چالش فاصله گذاری اجتماعی در تالش

0 555

طرح محدودیت تردد و فاصله گذاری اجتماعی در شهرستان تالش کلید خورد. فرماندار تالش در این‌باره گفت: این طرح از صبح روز جمعه ۸ فروردین تا ۲۰ همین ماه در تمام تالش اجرا می‌شود. محدودیت واحدهای صنفی غیر ضروری طبق جدول ارائه شده یکی از این اجزای این برنامه است که از روزهای عید نوروز آغاز شده است.

سید عیسی مهدوی افزود: فروشگاه های مواد غذایی، نانواییها و مغازه‌های خدماتی ضروری همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. واحدهای متخلف نیز پلمپ می‌شوند.

وی در مورد محدودیت تردد در محورهای ارتباطی شمالی و جنوبی تالش اظهار کرد: طبق این طرح از خارج شدن ساکنان محدوده اداری تالش در محور ویزنه به آستارا و گیسوم به پره‌سر جلوگیری می‌شود و فقط به خودروهای بومی اجازه ورود می‌دهیم. همچنین مسافران مقیم تالش باید منطقه را ترک کنند و خودروهای عبوری نیز حق توقف در داخل شهر را ندارند.

وی از مشارکت نیروی انتظامی، بسیج، اتاق اصناف، هلال احمر و شبکه بهداشت و درمان و در این طرح خبر داد.

به گزارش مرور، شهرستان تالش با بندرآستارا و رضوانشهر استان گیلان و شهرستان خلخال استان اردبیل مرز مشترک دارد. طرح محدودیت تردد نیز فقط در محورهای استان گیلان اجرا می‌شود. اما معایب این طرح از روز نخست آشکار شد. معطلی تردد کنندگان بومی پست بازرسی ویزنه در شمال تالش یکی از این چالش‌ها است. تعدادی از ساکنان شهرها و روستاهای بخش حویق تالش در شهر آستارا مشغول به کار هستند.

تب سنجی مسافرانبنا بر این گزارش، مشاغل این افراد جزو فعالیت‌های تعطیل شده نیست و باید روزانه رفت و آمد کنند. حتی برخی افراد از پلاک آستارا برای خودروهای خود بهره می‌برند. دغدغه ای که سبب رنجش مجریان و مردم می‌شود. همین موضوع در پست کنترل تردد گیسوم بخش اسالم تالش نیز قابل مشاهده است. مشاغل تعدادی از ساکنان تالش در شهرستان رضوانشهر قرار دارد. کارخانه صنعتی چوکا و شرکت شفارود نمونه این موارد هستند.

اما ایراد دیگر طرح محدودیت ویژه افراد شاغل فاقد خودروی شخصی است. این افراد به سختی وسیله ای برای جابجایی پیدا می‌کنند و دائما مورد سوال و جواب واقع می‌شوند.

محور ارتباطی بین استانی اسالم به خلخال شامل این طرح نمی‌شود. مسئولین نیز از این موضوع سخنی نمی‌گویند و ترجیح می‌دهند تا رازی سر به مهر باشد.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره وضعیت این مسیر به مرور گفت: راهداری خلخال استان اردبیل در ۱۹ اسفند ماه سال گذشته این محور را مسدود کرده است و هیچ ترددی میان ۲ استان از این محور انجام نمی‌شود. فقط ساکنان بومی در روستاهای دائمی و فصلی مسیر در حال تردد هستند.

«غلامحسین بخت‌شاهی» در این‌باره تصریح کرد: مسیر بنابر مصوبه شورای تامین این شهرستان بسته شده است. موانع فیزیکی و خاک ریخته شده در ۴ نقطه جاده اجازه تردد نمی‌دهد. نکته جالب توجه این ماجرا نیز اولین نقطه مسدود شده در خاک تالش گیلان و پیچ بزرگ ییلاق کرمان است. بنابر تقسیم بندی‌های اداری ۵ کیلومتر از این مسیر تحت مدیریت راهداری اردبیل قرار دارد.

 تب سنجی از مسافران

جانشین رییس شبکه بهداشت تالش در حاشیه بازدید از پست ویزنه در شمال تالش با استقبال از اجرای محدودیت‌های تردد و فاصله گذاری اجتماعی  گفت: مسافرت افراد، حضور در تجمع‌های عمومی و تردد در مناطق آلوده سبب گسترش بیماری می‌شود. لازم است تا چرخه انتقال ویروس کوئید۱۹ را با اعمال محدودیت‌های جابجایی افراد بشکنیم.

دکتر امید ظهیر افزود: طبق این برنامه ناقلین ویروس افراد کمتری را در معرض خطر ابتلا قرار می‌دهند. همچنین این برنامه به کاهش تعداد مبتلایان منجر می‌شود و فرصت کافی را برای فراهم کردن امکانات و بازتوانی کادر درمانی فراهم می‌کند.

وی درباره میزان مشارکت سازمان متبوعش در این طرح بیان کرد: پایش وضعیت مسافران در حال گذر از منطقه همراه با تب سنجی دیجیتالی توسط کارکنان شبکه بهداشت در حال انجام است. بیماران احتمالی نیز به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.