تغییر شیوه و شگردهای قاچاق چوب در گیلان

قاچاق چوب جنگلهای گیلان با سواری و پراید

0 652

در هفته جاری یک کامیون حامل ۷۰۰ قطعه الوار قاچاق چوب درختان جنگلی به وزن ۲۰ تن ، درحال حرکت از تالش به تبریز توسط نیرو‌های گشت منابع طبیعی تالش و آستارا و پلیس آگاهی آستارا متوقف شد. افزایش قاچاق چوب از جنگلهای استان درحالی اتفاق افتاده که قاچاقچیان چوب با تغییر شیوه و شگردهای جدید به برش چوب ها درقطعات کوچکتر و حمل آنها به وسیله خودروهای سواری و پراید اقدام می‌کنند.

سرهنگ «محمد قربانی لرد» فرمانده‌ی یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان با بیان این مطلب به مرور گفت: طی ۸ ماهه گذشته بیش از ۲۷ هزار و ۲۵ اصله درخت درمناطق مختلف استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه ۳ درصد رشد داشته است. دراین خصوص ۱۳۳۲ نفر دستگیر و ۱۰۲۴ فقره پرونده قضایی تشکیل شده است. دراین بخش نیز رشد ۴۱ درصدی داشتیم. در بخش محصولات فرعی نیز بیش از ۶۳ هزار کیلو پالت و چوب کندوی عسل  در استان کشف شده است.

فرمانده‌ی یگان حفاظت با بیان اینکه بیشتر دستگیر شدگان مرتبط با قاچاق چوب از روستاییان و جوامع محلی درمجاورت جنگلهای استان هستند، گفت: شیوع کرونا و بیکاری و افزایش قیمت چوب منجر به افزایش قاچاق از جنگلهای استان شده است. متاسفانه این افراد به مدت کوتاهی بازداشت و با پرداخت جریمه بار دیگر به قاچاق چوب مبادرت می‌کنند.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد کشفیات انجام شده در استان مربوط به قاچاق چوبهای وارد شده به گیلان بوده است. با توجه به اینکه ۵ کارخانه بزرگ چوب در استان وجود دارد، از شهرهای دیگر کشور از جمله اصفهان ، ارومیه و الماس نیز چوب بدون مجوز وارد استان شده است.

قربانی بیشترین کشفیات انجام شده را مربوط به مبادی ورودی استان و درشهرستانهای تالش، آستارا، رودسر و رشت عنوان کرد و گفت: عمدتا گونه های  صنوبر، راش، توسکا دست کاشت و طرح های جنگلداری بخش خصوصی درمعرض قاچاق چوب قرار دارند.

گفتنی است امروز مانور تشدید اقدامات و مقابله با قاچاق چوب در جنگلهای استان از سوی یگان حفاظت منابع طبیعی استان و با مشارکت دستگاه قضایی، بسیج، یگانهای حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی درسطح مبادی ورودی استان برگزار شد. گیلان دارای ۵۶۵ هزارهکتار جنگل و ۲۲۴ هزارهکتار مرتع است. براساس برنامه‌ی ششم توسعه ، سهم استان گیلان در زراعت چوب ۶۶۰۰ هکتار پیش بینی شده است. همچنین ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و جنگلی گیلان نیز توسط اشخاص حقیقی به زراعت چوب اختصاص پیدا کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.