صنعت بادام زمینی؛ فرصتی که به هدر می رود

0 374

خواستگاه تولید بادام زمینی کشوردر آستانه‌ی  اشرفیه  قراردارد. ۹۰ درصد بادام زمینی کشور در این شهرستان تولید می شود اما نبود صنایع تبدیلی، برندسازی و بازاریابی مناسب در فروش این محصول از جمله چالشهای عدم توسعه در تولید بادام زمینی دراستان بوده است.

طبق آمارهای جهاد کشاورزی گیلان  ۲۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اختصاص به کشت بادام دارد و ۵ هزار بادام کار در آستانه‌ی اشرفیه  بیشترین سهم را در تولید آن دارند. اما به گفته مسوولان از فرصت صنعت تولید بادام زمینی به خوبی استفاده نشده است.

« یونس رنجکش » مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت: برنده سازی محصولات کشاورزی استان بویژه بادام زمینی باید در اولویت برنامه ریزی ها برای تجاری سازی قرار گیرد .

رنجکش در جلسه کارگروه میز ملی کالای بادام زمینی در آستانه‌ی اشرفیه افزود: باید با برندسازی محصول بادام‌ زمینی و شناخت بازارهای  هدف داخلی و خارجی از مزیت های تولید این محصول در زمینه های مختلف سود برد.

وی ادامه داد: گیلان با برخورداری از فرصت های متنوع در سرمایه گذاری دارای مزیت های بسیاری است اما همین تنوع از چالش های مهم استان در اولویت بخشی است که هنوز برنامه مشخصی در این زمینه عملیاتی نشده است.

رنجکش گفت: از فرصت صنعت بادام زمینی که خواستگاه آن آستانه اشرفیه به خوبی استفاده نشده است و باید هر چه زودتر با برنامه ریزی و پشتیبانی های لازم ضمن استفاده به صورت آجیلی از سایر محصولات فراوری شده آن در زمینه های صنعتی استفاده کرد. وی اظهار داشت: حضور بخش خصوصی و ایجاد تشکل های پشتیبان و کنسرسیوم های مختلف می تواند موجب تجاری سازی و صنعتی کردن محصولاتی چون بادام زمینی شود و زمینه های صادرات و رقابتی کردن آنها را در بازارهای جهانی فراهم اورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.