تایید ثبت ۱۵ اثر تاریخی گیلان

0 802

بنای تاریخی ساعی، مسجد اردبیلیان، مسافرخانه‌ی فرد، کافه ترنج، خانه‌ی تاریخی شیون فومنی، خانه‌ی مستشاری، حمام پیربازار از سوی  شورای سیاست گذاری ثبت آثار کشور تاییدیه ثبت ملی دریافت کردند.

«ولی جهانی» معاون میراث فرهنگی گیلان از دریافت تاییدیه ثبت ملی ۱۵ اثر تاریخی گیلان خبر داد و گفت: از این پس این آثار، تحت حفاظت این اداره‌ی کل بوده و هرگونه صدمه و تخریب و آسیب روی این آثار برابر قانون ومقررات جرم محسوب می‌شود.

جهانی با اشاره به ثبت بنای تاریخی ساعی، مسجد اردبیلیان، مسافرخانه‌ی فرد، کافه ترنج، خانه‌ی تاریخی شیون فومنی، خانه‌ی مستشاری، حمام پیر بازار افزود: در شهرستان‌های دیگر گیلان نیز بقعه‌ی تاریخی سیکاش و بقعه‌ی تاریخی خرارود  سیاهکل، غار بز طلابن املش، بقعه‌ی سارم اشکور، خانه‌ی اقبال انزلی، گورستان قلعه گردن تول لات رودسر، بازار آسیابر دیلمان، خانه‌ی نصرتیان لنگرود از جمله بناها و محوطه‌های تاریخی‌ هستند که پرونده‌ی این آثار در شورای سیاست گذاری ثبت آثار کشور وزارت خانه مطرح شد و با رای اکثریت آراء مورد تایید قرار گرفتند.

به گفته‌ی جهانی از این پس این آثار تحت حفاظت این اداره کل بوده و هرگونه صدمه و تخریب و آسیب روی این آثار برابر قانون و مقررات طبق بند ۵۵۸ لغایت ۶۶۸ جرم محسوب می‌شود و مجرم تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

گفتنی است گیلان با دارا بودن ۷ بافت تاریخی، ۲ بافت تاریخی روستایی و بیش از ۷۰۰ بنای تاریخی، رتبه چهارم کشور را به لحاظ تراکم آثار تاریخی را در اختیار دارد. بسیاری از این بسیاری از آثار تاریخی در سالیان اخیر یا مورد غفلت واقع شده‌اند یا در مجادله‌ی میان نهادهای مختلف به دست فراموشی سپرده شده‌اند. هتل ایران، پل چمارسرا، آرامگاه دکتر حشمت، عمارت کلاه فرهنگی و خانه سمیعی و مدرسه فروغ چند نمونه از معروفترین بناها و یادمان‌های تاریخی شهر رشت هستند که علیرغم ثبت ملی درمعرض تخریب قرار دارند.

پیشتر خانه‌ی تاریخی اقبال انزلی درحالیکه مراحل ثبت ملی را طی می‌کرد در اقدامی شتابزده از سوی مالک و با مجوز شهرداری بندرانزلی درحال تخریب بود که با ورود فعالان اجتماعی و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، تخریب خانه متوقف شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.