به نام گیلان به کام غیر بومی

جولان مجریان غیر بومی برگزاری نمایشگاه‌های مبلمان در گیلان

0 686

برگزاری پی درپی نمایشگاه‌های مبلمان و خانه مدرن با حضور تولید کنندگان غیر بومی از سوی شرکت نمایشگاهی استان، اعتراض و گله‌مندی اعضای صنف درودگران و مبلمان استان را به دنبال داشته است.

 نمایشگاه‌هایی که درطول سال تحت عناوین مختلف برگزار شده اما بخش عمده‌ای از فضای آنها در اختیار تولیدکنندگان وفروشندگان غیربومی خارج از استان قرار می‌گیرد. موضوعی که بازار مبلمان رشت را به عنوان بزرگترین بازار تولید و اصناف شمال کشور ملتهب کرده و فعالیت‌های آنها را به کما فرو برده است.

«مسعود گلچین» یکی از تولید کنندگان صنف مبلمان رشت در گفت و گو با مرور تأکید کرد: این نمایشگاه‌ها همه ماهه به صورت دوره‌ای در همه شهرهای استان برگزار می‌شود. از سال گذشته تاکنون حداقل ۲۰ نمایشگاه مبلمان و خانه مدرن با عناوین مختلف در استان برگزار شده که عملا موجب ورشکستگی تعداد زیادی از اعضای این صنف و تعدیل نیرو در آنها شده است.

 این تولید کننده با انتقاد از شرکت نمایشگاهی استان و سازمان صمت استان در صدور مجوزهای پی درپی نمایشگاه‌های مبلمان اظهار کرد: در حالیکه طبق قانون، سالی ۳ الی ۴ مرتبه امکان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی وجود دارد اما مجریان غیربومی فضای زیادی را در نمایشگاه‌های مختلف به مبلمان اختصاص می‌دهند. این اقدام موجب شده پای تولیدکنندگان غیر بومی با اجناس بی کیفیت به استان باز شود و مجالی برای فعالیت تولیدکنندگان بومی باقی نماند. بطوریکه عرضه اجناس بی کیفیت و ارزان قیمت توان دراین نمایشگاه‌ها رقابت را از ما گرفته است.

بی توجهی سازمان صمت به تولیدکنندگان بومی

 وی با انتقاد ازعملکرد شرکت نمایشگاهی استان افزود: تولید کنندگان بومی با وجود مالیات، هزینه بیمه و کارگر، درمقابل فروشندگان خارج از استان که از نظر کیفیت محصول بسیار ضعیف هستند قادر به رقابت نیستند. بارها این معضل را به سازمان صمت بعنوان دستگاه صدور مجوز اعلام کردیم اما پاسخی جز اینکه این نمایشگاه‌ها قانونی است دریافت نکردیم.

این تولیدکننده مبلمان استان با تأکید به اینکه اجناس عرضه شده دراین نمایشگاه‌ها از لحاظ کیفیت به هیچ عنوان قابل رقابت با کالاهای تولید استان نیستند ادامه داد: اجناس بی کیفیت عرضه شده در این نمایشگاه‌ها بعد از فروش اصلا قابل پیگیری نبوده و این موضوع شکایت زیادی را روانه اتحادیه کرده است.

وی همچنین با اشاره به اجاره غرفه‌ها هر متری ۵۰۰ هزار تومان به فروشندگان غیر بومی اضافه کرد: این میزان مبلغ نه تنها برای تولیدکنندگان بومی مقرون به صرفه نیست بلکه رانت و سود زیادی را برای مجریان برگزاری نمایشگاه در واگذاری به تولید کنندگان غیر بومی به همراه داشته است.

پیگیری‌های مرور برای مصاحبه با رییس اتحادیه صنف مبلمان و شرکت نمایشگاهی گیلان برای دریافت پاسخی مناسب به این دغدغه بی نتیجه ماند اما به گفته یک فرد مطلع به مرور، در تقویم نمایشگاهی سازمان توسعه تجارت استان، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف تحت عنوان خانه مدرن به یقین وجود ندارد و اگرهم چنین چیزی باشد با عناوین دیگر است که بیش از ۷۰ درصد مساحت فضای نمایشگاه را به فروش مبلمان شرکتهای غیر بومی اختصاص می‌دهند.

بیش از هزار نفر در رسته‌های مختلف تولید و عرضه مبلمان در اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان مصنوعات و فراورده‌های چوبی رشت عضو هستند که از لحاظ تولید و کیفیت، قطب تولید و عرضه مبلمان و مصنوعات چوبی در شمال ایران شناخته می‌شوند . نبود سیاست‌های حمایتی از تولید کنندگان بومی و حضور مجریان و فروشندگان غیر بومی دغدغه اینروزهای تولید کنندگان استانی است که برگزار نمایشگاه‌های پی درپی توان رقابتی از آنها را گرفته است.

۷۰ درصد نمایشگاه در اختیار غیربومی‌ها

پیگیری‌های مرور برای مصاحبه با رییس اتحادیه صنف مبلمان و شرکت نمایشگاهی گیلان برای دریافت پاسخی مناسب به این دغدغه بی نتیجه ماند اما به گفته یک فرد مطلع به مرور، در تقویم نمایشگاهی سازمان توسعه تجارت استان، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف تحت عنوان خانه مدرن به یقین وجود ندارد و اگرهم چنین چیزی باشد با عناوین دیگر است که بیش از ۷۰ درصد مساحت فضای نمایشگاه را به فروش مبلمان شرکتهای غیر بومی اختصاص می‌دهند.

بازار محدود فروش مبلمان متعلق به تولیدکنندگان داخلی استانی است اما این فضا توسط واسطه‌ها و مجریان غیر بومی در اختیار تولیدکنندگان وفروشندگان خارج از استان قرار می‌گیرد تا مبلمان بی کیفیت خود را در گیلان عرضه کنند بی آنکه شکایت آنها در اتحادیه قابل پیگیری باشد.

این منبع آگاه به مرور اضافه کرد: یک شرکت اردبیلی که مجری برگزاری نمایشگاه است با همراهی تولیدکنندگان غیربومی و با فشارهای سیاسی، بخش عمده‌ای ازفضای غرفه‌ها را با تخفیفات ویژه به تولید کنندگان وفروشندگان غیر بومی اجاره می‌دهند. تولیدکنندگانی که عمدتا از تهران و تبریزهستند و تولیدکنندگان ما توان رقابت با آنها را ندارند.

وی با اشاره به اینکه طبق تقویم نمایشگاهی، اتحادیه‌ها و شرکت نمایشگاهی مجاز به برگزاری ۳ نمایشگاه مبلمان است اظهار کرد: بازار محدود فروش مبلمان متعلق به تولیدکنندگان داخلی استانی است اما این فضا توسط واسطه‌ها و مجریان غیر بومی در اختیار تولیدکنندگان وفروشندگان خارج از استان قرار می‌گیرد تا مبلمان بی کیفیت خود را در گیلان عرضه کنند بی آنکه شکایت آنها در اتحادیه قابل پیگیری باشد. انبوه شکایات وارد شده به اتحادیه مبلمان در خصوص کالای نامرغوب و اجناس بی کیفیت در این نمایشگاه‌ها نشاندهنده ادامه این معضل در استان و بی توجهی به تولیدکنندگان بومی است.

 شاید لازم باشد سازمان حمایت از مصرف کنندگان دراین خصوص ورود کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.