خام فروشی معضل صادرات در گیلان

0 398

نبود صنایع بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی ، باغداران مرکبات استان را به سمت خام فروشی و فروش فله ای سوق داده است.

« فرهاد دلق پوش» رییس سازمان صمت گیلان دراین رابطه به مرورگفت: مشکلی از بابت صادرات مرکبات و کیوی درگیلان وجود ندارد اما متاسفانه باغداران تمایل دارند محصولات باغی از جمله کیوی را زودتر از موعد مقرر و پیش از رسیده شدن و بصورت خام و فله ای صادر کنند. این درحالیست که محصول کیوی می بایست به حد استانداردهای لازم در روی درخت تکمیل و رسیده شود تا بتوان آن را صادر کرد.

دلق پوش گفت: دراستان سه سردخانه مازاد جهت محصولات کشاورزی وجود دارد اما به دلیل نبود صنایع بسته بندی و فراوری کیوی ، تولید کنندگان این محصول قادر به ایجاد ارزش افزوده دراین بخش صادراتی نیستند. نبود برند سازی نیز مشکل دیگر این حوزه تولید است و دولت باید از ایجاد صنایع بسته بندی و فراوری محصولات کشاوری در استان حمایت کند.

پیشتر«علی درجانی» رییس سازمان جهاد کشورزی گیلان  از صادرات ۲۳۰ هزار تن محصولات کشاورزی در گیلان خبر داده بود و گفت: درحدود ۶۰ هزار تن از صادرات محصولات کشاورزی گیلان به کیوی اختصاص دارد.

وی افزود: پیش بینی می شود امسال در حدود ۱۸۰ هزار تن کیوی از باغات استان برداشت شود.

گفتنی است گیلان با داشتن ۵ هزار باغ کیوی رتبه دوم کشور را در تولید این محصول دارد. شهرستانهای تالش و رودسر قطب تولید این محصول باغی هستند و کشور روسیه مهمترین مشتری کیوی گیلان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.