‌زنی بالای عباسی در سطح کشور قرار نیست دوره‌ی محمدعلی نجفی را تکرار کند و علاوه بر این او آمده تا با جارویش، غبار دوران زارع را در استانداری گیلان پاک کند.

به‌نظر می‌رسد حالا عباسی شرایط ایده‌آلش را پیدا کرده؛ با حضور در دولتی که شعارش انقلابی‌گری است، با فراموشی گذشته‌ای که می‌توانست در کارش اختلال ایجاد کند و با چشم‌اندازی که مهیای تحول در استانداری است؛ اسدالله عباسی گوی را به کدام سمت خواهد غلتاند؟

1 نظر
  1. حاتم منفرد می گوید

    چه انتخاب عنوان مقاله فرصت طلبانه ای !!!
    گویا یار غار رییس جمهور اسبق
    در یکی از مدیریت های رییس جمهور جدید از پیش تعریف شده برای ملت
    میخواهند غوعایی برپا کنند
    درِ با یک لولا، بر پاشنهِ لق تری ، خواهد چرخید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.