رقابت، مبادله و آزادی زمینه‌ساز توسعه می‌شود / در سند چشم انداز با سردرگمی روبرو هستیم

در نشست چهاردهم سرا مطرح شد:

0 914

نشست چهاردهم سرا طبق برنامه یکشنبه آخر هر ماه  عصر امروز ۳۰ تیر برگزار شد. رستوران وحید در مجتمع تجاری تندیس میزبان این نشست بود. سرا یا «سیر رهیافت آگاهی» در یکشنبه آخر هر ماه با هدف گسترش آگاهی‌هایی که به پایداری توسعه کمک می‌کند برگزار می‌شود.

دکتر«محمود مرادی» عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه گیلان و «کاظم فلاحی» رئیس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر گیلان سخنرانان این نشست بودند. بخش هاگو واگو  در نشست سرا این فرصت را در اختیار شهروندان می‌گذارد تا موضوع موردنظر خودش را با مخاطبان سرا در میان بگذارد. مهمانان نشست سرا شنونده ۵ دقیقه هاگو واگوی دکتر بهشتی در مورد گرمازدگی، امیرحسین میلانچی در مورد تثبیت بیولوژیکی خاک، خانم صفادل در مورد کمال‌گرایی و آقای علیزاده در مورد مسیر گردشگری بودند.

سامان بخشی ۴۰ هزار شغل غیر رسمی

مرادی عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه گیلان اولین سخنران نشست بود که با موضوع شغل شرافتمندانه و رشد اقتصادی با مخاطبان سرا صحبت کرد.

او با اشاره به اینکه فقر وضعیت اکثر افراد تا قرن ۱۸ میلادی بود گفت: توسعه فکری اقتصادی و اجتماعی در اروپا و غرب باعث پیشرفت و بهبود زندگی شد.

او افزود: تفکر اقتصادی و رقابت، مبادله و آزادی زمینه‌ساز توسعه شد.

مرادی سپس وارد بحث اقتصادی غیررسمی شد. او در تعریف اقتصاد غیررسمی گفت: فعالیت بخشی از عاملان اقتصادی که ارزش‌افزوده فعالیتشان در هیچ حسابی وارد نمی‌شود. در اقتصاد غیررسمی هدف پنهان ماندن است و تلاش برای این هدف باعث رشوه و فساد می‌شود.

مرادی علت به وجود آمدن این نوع اقتصاد را رشد منفی اقتصادی، تورم بالا، نوسان و جهش ارز، تحریم نرخ بالای بیکاری و نابرابری منطقه‌ای عنوان کرد. او سپس با بیان اینکه از سال ۸۴ تاکنون تنها ۲ میلیون شغل ایجادشده است گفت: این در حالی است که ۱۶ میلیون نفر در این مدت وارد بازار شده‌اند. باید ببینیم بقیه کجا رفته‌اند.

مرادی با اشاره به برخی آمارهای غیررسمی گفت: بیش از شش میلیون و نیم شغل غیررسمی وجود دارد.

او سپس به تشریح بخش‌های اقتصاد غیررسمی پرداخت. مرادی سهم اقتصاد غیرقانونی مانند مواد مخدر را ۴ درصد ، اقتصاد غیر ثبتی (زنان خانه‌دار، مسافربر شخصی و دست‌فروشی) ۱۲ درصد، تولید با فرار مالیاتی ۲۲ درصد تجارت قاچاق کالا ۱۵ درصد و بازار پول  مؤسسات مالی غیرمجاز ۲۷ درصد تولید ناخالص داخلی دانست.
این استاد دانشگاه بخش مهم و مغفول مانده مشاغل غیررسمی را کارگران خدمات خانگی عنوان کرد و سپس به تشریح طرح ساماندهی بخشی از مشاغل غیر رسمی-خدمات چندمنظوره غیرمستمر(household service) پرداخت.
مرادی با اشاره به تجارب کشورهای اروپایی گفت: در سال ۲۰۱۳ در این حوزه بیش از ۵ میلیون شغل جدید ایجاد شده است.

