آبله میمون بیخ گوش گیلان

یک مورد آبله میمون در مازندران شناسایی شد؛

0 352

با اعلام خبر شناسایی یک مورد بیمار مبتلا به آبله میمون در استان مازندران، این بیماری در آستانه ورود به گیلان قرار گرفت.

هفته گذشته سخنگوی وزارت بهداشت ایران از شناسایی نخستین موارد ابتلا به آبله میمون در کشور خبر داد. استانهای قم و مازندران از جمله استانهای نزدیک و همجوار به

گیلان هستند که نخستین موارد شناسایی آبله میمون در آنها گزارش شده است. تجربه تلخ شیوع سریع کرونا ویروس در گیلان به دلیل همجواری و نزدیکی به مرکز کشور از همین حالا موجب نگرانی شهروندان گیلانی از همه گیری سریع این بیماری دراستان شده است.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان چه تمهیداتی را برای پیشگیری و جلوگیری از شیوع این بیماری در استان اندیشه کرده است؟

«محمدرضا امینی» رییس گروه بیماریهای واگیردار استان در این باره به مرور پاسخ داد.

 امینی به مرور اظهار کرد: نگرانی از بابت شیوع این بیماری در استان وجود ندارد. چراکه قدرت سرایت این بیماری نسبت به کرونا زیاد نیست و بیماری آبله میمونی مانند ویروس کرونا منتشر نمی‌شود.

وی ادامه داد: آبله میمون بر خلاف کرونا از طریق لمس ضایعات جدی فرد آلوده منتقل می شود و تنفسی نیست، علایم آن بر اساس نشانه ها وشاه کلیدهای اولیه بیماری بلافاصله برای پزشک قابل شناسایی است  لذا بر اساس دستورالعلمهای ارسال شده به مراکز درمانی و با تایید پزشک منتخب دانشگاه علوم پزشکی، بیمار مبتلا و مشکوک برای تشخیص قطعی و نمونه گیری ایزوله می شود. خوشبختانه تاکنون موردی در گیلان مشاهده و شناسایی نشده است.

امینی ادامه داد: از ماههای گذشته همزمان با اعلام شیوع این بیماری در جهان، نظام مراقبت سندورمیک را در مبادی ورودی و مرکز استان در شهرهای آستارا، رودسر و رودبار تقویت کردیم. با توجه به سابقه ۸ ساله گیلان در این نظام با برگزاری وبینارهای مختلف آموزشهای لازم را به بخشهای مختلف درمان و بهداشت در خصوص بیماریهای واگیر دار از جمله آبله میمون ارایه کردیم.

 رییس گروه بیماریهای واگیر دار استان با تصریح به اینکه از سه سال گذشته همزمان با شیوع کرونا ارتباط خوبی بین بهداشت و درمان استان برقرار شده است اضافه کرد: در حال حاضر شهرهای مرزی گیلان در تعامل خوبی با استانهای همجوار هستند و سعی کردیم با این اقدام حلقه ورود بیماریهای واگیردار را با شناسایی به موقع تنگ تر کنیم.

 امینی افزود: با توجه به اینکه این بیماری به شکل پاندمی نبوده تاکنون واکسن و دارویی برای آن از سوی وزارت خانه اختصاص نیافته است.

لازم به ذکر است: آبله میمون یک بیماری ویروسی نادر است که اخیرا در کشور‌های مختلف جهان شیوع داشته است. در انسان علائم آبله میمون مشابه علائم آبله، اما خفیف‌تر است.

آبله میمون با تب، سردرد، درد‌های عضلانی و خستگی شروع می‌شود. تفاوت اصلی بین علائم آبله و آبله میمون در این است که آبله میمون باعث تورم غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی) می‌شود در حالی که آبله معمولی این علامت را ندارد.

این ویروس که معمولا از حیوان به انسان و به ندرت از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، می‌تواند باعث تب بالا و تاول‌های خارش دار در بدن شود. غدد لنفاوی ممکن است در گردن (زیر فکی و گردنی)، زیر بغل یا کشاله ران متورم شوند. این عارضه ممکن است در هر دو طرف بدن یا فقط در یک طرف بدن ایجاد شوند.

دوره کمون (زمان ابتلا به عفونت تا زمان ظهور علائم) برای آبله میمون معمولا ۷ تا ۱۴ روز است، اما می‌تواند ۵ تا ۲۱ روز نیز باشد. آبله میمون با علائم تب، سردرد، درد‌های عضلانی، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، لرز و خستگی شروع می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.