پلاستیک؛ بلای جان دریای خزر

0 565

درنشستی به مناسبت روز ملی دریای خزر، برکاهش زباله های پلاستیکی به خزر تاکید شد.

به گزارش مرور، مشاورمعاونت محیط زیست دریایی وتالابهای کشورر در رشت گفت: کاهش زباله های پلاستیکی ازمهمترین اتفاقاتی است که باید در خزر و سواحل آن صورت بگیرد.

وی افزود: هرساله در گرامیداشت روز دریای خزر از سوی کنوانسیون تهران به موضوعاتی ازسوی کشورهای حاشیه خزر پرداخته می شود تا برنامه هایی برای اثربخشی دربهبود وضعیت زیست محیطی خزراجرا شود. اولویت امسال نیز بر مدیریت و کاهش زباله به خصوص پلاستیک ها در سواحل خزر متمرکز شده است.

دریای خزر دریاچه ای با وسعت ۶۰۰ هزارو ۳۸۴ کیلومتر مربع است که ایران یکی کشورهای برخوردارازاین پهنه آبی است. وجود انواع گونه های آبزی و جانداران متنوع  دراین دریاچه که ماهیان خاویاری مهمترین این گونه ها هستند و وجود ذخایر نفت و گاز در بستر آن اهمیت دریا را از لحاظ  اقتصادی و استراتژیک برای کشورهای همسایه دوچندان کرده است. وجود خلیج ، تالاب ، رودخانه های منتهی به دریا و نوار ساحلی  ظرفیت های مناسبی برای اکوتوریسم در نوار ساحلی دریای خزر فراهم کرده است. اما بهره برداری بیش از اندازه از ذخایر مختلف دریای خزرو ورود آلودگی های زیست محیطی و فاضلابهای صنعتی و شهری موجب تخریب اکوسیستم طبیعی این دریاچه شده است.

به گفته‌ی کارشناسان محیط زیستی ورود فاضلاب بیمارستانی و شهری به رودخانه‌ها و در نهایت دریای خزربه دلیل عدم تکمیل و یا ایجاد شبکه کامل تصفیه فاضلاب‌ در شهرهای ساحلی استان است.  در صورت ادامه روند فعلی مطمئنا وضعیت این دریا در آینده بسیار نزدیک بحرانی خواهد شد.

این درحالیست که سال گذشته “قربانعلی محمدپور” مدیرکل محیط زیست استان ازایجاد تصفیه‌خانه برای شهرهای ساحلی خبر داده بود. اما تاکنون اعتبارات ملی و استانی برای ایجاد تصفیه‌خانه دراین شهرها اختصاص پیدا نکرده وهمچنان ورود فاضلاب به رودخانه‌های منتهی به دریای خزر ادامه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.