«عصری با کتاب» در تالار مرکزی رشت

همزمان با نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شد

0 1,535

عصر یکشنبه دهم بهمن، همزمان با برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، رویداد فرهنگی و ادبی «عصری با کتاب» به بهانه رونمایی از کتاب «گذری و نظری به دیار زیتون» و قدردانی از دو پژوهشگر گیلانی، محمدعلی جعفری دوآبسری و محمد بشرا، در تالار مرکزی شهر رشت برگزار شد. در این همایش علاوه بر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، انجمن ادبی قلم و حوزه هنری استان در برگزاری این همایش مشارکت داشتند.

«حسین ابراهیمیان» در حاشیه این همایش به مرور گفت: امسال دومین سالی است که نمایشگاه مجازی کتاب در سطح کشور برگزار می‌شود. همایش عصری با کتاب نیز با آخرین روز این نمایشگاه همزمان شده است. یکی از اقدامات اداره کل ارشاد استان، برگزاری برنامه‌های گوناگون در این ده روز بود و سعی بر آن داشتیم در سطح استان گیلان این برنامه‌ها پراکنده باشد و تنها معطوف به شهرستان رشت نباشد. لازم به ذکر است ۲۲ ناشر از استان گیلان در نمایشگاه مجازی کتاب شرکت داشتند که ویژگی‌های خاص خود را دارد.

ابراهیمیان در خصوص همکاری سایر نهادها در این همایش گفت: در رشت تصمیم گرفتیم تا از دو تن از پژوهشگران ارزنده استان تجلیل کنیم. به دلیل همکاری خوب حوزه هنری استان با نویسندگان و پژوهشگران، تصمیم بر آن شد تا نشست مشترکی با حوزه هنری برگزار کنیم. ما در سال‌های گذشته چنین برنامه‌هایی را داشتیم و در نمایشگاه کتاب که به صورت حضوری برگزار می‌شد برگزار می‌کردیم اما امسال این برنامه را به صورت ویژه در تالار مرکزی برگزار کردیم.

در همایش عصری با کتاب، علاوه بر دو مهمان برنامه، هاشم موسوی و صمد شوقی نیز به مدت کوتاهی سخنرانی کردند. هاشم موسوی به عنوان اولین سخنران به تقدیر از دکتر بشرا و دکتر جعفری دوآبسری پرداخت و وفاداری این دو به استان را تحسین کرد و گفت: این دو پژوهشگر به نماد فرهنگ گیلان تبدیل شده‌اند. خوشبختانه در این زمینه گیلان کارنامه درخشانی دارد. شخصیت‌های زیادی هستند که می‌توانیم به این لیست اضافه بکنیم. می‌توانیم افتخار بکنیم که چنین کارهای ادبی  پژوهشی کاملا ذوقی و در راستای علاقه شخصی صورت پذیرفت. متاسفانه اینگونه کارها در کشور ما به‌طور سیستماتیک نیست اما سازمان‌هایی مانند حوزه هنری همواره برای چنین کارهای ارزنده‌ای تلاش می‌کنند.

«صمد شوقی» نیز به نقش این نویسنده گیلان اشاره کرد و یادآور شد که هر دو در تعلیم و تربیت نقش داشتند و عمر خود را صرف آموزش و پرورش جوانان کرده‌اند. او در ادامه نیز به خواندن شعری پرداخت.

«محمد بشرا» نیز به زبان گیلکی سخنرانی خود را آغاز کرد گفت: از زمانی که معلمی می‌کردم کار پژوهش را شروع کردم و سپس کار را توسعه دادم و سفرهایی به اشکور رفتم. چنین کارهایی را وظیفه خودم می‌دانم ولی تا قبل از دهه ۴۰ چنین کارهایی را زیاد جدی نمی‌گرفتند. بیش‌تر کارهای من را حوزه انتشار داده است و تنها ۶ اثر توسط ناشران منتشر شده است. همواره با کمبود بودجه روبه‌رو بودیم و به همین دلیل کار حوزه شایان تقدیر است. حوزه هنری استان بستری را آماده کرده است تا همه کسانی که می‌خواهند خودشان را نشان دهند دعوت به همکاری می‌کند.

«جعفری دوآبسری» نیز در پایان همایش سخنرانی خود را آغاز کرد و گفت: به دلیل آن که همیشه معلم بوده‌ام و سرپا درس داده‌ام پس بلند می‌شوم و سخنرانی می‌کنم. ۲۰ سالی است که در رشت زندگی می‌کنم. تا زنده‌ام کار می‌کنم. به قول نویسنده‌ای هنر اگرچه برای زندگی نان نمی‌شود اما شراب زندگی است؛ من هنوز که هنوز است کار می‌کنم. چندی پیش در روسیه از من خواستند تا درباره زیتون پرورده بنویسم و این کار را کردم. همینطور برای تحقیقی از من خواستند تا درباره آقادار بنویسم و چنین کاری را کردم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.