سهم ناچیز تولیدکنندگان مبلمان گیلان

در انتقاد از فضای نمایشگاهی استان مطرح شد:

0 492

ماهیت و مفهوم برگزاری نمایشگاههای تخصصی در گیلان چیست؟ در توضیح برگزاری نمایشگاه ها درسایت های مختلف نمایشگاهی آمده است: «ارائه آخرین تولیدات و محصولات واحدهای تولیدی، تبادل هرچه بیشتر دانش واطلاعات بین تولیدکنندگان، ایجاد نمایندگی و ایجاد ارتباط بدون واسطه بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و آشنایی با سلایق و درخواست‌های آنان و ازهمه مهمتر ایجاد فضای رقابتی بین تولیدکنندگان داخلی.»

محل دائمی نمایشگاه های بین المللی گیلان نیز از جمله فضاهای نمایشگاهی کشور است که تاکنون تعداد زیادی از نمایشگاه تخصصی وعمومی را درابعاد ملی و بین المللی در خود پذیرا بوده است.

سهم تولید کنندگان گیلانی در نمایشگاههای تخصصی مبلمان فقط ۱۰ درصد است. دستهای مافیایی و پشت پرده در برگزاری نمایشگاههای استان، غرفه‌های نمایشگاه را با قیمت گزاف به فروشندگان سایر استانها اجاره می‌دهند. درحالیکه تولید کننده استانی مجالی برای اجاره غرفه و رقابت با این فروشندگان پیدا نمی کنند.

حال آنچه که دست مایه این گزارش از نمایشگاه بین المللی گیلان شده است، برگزاری نمایشگاههای متعدد اصناف از جمله نمایشگاه تخصصی مبلمان در طول سال است. نمایشگاهی که به گفته برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان مبلمان استان، نه تنها به این نمایشگاه ها دعوت نمی شوند بلکه درصورت دعوت فقط ۱۰ درصد از فضای غرفه‌ها به تولید کنندگان گیلانی اختصاص می‌یابد و بخش اعظم غرفه ها به شرکت کنندگانی از تهران و استانهای دیگر تعلق دارد که فعالیت آنها به صورت زیر زمینی و فاقد جواز کسب تولیدی بوده و از ضمانت‌های اجرایی برخودار نیستند.

فروشندگان دوره گرد تهرانی در نمایشگاه تخصصی گیلان

یک تولید کننده مبل در گیلان در گفت و گو با مرور با انتقاد از اینکه در هیچ استانی به اندازه گیلان، نمایشگاه تخصصی بخصوص در حوزه مبلمان برگزار نمی‌شود می‌گوید: تولید کنندگان گیلانی در این نمایشگاهها حضور کمرنگی دارند، متاسفانه مسوولان نمایشگاه از فروشندگانی برای حضور درنمایشگاه دعوت می‌کنند که نه تنها تولید کننده نیستند بلکه فروشندگان دوره گردی هستند که با خرید از تولید کنندگان بدون مجوز، جنسی با رنگ ولعاب خوب در نمایشگاه عرضه می‌کنند اما در نهایت کالایی به مشتری تحویل می دهند که فاقد کیفیت و دوام مناسب است.

این تولید کننده با تاکید به اینکه سهم تولید کنندگان گیلان در نمایشگاههای تخصصی مبلمان فقط ۱۰ درصد است به دستهای مافیایی و پشت پرده ای در برگزاری نمایشگاههای استان اشاره می‌کند که غرفه های نمایشگاه را با قیمت گزاف به فروشندگان سایر استانها اجاره می‌دهند. درحالیکه تولید کننده استانی مجالی برای اجاره غرفه و رقابت با این فروشندگان پیدا نمی‌کنند.

وی اضافه می‌کند: شغل تخصصی این فروشندگان، حضور در فضاههای نمایشگاهی کشوراست. بطوریکه با بالاترین مبلغ غرفه ها را در اختیار گرفته و کالاهای با ظاهر خووب اما بی کیفیت به مردم عرضه می‌کنند. در حالیکه دستهای تولید کنندگان استان از فضای رقابتی این نمایشگاه خالی می‌ماند.

وی با انتقاد از مسوولان سازمان صمت و شرکت نمایشگاههای گیلان خواستار شرکت  تولیدکنندگان استان در این قبیل نمایشگاهها شده و می گوید: با فضای موجود و سهم کمی که بری تولیدکنندگان و فروشندگان استان در نظر گرفته می‌شود قادر به رقابت با فروشندگان مبلمان تهرانی نیستیم.

