منطقه جدید گردشگری دریایی در بندرانزلی

0 354

گردشگری یکی از بخش‌های اساسی ‌توسعه و رونق اقتصادی گیلان است. حوزه ‌ای که تاکنون بارها درباره آن صحبت شده، اما هنوز به شکلی که باید رشد نکرده است. گردشگری دریایی از جمله ظرفیتهایی است  که تا کنون به طور جدی به آن پرداخته نشده است. این در حالیست که گیلان دارای ۲۸۸ کیلومتر نوار ساحلی در۹ شهرستان است که  از امکانات اولیه و زیرساخت های لازم جهت اجرای برنامه‌های گردشکری دریایی برخوردارهستند.

«حمیدرضا آبایی» مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان  از ایجاد منطقه جدید گردشگری دریایی در محدوده غربی موج‌شکن جدید بندر انزلی خبر داده است.

وی  با اشاره به تلاش برای جذب توریست دریایی در اراضی دریایی در محل موج‌شکن غربی جدید گفت: تلاش می‌شود با ایجاد و ساخت اسکله و قایق‌های تفریحی، ایجاد ورزش‌های ساحلی و دریایی، ساخت رستوران‌های دریایی و معلق بر روی آب توریست را به این مناطق جذب کنیم. با توسعه محدوده سازمان منطقه آزاد انزلی، ۹هکتار از اراضی شامل چهار هکتار اراضی خشکی و پنج هکتار اراضی دریایی در منطقه غربی موج‌شکن جدید معروف به مارینا و یا گردشگری دریایی انزلی تعریف کردیم که به توسعه گردشگری در این استان کمک می‌کند.

آبایی با اشاره به تلاش برای جذب توریست دریایی در اراضی دریایی در محل موج‌شکن غربی جدید گفت: با ساخت ایجاد و ساخت اسکله و قایق‌های تفریحی، ایجاد ورزش‌های ساحلی و دریایی، ساخت رستوران‌های دریایی و معلق بر روی آب در تلاشیم توریست را به این مناطق جذب کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان فعالیت مسافر دریایی را مکمل گردشگر دریایی دانست و گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایه‌گذار در طرح گردشگری دریایی از امکانات ما استفاده کرده و از ترمینال بین‌المللی بندر انزلی استفاده و مسافرت‌های دریایی به کشورهای حوزه دریای خزر را انجام داده و مردم از این پتانسیل استفاده کنند که تاکنون از این زیرساخت به ‌درستی استفاده‌ نشده است.

پیشتر درهمین رابطه « رضا مسرور» مدیرعامل سابق منطقه آزاد انزلی نیز با بیان اینکه متأسفانه تاکنون از ظرفیت‌های گردشگری دریایی خزر بهره‌برداری مناسبی نشده گفته بود: احداث زیرساخت‌ها براساس الگوی موفق طرح‌های گردشگری دریایی منطقه در سطح استان ضروری است.

وی با اشاره به ساخت و بهره‌برداری اسکله تفریحی در منطقه آزاد انزلی در راستای فعال‌سازی گردشگری دریایی از ساخت یک پایانه مسافربری در بندر انزلی برای توسعه روابط با روسیه و همسایگان خزری خبر داد و گفت: یک کشتی مسافربری در منطقه ویژه لوتوس در حال ساخت است و به ما وعده داده شده تا پایان امسال در مسیر انزلی-آستاراخان جابه‌جایی گردشگر و مسافر آغاز شود.

مسرور تکمیل نشدن زیرساخت‌های توریسم دریایی و ساخت کشتی‌های گردشگری را از موانع گردشگری دریایی عنوان کرده بود.

گفتنی است طرح گردشگری دریایی درگیلان در قالب ستاد تسهیل گردشگری دریایی با مشارکت ۱۵ ارگان دولتی و همکاری اتحادیه های قایقرانی از بهمن ۹۶ آغاز  تا ۱۵ فروردین ۹۷ ادامه داشت که طی آن ۱۶۵ هزار نفر با رشد۱۶.۳ درصدی  در بخش گردشگری دریایی استان تردد کردند.

همچنین در بخش گردشگری دریایی از سه سال گذشته با معرفی طرح ساخت مارینا در سواحل استان شامل بنادر آستارا، انزلی و چمخاله دریچه جدیدی بر روی صنعت گردشگری دریایی در خزر گشوده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.