سرمایه گذاری۳۰۰ میلیاردی در صنایع تبدیلی

0 579

« قاسم جواد زاده» مدیر صنایع تبدیلی وغذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ازابتدای امسال تاکنون برای تاسیس ۱۷ واحد صنایع تبدیلی وغذایی در گیلان ۳۷۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری شد.

وی افزود: با راه اندازی این واحد‌های تبدیلی برای ۱۶۸ نفر شغل ایجاد شده است. این واحد‌ها سالانه حدود ۶۶ هزار تن کالا شامل برنج، غلات، حبوبات، چای سیاه و سبز، زیتون، ادویه‌جات، خشکبار و سبزی خشک بسته بندی می‌کند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون دراین واحد‌ها بیش از ۷۹ هزار تن مواد غذایی خام هم تبدیل، بسته بندی و روانه بازار شد. گفتنی است در گیلان ۴۵۵ واحد صنایع تبدیلی و فراوری محصولات کشاورزی وجود دارد.

گیلان با توجه به تولید سالانه بیش از ۲ میلیون و۴۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی یکی از قطب‌های کشاورزی و دامی کشور محسوب می‌شود. اما کمبود واحدهای صنایع تبدیلی، فقدان بازار فروش مناسب و کمبود نقدینگی از مشکلات اساسی فعالان بخش کشاورزی در این استان است.

در حالی که مسوولان صنعت ومعدن و تجارت استان از توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر خبر میدهند و محصولاتی همچون مرکبات، سبزیجات، کیوی و.. بیشترین کالاهایی هستند که از گیلان به روسیه صادر می‌شوند افزایش ظرفیت سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی  دراستان سهم مهمی در توسعه صادرات محصولات کشاورزی خواهد داشت.

پیشتر نیز به گفته سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان ، ‌کمبود صنایع تبدیلی ‌به ویژه در حوزه مرکبات یکی از چالش‌های بخش کشاورزی گیلان است.

بذرکار گفته بود: محصول مرکبات ۶۰ درصد از باغات موجود استان گیلان از لحاظ درجه بندی در رتبه دوم و سوم قرار دارند. لذا ایجاد سازه‌ها و صنایع تبدیلی در گیلان برای تولید آبمیوه و کنستانتره بسیار ضروری است  که باید برای توسعه و ایجاد آن‌ها در شهرستان‌های مختلف استان با همکاری و مشارکت بخش خصوصی اقدام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.