نیمه فعال بودن نیمی از سردخانه های گیلان

0 743

«یونس رنجکش»، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت : احیا سردخانه های استان ظرفیت مفغول مانده صنایع استان است.
رنجکش افزود: با توجه به ظرفیت های موجود دراستان درزمینه فعالیت سردخانه ها و فرصت های مختلف ازجاذبه های سرمایه گذاری دربخش های جانبی و تولید محصولات کشاورزی باید برنامه ریزی ها به سمت بهره برداری بیشتر ازاین ظرفیت ها و تشویق صاحبان این حرفه باشد.
وی گفت : بیش از ۸۰ واحد سردخانه با ظرفیت اسمی ۱۸۰هزار تن درگیلان فعالیت دارند که بیشترآنها درشهرستان های تالش و رودسرهستند و بخش عمده ای ازاین واحدها در نیمی از سال غیرفعال هستند.
وی خواستارتشویق، هدایت، آموزش و حمایت سرمایه گذاران و صاحبان سردخانه ها در استفاده ازفرصت های جدید دربخش های صنایع بسته بندی وتبدیلی شد و افزود: در صورت اصلاح برخی از روش ها و مجوزهای صادره از سوی دستگاههای اجرایی متولی شرایط برای دریافت تسهیلات مختلف با شرایط مناسب نیز فراهم است.
گیلان از جمله استانهای مهم تولید کننده مرکبات درکشوراست.سالانه ۶۰ هزار تن از محصولات مرکبات استان از جمله پرتغال و کیوی به کشورهای حاشیه دریای خزر صادرات می شود.
این در حالی است که کمبود صنایع بسته بندی و سردخانه ای می تواند عاملی در کاهش ارزش افزوده مرکبات صادراتی گیلان باشد.
پیشتر در این باره مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفته بود: فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی و نگه داری مناسب در سردخانه ها بر اساس استانداردهای جهانی بطور میانگین تا ۵ برابر ارزش افزوده را در پی دارد.
جواد زاده افزود: با افزایش تعداد سردخانه ها در گیلان مشکلی در زمینه نگهداری و انبار کردن مرکبات تولید استان نداریم اما گیلان با کمبود واحد های فرآوری محصولات باغی و کشاورزی مواجه است.
وی بازگشت دیر سرمایه و ضوابط سختگیرانه نظام بانکی را از دلایل عدم استقبال سرمایه گذاران برای توسعه صنایع سردخانه ای، بسته بندی و صنایع فرآوری مرکبات در استان دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.