تدوین اطلس خوراک شناسی گیلان

0 455

قرار گیری رشت در فهرست شهرهای خلاق خوراک شناسی یونسکو، ظرفیت خوبی برای توسعه پایدار این شهر فراهم کرد. آذر سال ۹۴ شهر رشت، بطور رسمی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی انتخاب شد و در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو، ثبت شد.

علت انتخاب رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی، تازگی، در دسترس بودن مواد اولیه و تنوع خوراک و فرآورده های غذایی محلی، فرآیند سلامت محور تولید غذای محلی از مزرعه تا سفره، در مرکزیت قرار گرفتن رشت و به تبع آن دارا بودن شاخص ها و زیرساخت های توسعه و در نهایت وجود رستوران‌های متعدد، مدرسه هتل داری و آشپزی در این شهر بوده است.

 در حالیکه یونسکو هر چهار سال یکبار، شهرهای خلاق را مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌دهد شهری که نتواند در این بازه زمانی، پیشرفت مؤثری در زمینه اجرای راهبرد‌های یونسکو داشته باشد، از فهرست این مجموعه حذف خواهد شد. خطرحذف رشت در سال ۱۳۹۸ ازلیست شهرهای خلاق یونسکو در ایران، مسوولان گردشگری و شهرداری رشت را به صرافت تدوین اطلس جامعه شناسی خوراک و غذا‌های سنتی گیلان انداخت.

امروز «حمید رضا آذرپور» معاون گردشگری میراث فرهنگی گیلان، از تکمیل اطلس خوراک شناسی و تهیه نقشه ظرفیت های خوراکی و غذایی مناطق مختلف استان به منظور معرفی  به جهان خبر داد.

آذرپور به ایسنا گفت: رشت به نمایندگی از شهرهای استان گیلان به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در سازمان جهانی یونسکو معرفی شده و وظیفه داریم با ثبت آثار به جا مانده از نیاکانمان در حوزه غذایی، در راستای حفظ این فرهنگ و انتقال آن به نسل های حاضر و آینده گام هایی موثری را برداریم.

وی افزود: کمیته علمی شهر خلاق خوراک شناسی متشکل از اساتید و پژوشگران صنعت غذایی کشور و استان، شناسایی و معرفی فرهنگ غذایی مناطق مختلف گیلان را در دستور کار دارد تا زمینه ثبت آنان فراهم شود.

وی با بیان اینکه در حوزه خوراک شناسی گیلان توجه ویژه ای به پخت نان های محلی خواهد شد، عنوان کرد: غذاهای مهم و مطرح هر منطقه همچون لونگی، باقلاقاتق و ترش تره در اطلس خوراک شناسی گیلان ثبت می شود.

این مقام مسئول، با اظهار امیدواری از پذیرش گردشگران داخلی و خارجی در گیلان در نیمه دوم سال، خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با دو آیتم چادرشب بافی و شهر خلاق خوراک شناسی همزمان با شهریورماه امسال در اکسپوی دبی شرکت خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.