حمایت معاون رییس جمهور از خرید عمارت دانشسرا

0 422

روز گذشته سید محمد احمدی شهردار رشت از قول مساعد دکتر نوبخت برای تامین اعتبار تملک عمارت دانشسرای رشت  خبر داد.

شهردار رشت گفت: درجلسه با«محمد باقر نوبخت » معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه که با همراهی اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان صورت گرفت، معاون رئیس جمهور قول داد از شهرداری رشت برای تملک و خرید عمارت دانشسرا، حمایت مالی کند. این در حالیست که ماه گذشته شورای شهر رشت در طرح دو فوریتی، خرید عمارت دانشسرای رشت را برای شهرداری رشت مصوب کرده بود.

درعین حال اداره‌ی کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان که درصدد خرید این عمارت تاریخی است از عدم استطاعت مالی این اداره برای خرید دانشسرای رشت خبر داده است.

«مسعود حلاج پور» مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان گیلان به ایلنا گفته: مالک خصوصی ساختمان دانشسرای رشت هیچگونه همکاری برای حفاظت از بنا با اداره کل میراث فرهنگی در استان نمی کند. مکاتبات زیادی هم برای تامین هزینه خرید این ملک از صاحب آن با وزارت میراث و استانداری داشته‌ایم ولی تاکنون نتوانستیم منابع مالی خرید آن را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: البته شورای شهر رشت حدود یک ماه پیش به درخواست سازمان میراث فرهنگی، مصوبه‌ای را به تأیید رساند که شهرداری رشت را مکلف به خرید این دانشسرای تاریخی می‌کند. در حال حاضر تلاش برای خرید این ملک از سوی شورا و شهرداری در حال انجام است و این اداره نیز آمادگی لازم  را برای مرمت و نگهداری این بنا  بدون هیچ چشم‌ داشتی دارد.

 گفتنی است عمارت دانشسرای عالی رشت در سال ۱۳۸۷ در لیست آثار ملی ثبت شده است. اما به دلیل عدم مسوولیت پذیری و نبود توسعه یافتگی فرهنگی در مالکین خصوصی بناهای تاریخی در معرض تخریب قرار دارد .این ملک ابتدا در انحصار آموزش‌ و پرورش بود اما ورثه‌ی اصلی آن موفق شدند در دوره‌ای ملک را از آموزش‌ و ‌پرورش پس بگیرند.

در گیلان بیش از ۵۳۰ ساختمان تاریخی وجود دارد که ثبت ملی شده اند و از این تعداد ۲۲۱ ساختمان در اختیار ۴۱ دستگاه دولتی است که ۴۲ درصد از ساختمان های ثبت ملی استان گیلان را این آمار تشکیل می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.