تولیدکنندگان گرفتار دام سودهای بانکی

0 345

« ولی داداشی » نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: تسهیلاتی که توسط سیستم بانکی به مردم، صنعتگران، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ایرانی داده می‌شود با سودهای ۱۸ درصدی محاسبه می‌شود که با هیچ منطقی سازگار نیست. در حال حاضر تولیدکننده و صنعتگر ایرانی در دام سود افسارگسیخته تسهیلات بانکی گرفتار شده است.
نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: سیستم بانکی فعلی برای اداره کردن اقتصاد، صنعت و تولید ملی سیستمی کاملاً معیوب و نیازمند اصلاح و بازنگری است. اگر می‌خواهیم کاری مفید و سازنده برای مردم، کشور و صنعتگر انجام دهیم باید در بسیاری از فرآیندهایی که مخل تولید و رونق اقتصادی هستند تجدیدنظر کنیم.
وی افزود: اقشار عادی جامعه پس از دریافت ۵ میلیون تومان وام به دلایلی مجبورند چندین و چند برابر تسهیلاتشان سود به بانک‌های عامل بپردازند عنوان کرد: علاوه بر مردم عادی سرمایه‌گذارانی نیز هستند که سود تسهیلات یک میلیارد تومانی آنان در حال حاضر به ۱۲ میلیارد تومان رسیده است. این درحالی است که در تمام دنیا تسهیلاتی که به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان می‌پردازند یا سودی ندارد و یا بسیار اندک است اما در کشور ما این قاعده مهم توسعه اقتصادی رعایت نمی‌شود.
در ماههای اخیر انتقادات بسیاری از عملکرد بانکهای عامل در پرداخت و تخصیص تسهیلات به تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی از سوی مسوولان استان صورت  گرفت.
پیش ازاین نیز این نماینده مجلس با انتقاد از سودهای بانکی گفته بود: با نرخ سود ۱۸ درصد نباید انتظار داشت که اشتغال رونق بگیرد.
وی با اشاره به اینکه باید باید از کشورهایی که نرخ سود پایین پرداخت می‌کند الگوبرداری شود، افزود: بانک‌ها به خاطر افزایش سرمایه داخلی خودشان به تولید کنندگان کمک نمی‌کنند. از این جهت وضعیت اقتصادی استان گیلان چندان مطلوب نیست و بسیاری از فعالان اقتصادی با مشکلات زیادی رو به رو هستند.
پیشتر «فرهاد دلق پوش» رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان نیز گفته بود: واحدهای صنعتی و تولیدی گیلان با مشکلات و موانع بسیاری مواجه هستند که مشکلات بانکی مهم ترین معضل پیش روی تولید است.
وی با اشاره به مشکلات بانکی و اقساط معوق، سود کلان ، مالیات بردرآمد و ارزش افزوده   ازعدم همکای بانکهای عامل استان در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و بازرگانی استان و اخذ سودهای بالا انتقاد کرده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.