افزایش ۴۰ درصدی بودجه پژوهشی دانشگاههای گیلان

0 266

«علی باستی» رییس پارک علم و فناوری گیلان گفت: ردیف بودجه خاصی برای انجام پژوهش وجود ندارد. هر دستگاه و دانشگاهی از بودجه‌ی پژوهشی خاص خود برخوردار است. امسال بودجه پژوهشی دانشگاههای گیلان نسبت به سال گذشته با ۴۰ درصد افزایش همراه بود.

باستی در گفت وگو با مرور تاکید کرد: گیلان از استان‌هایی است که مراکز پژوهشی زیادی دارد که عموماً دولتی هستند اما ما به مراکز پژوهشی خصوصی نیاز داریم. وجود ۲ هزار هیات علمی دانشگاه در گیلان فرصتی برای ایجاد این مراکز خواهد بود.

باستی گفت: پارک علم و فناوری استان فقط برای ارایه‌ی تسهیلات به واحدهای فناوری بودجه دراختیار دارد وعمده‌ی پژوهش های انجام شده در استان توسط دانشگاهها صورت گرفته است. اکثر فناوری‌های انجام شده در استان نیز براساس کارهای پژوهشی بوده و تحقیقات و پژوهش های شرکت‌های دانش‌بنیان گیلان برای شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 وی افزود: در حال حاضر شرکتهای فناوری مورد حمایت پارک علم و فناوری استان در راستای نیاز بازار تولید می‌کنند و بیشترین تولید این شرکتها درمحصولات مرتبط با آی تی و فناوری اطلاعات بوده که با توجه به ظرفیت خوبی که در استان وجود دارد این محصولات در خارج از کشور نیز مورد تقاضا هستند.

وی در اختیار قرارگرفتن دستاوردهای پژوهشی در بخش تولید گیلان را اتفاق خوبی در گیلان دانست و گفت: در راستای افزایش و تقویت ارتباط بین دانشگاه‌ها و هیات‌های علمی با بخش تولید و صنعت اقداماتی انجام شده است تا نهایتا این تعاملات به شکل دوطرفه به توسعه استان منجر شود.

رییس پارک علم و فناوری گیلان رسالت دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی را رفع مشکلات تخصصی جامعه عنوان کرد: درهمین راستا برنامه ‌ریزی‌هایی برای موسسات پژوهشی و دانشگاهی گیلان انجام شده تا آن‌ها براساس تولید دانش بومی که صورت می‌گیرد بتوانند نیازهای استان را برطرف کنند.

لازم به ذکر است، براساس آمارهای موجود، هزینه های انجام شده درحوزه‌ی پژوهش نسبت به تولید ناخالص داخلی ۰.۴ است که این بودجه برای کشورهای پیشرفته ۴.۲ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.