غفلت از فرصت‌های تجاری با بازار بزرگ روسیه

در میزگرد بررسی ظرفیت های تجاری ایران و روسیه مطرح شد

0 386

میزگرد بررسی ظرفیت های متقابل تجاری ایران و روسیه  در برنامه در مسیر توسعه شبکه باران برگزار شد.

این نشست با حضور آندری وادو سرکنسول فدراسیون روسیه در گیلان، سیدجلیل جلالی فر عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی گیلان و احمد دنیامالی نماینده بندرانزلی در مجلس برپا شد.

ابتدای این میزگرد سیدجلیل جلالی فر، بیان کرد: برای ما ارتباط تجاری با تمام دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است. در گیلان نیز ظرفیتهای زیادی داریم که توسعه تجاری خود را  با کشور روسیه بیشتر کنیم. حجم مبادلات ایران و روسیه در سال کنونی نسبت به گذشته افزایش محسوسی داشته است که بیشترین آن در بخش صادرات بوده است. در سالجاری از نظر تجاری ما ۴۴ درصد رشد صادرات داشتیم و ۱۱ درصد نیز واردات ما کاهش داشته است. این مهم بیشتر از مزایای عضویت موقت  در اتحادیه  اوراسیا بوده است. اما قطعا عدد ۴۳ کم است و ما باید ۲ هزار درصد رشد داشته باشیم.

ایرانی ها باید  هر چه بیشتر به بازار روسیه وارد شوند. روسیه به تاجران ترکی و اروپا و چین عادت دارد و فکر می کنم عضویت موقت ایران در اوراسیا این فرصت را می دهد که تجار ایرانی از یک بازاریابی خوبی برخوردار شوند.

وی در این نشست افزود: عواملی وجود دارد که باعث شده ما در توسعه تجارت با روسیه موفق نشویم. قطعا باید حجم تجارت از ۳.۳ دهم میلیارد به ده میلیارد برسانیم و سیاست های اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم. استان گیلان استان خاص تجاری هست در ارتباط با کشورهای همسایه خزر و حتی جنوب و آفریقا و خلیج فارس و حتی بالکان و اروپای شرقی. سابقه تجارت ما با روسیه به ۱۴۶۶ میلادی می رسد که اولین تاجر روسی ۴۷۰ سال پیش در اینجا فعالیت داشت. بنابراین این حجم از تجارت برای کشوری با این قدمت تاریخی تجاری زیبنده نیست.

در ادامه سرکنسول روسیه در گیلان در خصوص تاثیر کاهش تعرفه های ترجیحی بر رشد تجاری بیان کرد:  این سیاست کمک واقعی به رشد و توسعه تجارت خواهد کرد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه ما با بیان اینکه این توسعه تجاری میلیاردها دلار ارزش دارد بیان کرد، این توسعه نه فقط در زمینه تجارت اسلحه و همکاری نظامی بلکه در مساله کاهش تعرفه ها موثر است. ایرانی ها باید  هر چه بیشتر به بازار روسیه وارد شوند. روسیه به تاجران ترکی و اروپا و چین عادت دارد و فکر می کنم عضویت موقت ایران در اوراسیا این فرصت را می دهد که تجار ایرانی از یک بازاریابی خوبی برخوردار شوند. مثلا میوه و سبزیجات از تعرفه صفر برخوردارند و بیشترین صادرات گیلان و مازندران مواد خوراکی است. این نشاندهنده این است که روسیه خیلی جدی سیاست تجاری خود را در ایران پیگیری می کند. چون که خجالت آمیز است که روابط ما کم است اما تجارت با ترکیه دهها میلیارد دلار است و ما به ده میلیارد هم نرسیدیم.

در ادامه احمد دنیامالی، نماینده انزلی بیان کرد: بازار روسیه بازار بزرگی با ظرفیت ۷۰۰ میلیارد دلار دارد که ۳۵۰ میلیارد دلار آن واردات است. اتحادیه اروپا در برزخ تحریمی نسبت به روسیه قرار دارد.  از آنطرف چین ۱۱۰ میلیارد دلار تراز تجاری اش با روسیه است. من می خواهم به بحث زیربناها برگردم. زیربناهای بندری بالای ۴۰ درصد است. تلاش ما اینست که راه آهن را به بندرانزلی متصل کنیم . زیرا تراز تجاری ما هم حجمش کم است هم در ارزش مالی منفی هستیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است همسان سازی تعرفه های باید در دو کشور روسیه و ایران اتفاق بیفتد، روسیه بالای ۷ هزار دلار آبزی وارد می کند که سهم ایران ۶ میلیون دلار بوده است. بنابراین ما ضمن ایجاد زیرساختهای ارتباطی باید تولیدات و بازاریابی خود را بهینه کنیم . کامیونهای ما باید اروپایی شود تا از دو فرصت تاریخی یکی تحریم تجاری اتحادیه اروپا یکی هم تسهیل تعرفه گمرکی مبادلات خود را افزایش دهیم.

