ورود زباله خام به سراوان ممنوع شد

استاندار از افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی خبر داد

0 339

بعد از ده روز تجمع و جلوگیری از ورود ماشینهای حمل زباله به مرکز دفن زباله سراوان ، اعتراضات مردمی که در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب وسیعی داشت در نهایت به نتیجه رسید و امروز استاندارگیلان اعلام کرد؛ تا پایان امسال ورود زباله خام جدید به سراوان متوقف خواهد شد.

«اسدالله عباسی»، با اشاره به آخرین اقدامات ساماندهی پسماند سراوان، اظهار کرد: خطوط بازیافت کارخانه کود آلی رشت از امروز افزایش ظرفیت پیدا می‌کند. پیش ازاین در کارخانه کود آلی فقط یک خط کار می‌کرد و یک خط نیاز به اورهال داشت که اکنون اورهال شده است.

وی با اشاره به ظرفیت بازیافت روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن در روز در این کارخانه اضافه کرد: با دو شیفت شدن کارخانه، بازیافت ۵۰۰ تنی زباله در روز خواهیم داشت و نیز روزانه ۲۰۰ تن ریجکت داریم که هیچگونه شیرابه‌ای ندارد و از نظر بهداشتی و زیست محیطی مورد تأیید است.

استاندار گیلان همچنین از ابلاغ اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی جهت احداث یک سوله و سالن بازیافت دیگر خبر داد و گفت: به زودی ظرفیت بازیافت به بالای ۱۱۰۰ تن در روز می‌رسد و دیگر هیچ زباله‌ای به سراوان حمل نمی‌شود.

عباسی همچنین به راه اندازی نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت نیز اشاره و خاطرنشان کرد: منابع ارزی برای ورود تجهیزات این زباله سوز انجام شده و برای سال جاری نیز، یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی زباله و پسماند در گیلان اختصاص یافته است.

در همین رابطه روز گذشته «امیر حسین علوی» شهردار رشت نیز از گامهای عملیاتی شهرداری برای ساماندهی سراوان خبر داد و گفت: شهرداری درصدد است در فاز اول و کوتاه مدت، حجم زباله ورودی به سراوان را بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن کاهش دهد، از اینرو فرآیند دو شیفته کردن خط یک و دو شرکت کودآلی لاکان به منظور کاهش ورود زباله به سراوان و تفکیک زباله از مبدأ از یکی دو روز دیگر عملیاتی می‌شود.

علوی همچنین احداث حوضچه‌های شیرابه، پی کنی پای زباله‌ها، احداث دیوار خاکی مسلح، احداث سیستم جمع‌آوری شیرابه، زباله‌ برداری بخش جنگل، احداث سیستم زهکش شیرابه، ایجاد پوشش نهایی مدفن، احداث چاه‌های گاز و چاه‌های باز چرخش شیرابه را از دیگر اقدامات بهسازی سراوان با هدف کنترل شیرابه، کم خطر کردن زباله و کاهش حجم زباله به این مرکز خبر داد.

وی افزود: تکمیل یک سوله شش هزار متری نیمه کاره در کود آلی و تکمیل یک سوله بزرگ مربوط به تجهیزات زباله سوز سراوان از جمله اقدامات اجرایی شهرداری رشت در به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: دو خط جدید پردازش کود آلی و تولید کمپوست وارد شده و آماده نصب میباشد و مراحل بهسازی و نصب آن هم در حال انجام است که ظرف چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 لازم به ذکر است روز گذشته «علی نیکزاد» نایب رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر کشور خواستار پیگیری موضوع سراوان رشت شد، همچنین «محمد رضا احمدی» و «جبار کوچکی نژاد» نمایندگان مردم رشت نیز خواستار اقدام فوری دولت برای حل مشکل این منطقه شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.