حضور کمرنگ تولید کنندگان گیلانی در نمایشگاه

درهمین رابطه «علی امیر مستوفیان» رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان شهرستان رشت نیز با تایید این موضوع به مرور اضافه می‌کند: طبق مصوبات کارگروه توسعه تجارت سازمان صمت، شرکتهای نمایشگاهی موظف به برگزاری ۴ نمایشگاه تخصصی در طول سال هستند اما متاسفانه شرکت نمایشگاهی استان در سال به دفعات تحت عناوین مختلف نمایشگاه تخصصی مبلمان برگزار می‌کند که حضور تولیدکنندگان و فروشندگان استانی در آنها کمرنگ است. این نمایشگاهها بیشتر به مکانی برای فروش کالاهای تولیدکنندگان و فروشندگان تهرانی تبدیل شده در حالیکه ماهیت نمایشگاهی، نمایش کالاها و ایجاد فضای رقابتی در بازار استان است.

امیر مستوفیان در ادامه با اشاره به حضور فروشندگان وانتی دیگر استانها در غرفه‌های نمایشگاه می‌افزاید: کالایی که توسط این فروشندگان درغرفه ها به نمایش گذاشته می‌شود با کالایی که به دست مشتری می‌رسد مغایرت دارد. در نتیجه اغلب فروشهای نمایشگاهی، دامنگیر اتحادیه و سیل شکایات روانه ما می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری متعدد نمایشگاه مبلمان در شرکت نمایشگاهی استان مورد تایید ما نیست اضافه می‌کند: اگر تولیدکنندگان و اعضای اتحادیه در نمایشگاه حضور داشته باشند ما می‌توانیم پاسخگوی هر گونه شکایات از کیفیت و سلامت کالا باشیم.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان رشت با انتقاد از قیمت اجاره غرفه های نمایشگاه می گوید: برای تولید کننده داخلی با توجه به حجم مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه های تولید و مالیات، مقدور و به صرفه نیست که درهر نمایشگاه شرکت کند از اینرو شرکت کنندگان تهرانی به راحتی غرفه ها را دراختیار می گیرند.

امیر مستوفیان با تاکید به اینکه گیلان با بیش از هزار نفر اعضا و ۳۰۰ تولید کننده و فروشنده قطب تولید مبلمان در شمال کشور است اظهار می‌کند: با این حجم از ظرفیت در استان،متاسفانه شرکت کنندگانی بدون مجوز از یافت آباد در نمایشگاههای ما حضور دارند و فضای رقابتی را برای تولید کنندگان ما تنگ می‌کنند.

ظرفیت فضای نمایشگاهی استان باید ۹۰ درصد به تولید کنندگان درون استانی و ۱۰ درصد به تولید کنندگان خارج از استان اختصاص یابد. اما عکس آن را شاهدیم و کالاهای بی کیفیت برای فروش در آن عرضه می‌شوند که درآمد و پول استان را روانه سایر مناطق کشور می‌کند.

طبق قانون برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی وظیفه اصناف است و این نمایشگاه‌ها باید با هدف ارتقاء کیفیت و دانش تولیدکننده، تأمین کننده و عرضه‌کننده کالا برگزار شوند. برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در راستای ارتقاء دانش، آگاهی فعالان و ارتباط هرچه بیشتر، تولیدکنندگان، تأمین‌کنندگان و صادرکنندگان است.اما به گفته تولید کنندگان اکنون نمایشگاه‌ها کارکرد اصلی خود را از دست داده‌اند و به محل برای فروش کالاهای تولیدی تبدیل شده‌اند.

از تولید کنندگان استان حمایت نمی شود

در ادامه جلال الدین  محمد شکریه رییس اتاق اصناف گیلان نیزبا تاکید به اینکه ظرفیت فضای نمایشگاهی استان باید ۹۰ درصد به تولید کنندگان درون استانی و ۱۰ درصد به تولید کنندگان خارج از استان اختصاص یابد به مرور بیان کرد: اتاق اصناف گیلان مخالف این رویه است و بارها مخالفت و اعتراض خود را به استانداری و شرکت نمایشگاههای گیلان اعلام کردیم.

شکریه می‌گوید: نمایشگاههای تخصصی استانی باید با حضور تولیدکنندگان داخلی برگزار شوند اما عکس آن را شاهدیم و کالاهای بی کیفیت برای فروش در آن عرضه می‌شوند که درآمد و پول استان را روانه سایر مناطق کشور می‌کند.