بندر آستارا هنوز مشکل لایروبی دارد. به طوری که اگر تاجر بخواهد از آستارا بار به روسیه بفرستد ، نمی توانم با هر کشتی بفرستد. در بندر آستارا معطلی بارگیری کشتی ها زیاد است چون یدک کش نیست و باید از انزلی بیاید. ما باید به گیلان بصورت یکپارچه نگاه کنیم تا بخش هاب ترانزیتی گیلان را قوی کنیم.

در ادامه جلالی فر ادامه داد:  کم بودن مبادلات تجاری ما چالش هایی دارد. یکی بحث لجستیک است دیگری عدم انسجام تجار در بازار هدف است. ما از تکنولوژیهای روز دنیا در بازاریابی برخوردار نیستیم و هنوز سنتی داریم کار می کنیم. بحث راه اهن به انزلی باید استراتژی مهم ما باشد و من با افتخار می گویم بخش خصوصی از دولت هم جلوتر هست. طرحی به نام شبکه مویرگی عمده فروشی کالاهای ایرانی در روسیه راه اندازی کردیم و در فاز یک ۶۰ نفر را از سراسر ایران جذب کردیم.  همچنین سردخانه ۱۵۰۰ تنی را در آستاراخان روسیه راه اندازی کردیم تا این محصولات در بازار هدف دپو شود . کالا باید رویت شود و رقبای ما کالا را جلوی دید قرار می دهند و بااصطلاح نقد را می چسبند و نسیه را رها می کنند.

همچنین در قالب ابن شبکه انسجام بین تجار برقرار شده و با تاسیس شرکت اطلاعات تجاری را جمع کرده و در اختیار تاجر قرار می دهیم.  چنانچه با جلسات متعدد مجموعه بزرگی را در روسیه شناسایی کردیم و ایشان(سرکنسول روسیه) در  در شبکه های توزیع کالا ۱۷۳ بازار را دارند آماده می کنند که ۲۵ درصد غذای حلال دست اینهاست.

در ادامه تفتی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی خزر، در گفت و گوی تلفنی بیان کرد: مهمترین مساله ما زیرساختهاست. هنوز زنجیره تامین لجستیک حمل و نقل به تکامل نرسیده است. اعم از جاده، ریل و… که باید مشکل‌شان حل شود. بندر آستارا هنوز مشکل لایروبی دارد. به طوری که اگر تاجر بخواهد از آستارا بار به روسیه بفرستد ، نمی توانم با هر کشتی بفرستد. در بندر آستارا معطلی بارگیری کشتی ها زیاد است چون یدک کش نیست و باید از انزلی بیاید. ما باید به گیلان بصورت یکپارچه نگاه کنیم تا بخش هاب ترانزیتی گیلان را قوی کنیم.

خوشبختانه نمایندگان گیلان و اتاق بازرگانی پای کار هستند و خود آقای دنیامالی پیگیر هستند . باید در گیلان یک مقدار سرمایه گذاری یا بحث انحصاری را ازبین ببریم و بحث برون سپاری و خصوصی سازی را تقویت کنیم. زیرا بنادر خصوصی نسبت به بندر دولتی خیلی قوی تر هستند. دولت هم باید کمک کند تا انشالا شاهد توسعه صادرات باشیم.

جلالی فر ، نیز در انتها بیان کرد: یکسری اقدامات باید هم عرض باشد تا اتفاقات مثبت بیفتد. اتاق بازرگانی باید بازار را معرفی و تاجر را حمایت کند که البته اتاق گیلان در ایران پیشتاز است. سرای تجاری ایرانیان را در آستاراخان ایجاد کرده و در مسکو هم برای پشتیبانی های حقوقی با انجمن بیزینس اسلامی روسیه روابط داریم. در مورد تعاملات فرهنگی با روسیه هم اقدامهای زیادی کردیم.

موقعیت ژئوپلتیکی گیلان خصوصا انزلی و آستارا  زیاد است. امیدوارم که مسوولان به لایروبی بندر آستارا نیز توجه کنند. همچنین بندر  ما در غازیان انزلی اهمیت بسیار دارد و منطقه آزاد نیز خیلی مورد توجه دوستان روسی ما هست . قطعا با اتصال بندر کاسپین به ریل، و جنوب کشور  روسیه ۳۰۰ هزار کانتینر ۲۰ فوتی را برای تبادل تجاری در نظر دارد‌. امیدوارم در چند جلسه با دکتر دنیامالی به بعضی مواد مهم اقتصاد مقاومتی که تا حال با شعار جلو رفتیم بپردازیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.