تأمین داروهای منتخب کرونا در گیلان

پرفروش‌ترین‌های داروخانه‌های استان اعلام شد:

0 371

از ابتدای شیوع کرونا ویروس درکشور، بارها از سوی سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت و درمان کشور اعلام شد، داروی اختصاصی برای درمان ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در دنیا وجود ندارد. اما در کشورهای مختلف به خصوص ایران  برای درمان مبتلایان به بیماری از داروهای دیگری که قبلا برای سایر بیماریهای مشابه از جمله آنفولانزا وجود داشته استفاده می‌شود تا از میزان افزایش مرگ و میر بیماران و ضایعات ریوی دراین افراد کاسته شود.

در همین رابطه از جمله داروهای ضد ویروس می توان به داروی «تامی‌فلو» یا «اسلتامیوویر» اشاره کرد که جزو داروهای ضد ویروس آنفلوانزهستند که اوایل شیوع بیماری در درمان کرونا مورد استفاده قرار می‌گرفت اما بعد از تحقیقات رسمی و بی اثر بودن در روند درمان کرونا  از پروتکل درمان این بیماری حذف شد.

در حال حاضر به گفته‌ی «محمد باقر ضیا» رئیس انجمن داروسازان ایران داروی ضد ویروس ایدز«لوپیناویر»، « داروی کلرکین یا هیدروکسی کلروکین» به عنوان داروی مالاریا و داروی « ناپروکسن» هم که یک داروی غیر استروئیدی و غیر کورتنی ضد التهاب است در لیست پروتکل درمانی کرونا در کشور قرار گرفته و در بهبود این بیماران موثر بوده است.

اما به جهت اینکه گیلان یکی از اصلی ترین کانونهای شیوع این بیماری  بعد از قم در کشور بوده و آمار مبتلایان آن به نسبت سایر مناطق کشور بالا بوده  از همان روزهای ابتدایی شیوع بیماری با چالش تامین داروهای این بیماری در داروخانه ها و مراکز بیمارستانی مواجه بود. صف طویل دریافت دارو با نسخه پزشک متخصص در داروخانه های هلال احمر و منتخب گیلان دراسفند ماه گذشته  گواه این مدعاست.

در رابطه‌ با اینکه تامین و توزیع داروهای مصرفی در درمان بیماری کرونا در گیلان چگونه است و پرفروش ترین داروها در داروخانه های استان کدامند را از«دکترمحمد علی‌نیا» نایب رییس انجمن دارویی گیلان پرسیدیم.

«محمد علی‌نیا» به مرور گفت: خوشبختانه با نظارت و ورود معاونت دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال حاضر با مشکل نایاب بودن داروهای مورد نیاز این بیماری در بیمارستانها و داروخانه های گیلان مواجه نیستیم و با وجود کمبود برخی از داروها، صف درخواست کنندگان دارو در داروخانه های منتخب گیلان وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر بعد از فروکش کردن تب درخواست قرص تامی فلو که تا چند روز گذشته در استان وجود داشت وهم اکنون از لیست داروها خارج شده، داروهای «آنتی بیوتیک آزیترومایسین» و «هیدروکسی کلروکین» پر درخواست‌ترین و پرفروش‌ترین داروهای استان هستند که خوشبختانه با کمک معاونت دارو و غذا در همه‌ی داروخانه‌های منتخب وجود دارد.

نایب رییس انجمن دارویی گیلان در خصوص تامین اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده در داروخانه های استان افزود: بعد از تغییر خطوط تولید برخی از واحدهای صنعتی استان در تولید مواد ضد عفونی کننده، در حال حاضر در این باره با کمبود مواجه نیستیم. همچنین از لحاظ ماسک نیز داروخانه های گیلان تامین هستند و فقط کمبود دستکش داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.