وی در پاسخ به ادعای وجود دست های پشت پرده در اجاره غرفه‌های نمایشگاهی به فروشندگان و تولید کنندگان غیر گیلانی، می‌گوید: این موضوع را تایید نمی‌کنم اما اتفاقات و حضورغیر گیلانیان در نمایشگاه تخصصی استان، این شایبه را به اذهان تولیدکنندگان داخلی وارد کرده است. اتاق اصناف نیزبه نوبه خود مکاتباتی را با استانداری و سازمان صمت انجام داده است.

براساس تقویم مصوب سازمان توسعه و تجارت ایران و کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی ما موظف به برگزاری حدود ۴۰ عنوان نمایشگاه در طول سال هستیم که کمتراز ۵ درصد این نمایشگاه ها به مبلمان اختصاص دارد.

شکریه با تاکید به اینکه گیلان ظرفیتهای بالایی در تولید مبلمان دارد این سوال را مطرح می‌کند که چرا در برگزاری نمایشگاههای تخصصی از تولید کنندگان استان دعوت نمی‌شود و مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. این درحالیست که فضای رقابتی در نمایشگاههای تخصصی باید بین تولید کنندگان داخلی باشد اما وقتی ۱۰ تا ۲۰ درصد غرفه ها را به تولیدات استان اختصاص می‌دهیم دیگر رقابتی ایجاد نمی‌شود و کالای بی کیفیت دیگر استانها به دست مصرف کننده می‌رسد.

تولید کنندگان گیلانی راغب به حضور در نمایشگاه نیستند

این ادعا کذب است و تولیدکنندگان مبلمان استان، رغبتی برای حضور در نمایشگاههای تخصصی ندارند. «آیت کاظم زاده» مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی گیلان در گفت وگو با مرور در پاسخ  به انتقادات مطرح شده می‌گوید: براساس تقویم مصوب سازمان توسعه و تجارت ایران و کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی ما موظف به برگزاری حدود ۴۰ عنوان نمایشگاه در طول سال هستیم که کمتراز ۵ درصد این نمایشگاه ها به مبلمان اختصاص دارد. همواره نیز۵۰ درصد از فضاهای نمایشگاه‌های استان را به تولیدکنندگان داخلی اختصاص می‌دهیم و درقیمت گذاری غرفه ها هم براساس استانداردهای کشور جزو ارزانترین نمایشگاه ها محسوب می‌شویم.

وی در خصوص دعوت از تولیدکنندگان و بازرگانان بدون جواز کسب و معتبر نیز پاسخ داد: همه دعوت شدگان معتبر و دارای تضامین لازم اجرایی هستند تا اگر کالای خریداری شده در زمان تحویل با مشخصات فاکتور مغایرت داشته باشد بلافاصله به شکایت مطروحه رسیدگی شود.

این مسوول نمایشگاههای استان معتقد است: تولید کنندگان گیلانی خود راغب به حضور در نمایشگاه ها نیستند واستقبال آنها ضعیف است. چرا که  بیشترعلاقه مندند نمایشگاه انحصاری به آنها تعلق داشته باشد که شدنی نیست. این در حالیست که اگر رقابت با سایر استانها نباشد انحصار ایجاد می‌شود و متاسفانه این موضوع به فرهنگ اقتصادی و فضای رقابتی و تولیدی استان باز می‌گردد.

وی با تاکید به اینکه حاضریم بیشتر فضای نمایشگاهی استان را به تولیدکنندگان استان اختصاص دهیم می‌گوید: اعضای اتحادیه صنفی باید با هم متحد شوند وغرفه‌ها را در اختیارخود بگیرند. متاسفانه چنین نگاهی در اعضا وجود ندارد و از نمایشگاه استقبال نمی‌شود. شرکت برگزار کننده نمایشگاه درهر دوره ای ابتدا با اتاق اصناف و تولید کنندگان داخلی در تعامل بوده و از آنها دعوت می‌کند، حتی تخفیفات بیشتری برای تولید کنندگان استان قایل می‌شود.

کاظم زاده نمایشگاههای تخصصی را ویترین توانمندی تولیدکنندگان استان بیان می‌کند و می‌افزاید: نمایشگاهها صنعت میان بخشی و فرصتی برای ارتباط گیری و تبادل اطلاعات و مواد اولیه با تولید کنندگان مختلف است که رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.