افتتاح نمایشگاه گروهی عکس در تالار مرکزی رشت

به مناسبت هفته فیلم و عکس برپا شد:

0 967

نمایشگاه گروهی عکس انجمن سینمای جوان ایران-دفتر رشت از دیروز دوشنبه ۱۶ اسفند در تالار مرکزی افتتاح شد و تا ۱۸ اسفند ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه آثار ۱۶ عکاس از اعضای انجمن سینمای  جوان رشت به نمایش در آمده است. محمد کوچک‌پور کپورچالی، زنده‌یاد مسعود پورجعفری، ریحانه ناصح، محمدحسن امینی، شباب گلچین، علیرضا عزتی، الوند رضازاده، افشین میرزایی، بهزاد عاشوری، عباس عاشوری، ابوذر حمیدی، مرتضی رفیع‌خواه، امین علیزاده، طاهره رحیمی، سپهر محمودیان و مهدی رحیمی‌نجات در این نمایشگاه حضور دارند.

الوند رضازاده کریتور این نمایشگاه در مصاحبه با مرور گفت: این  نمایشگاه به مناسب هفته فیلم و عکس دفتر انجمن سینمای جوانان رشت برگزار شده است. انجمن سینمای کشور با دفاتری که در سراسر کشور دارد معمولا در پایان هر سال اقدام به برگزاری هفته‌های فیلم و عکس می‌کند که در آن آثار تولیدی هنرمندان خودشان را به نمایش می‌گذارند. در دو سال اخیر به دلیل کرونا این اتفاق نیفتاد و این رویداد بعد از یک وقفه دو ساله است.  این نمایشگاه ترکیبی از افرادی است که فارغ‌التحصیل انجمن سینمای جوان و مدرس این انجمن بودند و یا هستند.

رضازاده درخصوص نحوه انتخاب آثار گفت: سعی کردیم عکاسان از سراسر استان انتخاب شوند. در این نمایشگاه از شهرستان‌های رودبار، تالش و سایر شهرستان‌ها حضور دارند. همینطور سوژه عکاسان با موضوع آزاد همگی در استان گیلان ثبت شده است. تلاش بر آن داشتیم که در انتخاب عکس‌ها فرهنگ مردم‌شناسی و آیین‌ها مثل عروسی‌‌ها، اتفاقات مربوط به کشاورزی و ماهیگیری که از مشاغل مردمی این ناحیه است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشند. سعی کردیم عکس‌ها گلچینی از مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشند.

او ادامه داد: هفته آینده این نمایشگاه در رودبار برگزار می‌شود. استان گیلان علی‌رغم آن که وسعت زیادی ندارد اما از نظر فرهنگی دارای غنای بسیار زیادی است. گیلان دارای پنج دفتر فعال انجمن سینمای جوانان است که هر ساله عکاسان و فیلم‌سازان زیادی را نحویل کشور می‌دهد.

در ادامه مرتضی یوسف‌پور، رییس انجمن سینمای جوان شهر رشت نیز به مرور گفت: هر یک یا دو سال در میان این رویداد اتفاق می‌افتد. دلیل این نمایشگاه آن است که هم مخاطبان به تماشای آثار بیایند و هم انجمن سینمای جوان بازخورد آن را دریافت کند. تعدادها فیلم‌هایی که امسال انتخاب کردیم بیش از سال‌های گذشته است و تمام فیلم‌ها دارای شرط سه تا پنج جایزه داخلی و خارجی هستند.

او در خصوص همکاری سایر نهادها با انجمن سینمای جوان برای برگزاری این رویداد گفت: تابع سیاست‌های کلی انجمن در تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی هستیم. به‌طور کل مستقل عمل می‌کنیم اما ارشاد به نوعی پدر معنوی انجمن ماست. این دومین سال است که این رویداد در تالار مرکزی برگزار می‌شود. ما پیش از این در سال ۹۸ نیز در تالار مرکزی رویداد خود را برگزار کردیم. اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان امسال سالن را به صورت رایگان در اختیار ما قرار داد و سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت در تبلیغات و چاپ عکس‌ها کمک کردند.

یوسف‌پور به مشکلات انجمن اشاره و تصریح کرد: از سال ۹۵ حکم ریاست انجمن را گرفتم. در آن زمان یک اتاق کوچک و ساختمان فرسوده داشتیم؛ اما به مرور زمان توانستیم بازسازی کنیم. همچنان در طبقه اول ساختمان با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که امیدواریم با همکاری استانداری، فرمانداری و برنامه و بودجه این مشکل حل شود.

او در پایان درباره موفقیت‌های انجمن گفت: در انجمن سینمای رشت تصمیمات به صورت گروهی گرفته می‌شود. امسال توانستیم ۴۰۰ میلیون تومان بودجه دریافت کنیم و با این هزینه فیلم‌های بسیار خوبی تولید کردیم. اگر شورای تصمیم‌گیری نبود، این فیلم‌ها به این موفقیت نمی‌رسیدند. امسال این انجمن در جشنواره فیلم تهران دو جایزه کسب کرد که نتیجه بسیار درخشانی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.