انتظار می‌رود در صورت اجرای طرح پایلوت ساماندهی مشاغل غیر رسمی در گیلان بیش از۴۰ هزار شغل رسمی افزایش یابد. ۱۰۰ شرکت خدماتی ساماندهی شود و برای ۵ گروه شغلی استانداردسازی مزد انجام شود و همچنین زیرساخت‌های مقرراتی ، نظارتی و شیوه‌نامه فراهم شود.

او بابیان اینکه در اسناد بالادستی مانند سیاست‌های کلی اشتغال و سیاست‌های کلی تولید ملی، بهبود محیط کسب‌ و کار و ارتقای شاخص‌های آن و بسترسازی و ساماندهی اشتغال ذکر شده است. این استاد دانشگاه هدف اصلی این ساماندهی را  تأمین صیانت و امنیت شغلی برای شاغلان و حفظ امنیت و اطمینان مصرف‌کنندگان عنوان کرد.

به اهداف سند چشم‌انداز نرسیدیم

در این نشست«کاظم فلاحی» یکی از سخنرانان برنامه با موضوع هنر در سند چشم‌انداز و توسعه پایدار صحبت کرد.

او در ابتدای  صحبت‌های خودش به آغاز برنامه‌نویسی برای توسعه  در دهه ۲۰ اشاره کرد و گفت: در سال‌های ابتدایی برنامه‌ریزی‌های توسعه جایگاه هنر بسیار ابتدایی ترسیم‌ شده است.  اما در سال‌های نهایی پهلوی دوم کم‌کم  به موضوع هنر نیز توجه می‌شود.

او ادامه داد: بعد از انقلاب تا سال ۶۸ که برنامه توسعه‌ای وجود نداشت اما بعدازآن جایگاه هنر و فرهنگ به‌خوبی تبیین شد. فلاحی همچنین گفت: سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور که از سال ۸۴ آغازشده است.

سؤالات جدی در مورد سند چشم‌انداز مشخص‌شده است. در برخی از بخش‌های فرهنگی و هنری جایگاه مشخصی نداریم و یک سر در گمی در سند نیز مشهود است.

این استاد دانشگاه سپس با بیان اینکه بحث توسعه پایدار فراتر از توسعه مطرح ‌شده است گفت: جامعه‌ای که حکمرانی خوب داشته باشد حتماً به توسعه خواهد رسید. فلاحی سپس با اشاره به سند چشم‌انداز  گفت: بحث کاهش پیچیدگی‌ها در حوزه هنر و توافق در مورد وحدت ارزشی  در سند مطرح است. اما در سند درجا زدیم و نتوانستیم به برنامه برسیم.

فلاحی با بیان اینکه توسعه درونی شده در حوزه هنر در سند مطرح می‌کنیم گفت: هیچ‌وقت در حوزه هنر انتظام نداشتیم و به همین علت عدم یکپارچگی در این حوزه درک می‌شود.

رئیس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر گیلان  به تعارضات جدی در هنر اشاره کرد و گفت: سلایق متفاوت ارزشی کار را سخت کرده است. وقتی دگماتیسم هنری  هم به سراغ برخی هنرمندان می آید کار سخت‌تر می‌شود هرچند معتقدم امروز شرایط بهتر است.

او همچنین بابیان اینکه چند پارگی قومی در سند دیده می‌شود اظهار کرد: وجود قومیت‌ها و زبان‌های مختلف مشخص نیست، این‌ها فرصت هستند یا خیر؟

این استاد دانشگاه سپس از مخاطبان سرا خواست  با نگاهی به معیارهای مختلف سند چشم‌انداز ببینند به این معیارها نزدیک شدیم یا خیر؟

فلاحی همچنین افزود:  با واژه‌هایی در طول چهل سال در حوزه هنر استفاده کردیم مانند هنر اسلامی، هنر مقدس، هنر عرفانی و توحیدی که بعضاً به این حوزه صدمه هم زده است.چون نبود معیارهای مشخص باعث شده است تا هنرمندانی که کار فاخر می‌کنند موردحمایت قرار نگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.