قهر شورانشینان با آرای مردم

صندلی‌های خالی، دستاورد آخر شورای پنجم برای رشت

0 446

در کمتر از دوهفته به پایان عمر شورای پنجم شهر رشت، روز گذشته جلسه علنی شورای شهر به دلیل به حد نصاب نرسیدن برخی اعضا تشکیل نشد. اتفاقی که برای جلسه هفته گذشته شورای رشت نیز تکرار شده بود.

در جلسه روز گذشته شورا، سید امیر حسین علوی، بهراد ذاکری، رضا رسولی و حامد عبداللهی از جمله غایبین جلسه ۲۰۸ صحن شورای شهر رشت بودند. روندی که پس از برگزاری انتخابات شوراها در خرداد ماه سال جاری، از سوی برخی اعضای شورا در پی گرفته شد و نارضایتی و اعتراض رییس شورای شهر رشت را به دنبال داشته است.

قهر اعضا با آرای مردم

به نقل از کلانشهر روز گذشته «احمد رمضانپورنرگسی» ریاست شورای پنجم رشت با انتقاد ازاین موضوع در جمع خبرنگاران گفت: یک ساعت منتظر ماندیم، جلسه را برگزار کنیم تا کار مردم بر زمین نماند اما نیامدند و جلسه تشکیل نشد. در حالیکه باید فکر و عمل این باشد که با جان و دل در خدمت مردم باشیم.

بهراد ذاکری: وقتی شهردار خود را در برابر سوالات اعضای شورا موظف به پاسخگویی نمی بیند و با فشار بیرونی برخی در جلسات حاضر نمی‌شود، ترجیح من اینست که در جلسات حضور پیدا نکنم.

وی تأکید کرد: امروز ۴ نفر از اعضا بیرون ماندن را به شورا آمدن ترجیح دادند. امیدوارم بتوانند به مردم و خدا پاسخ بدهند. قهر کردن از صحن شورا یعنی قهر کردن از آرا مردمی که در دوره قبل به اعضا رأی دادند و این کار درست نیست. برای برخی ساختار سیاسی متاسفم که به حداقل حقوق معترضین اعضا در خصوص شمارش آرا توجه نشد، این در حالیست که طبق قانون باید رسیدگی می‌شد.

اعتراض به فشار بیرونی بر شورای شهر

در همین رابطه مرور در گفت و گو با یکی ازاعضای شورای پنجم رشت در خصوص چرایی حضور نیافتن در جلسه علنی این هفته جویا شد.

«بهراد ذاکری» وجود فشارهای بیرونی از سوی اعضای غیرعضو شورا در مساله طرح سوال از شهردار را دلیل اصلی این واکنش خود و دیگر اعضا بیان کرد.

این عضو شورا همچنین به بی‌توجهی شهردار رشت در حضور نیافتن به جلسات طرح سوال اشاره کرد و افزود: وقتی شهردار خود را در برابر سوالات اعضای شورا موظف به پاسخگویی نمی‌بیند و با فشار بیرونی برخی در جلسات حاضر نمی‌شود، ترجیح من اینست که در جلسات حضور پیدا نکنم.

 این عضو شورا با تأکید به ماهیت نظارتی شورای شهر برعلمکرد شهردار گفت: این مساله با همکاری اعضای شورا محقق می‌شود اما رییس شورا و افراد بیرونی مانع ازاین کار می‌شوند.

وی محور این سوالات را پیرامون کمک مالی برخی از کارمندان شهرداری در انتخابات به افراد خاص، جذب افراد غیر مسؤول و وابسته به شهردار در بدنه شهرداری، خرید ملک به صور نقدی و بدون اینکه در اولویت شهرداری باشد و شروع احداث پل در پیربازار بدون مطالعات، تهاتر تعدادی ملک بدون اخذ مجوز از شورا و در نظر گرفتن حق بهره وری برای خود اعلام کرد و افزود: در اعتراض به حضور نیافتن شهردار در جلسه طرح سوال، تصمیم به این کار گرفته‌ام.

رها شدگی در همه حوزه‌ها و فرد محور بودن در غیاب سیستم محوری، مهمترین عامل بروز چنین تصمیماتی در مدیریت شهری رشت بوده است. اگر سیستم مناسبی در مدیریت شهری حاکم بود؛ همه افراد خود را تا پایان جلسات شورا ملزم به حضور در جلسات می‌دیدند.

متعهد نبودن اعضای شورا به حضور در جلسات پایانی این دوره در حالیست که پیش از این اعضای شورا با یکدیگر هم قسم شده بودند تا آخرین روز در جلسات شورا حضور داشته باشند. اما چرا بر سر این قول باقی نماندند؟

فرد محوری در غیاب سیستم محوری

«رضا علیزاده» جامعه‌شناس گیلانی به مرور می‌گوید: مدیریت شهری رشت در یک سیکل معیوبی افتاده که نه اعضای شورایش خود را در تصمیمات اثر گذار می‌دانند و نه شهردارش احترامی برای شورا قایل است.

 وی ادامه داد: در یک کشور توسعه یافته مسؤولان در برابر تصمیمات، خود را اثر گذار میدانند اما اعضای شورای شهر برای کدام مصوبه و برنامه ریزی خود را پاسخگو می‌بینند؟

این جامعه شناس معتقد است: منتخبان شورای ششم نیز که با کمتر از ۲ درصد آرای شهروندان وارد شورا شده‌اند و عملا برآمده از رأی نخبگان نیستند نیز وقتی احساس کنند دیگر در دایره قدرت و انجام وظیفه حضور ندارند در چهار سال آینده چنین رفتاری را پیاده می‌کنند.

 علیزاده، رها شدگی در همه حوزه‌ها و فرد محور بودن در غیاب سیستم محوری را مهمترین عامل بروز چنین تصمیماتی در مدیریت شهری رشت بیان کرد و گفت: اگر سیستم مناسبی در مدیریت شهری حاکم بود؛ همه افراد خود را تا پایان جلسات شورا ملزم به حضور در جلسات می‌دیدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.