چالش شهرداری رشت برای ساماندهی بی خانمانها

0 943

کاهش محسوس دما و هشدارهای پی در پی دستگاههای خدماتی درهفته‌ی گذشته برای بسیاری از شهروندان گیلانی نوید بخش بارش اولین برف زمستانی بود و بسیاری خود را برای تعطیلات برفی آماده کرده بودند. هرچند که برفی نبارید و فقط سوز وسرمای ناشی ازبارش برف در ارتفاعات نصیب شهروندان رشتی شد.

اما رویه‌ی دیگربرف و سرمای زمستانی برای خیلی‌ها تصویری جز مصیبت و سرگردانی و یخ زدن نیست. معتادان، کارتن خوابها و درراه مانده ها از جمله این افراد هستند که به دلایل مختلف فاقد سرپناه بوده و به ناچار شبها‌ی سرد زمستانی خود را در پارکها و خیابانها می‌گذرانند. اینان درچنین شبهایی بیش از گذشته به توجه و کمک دستگاههای حمایتی برای درامان ماندن از برودت هوا نیازمندند.

شهرداری رشت در چند سال گذشته با ایجاد سامانکده و گرمخانه از جمله ارگانهای حمایتی است که همه ساله در چنین ایامی اقدام به گشت زنی و هدایت افراد کارتن خواب و معتادین به سامانکده کرده است. امسال چه تعداد از این افراد به سامانکده و گرمخانه ی شهرداری رشت هدایت شدند؟

«حمید رضا محمدی» سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری رشت که سامانکده‌ی شهرداری در زیر مجموعه‌ی این سازمان قرار دارد به مرور گفت: درچند شب گذشته ماموران این مجموعه موفق شدند تعداد ۸ نفراز بی خانمانها را از سطح شهر جمع آوری کرده و به گرمخانه‌ی شهرداری انتقال دهند.

وی با بیان اینکه ظرفیت سامانکده وگرمخانه‌ی شهرداری در مجموع ۵۰ نفر است ادامه داد: در وضعیت های بحرانی و برودت هوا ، براساس دستور العمل وزارت کشور تا زمانیکه این افراد توسط ارگانهای حمایتی ساماندهی شوند در این مجموعه با توزیع وعده غذای گرم و جای خواب نگه داری می‌شوند.

محمدی افزود: شهرداری برای ساماندهی معتادین و کارتن خوابها نیازمند همکاری همه دستگاههای ذیربط است و براساس دستور العمل ، دستگاههای متولی می‌بایست  ظرف ۱۰ روز نسبت به ساماندهی این افراد اقدام کنند. اما متاسفانه برخی از ارگانها همکاری لازم را ندارند و ما با حضور چند ساله‌ی افرادی در سامانکده مواجه هستیم که به مدت طولانی است که دراین مکان نگه داری می شوند و دستگاههای مربوطه این افراد را تحویل نمی گیرند. این مساله اکنون به چالشی برای سامانکده‌ی شهرداری تبدیل شده است.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری رشت افزود: خوشبختانه در گشت زنی و انتقال افراد بی خانمان به سامانکده شهرداری با حضور زنان و کودکان مواجه نبودیم. همچنین تعداد ۸ نفر از کسانی که دراین شبها درسامانکده حضور داشتند بومی و اهل استان بودند.

وی از تهیه زمین مناسب از سوی شهرداری رشت برای احداث اقامتگاه جدیدی برای ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی و بی خانمها در رشت خبر داد .

گفتنی است براساس آمارهای پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری رشت ، سال گذشته ۲۴۲ نفر از افراد در سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت ساماندهی شدند. سامانکده شهرداری رشت در سال ۱۳۸۲  در راستای حمایت از افراد بی بضاعت و بی خانمان راه اندازی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.