بهسازی ۵۶ درصدِی تأسیسات آب آشامیدنی در روستاها

0 436

درهفته سی و سوم پویش هرهفته الف ب ایران، ۴۱ پروژه عام المنفعه با هزینه بیش از یک هزار میلیارد ریال از طریق ارتباط تصویری رضا اردکانیان وزیر نیرو با دکتر ارسلان زارع استاندار گیلان افتتاح شد.

این پروژه ها شامل بهره‌برداری از طرح آبرسانی به ۳۸ روستای گیلان با اعتبار ۲۶۵ میلیارد ریال و نیز سه پروژه شرکت برق منطقه ای گیلان به ارزش ۷۴۲ میلیارد ریال است. طرحهای آبرسانی در شهرستان‌های رشت، رودبار، سیاهکل، لاهیجان، لنگرود، رضوانشهر، شفت، فومن، املش و رودسر با ۶۳ کیلومتر خط انتقال، ۹۰ کیلومتر شبکه توزیع، بهسازی ۱۱ دهنه چشمه، حفر دو حلقه چاه، احداث هشت باب مخزن و هشت باب ایستگاه پمپاژ به مرحله اجرا درآمده و ۲۱ هزار و  ۸۶۷ نفر از جمعیت استان را تحت پوشش قرار داده است.

همچنین سه پروژه شرکت برق منطقه ای نیز که در آستارا اجرایی شده، شامل خط کابلی ۶۳ کیلوولت دو مداره تغذیه کننده پست مسکن مهر، احداث پست ۲۰.۶۳ کیلوولت مسکن مهر و توسعه فیدرهای ۶۳ کیلوولت پست ۶۳.۲۳۰ کیلوولت این شهرستان است.

افتتاح پروژه های آبرسانی به روستاهای گیلان درحالی صورت گرفته که این استان در شاخص های بهره مندی از آب شرب و فاضلاب روستایی در کشور با عقب ماندگی مواجه است و اجرای پروژه های آبرسانی روستایی با کندی پیش می رود. تا کنون ۸ روستای گیلان به سیستم بهداشتی دفع فاضلاب مجهز هستند و به گفته‌ی مدیرعامل پیشین آب و فاضلاب روستایی حدود ۱۸۰۰ روستای استان از مجموع ۲۵۰۰ روستا از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردارند.

 رنج ور گفته بود: خدمات رسانی به این روستاها با توجه به پراکنده بودن خانوارها و هزینه های بالای نگهداری از تاسیسات آبرسانی، سخت و دشوار است.

درهمین رابطه امروز«ارسلان زارع» استاندار گیلان با اشاره به شاخص‌های رشد و توسعه استان و افزایش ۹ درصدی تعداد روستاهای تحت پوشش در بخش آب‌رسانی گفت:  از ابتدای آغاز به کار دولت تاکنون تعداد روستاهای تحت پوشش از یک هزار و ۵۷۵ روستا به یک هزار و  ۷۱۳ روستا رسیده و بهسازی تأسیسات آب آشامیدنی ۵۶ درصد رشد داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.