کمبود خون در رگ های گیلان

ترس از کرونا عامل کاهش اهدای خون در گیلان شده است

0 373

ترس از ویروس کرونا، در یکماه اخیر باعث شده است که مراجعات شهروندان گیلانی برای اهدای خون کمتر از هر زمان دیگری شود‌. این باعث شده که متولیان این حوزه برای اهدای خون از شهروندان استمداد بطلبند.

سالانه به طور میانگین بیش از ٢٠٠ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در گیلان تولید می شود که این خون ها برای مصدومان حوادث، جراحی ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد مورد نیاز. مورد مصرف قرار می گیرد.

همچنین گیلان از استانهایی است که به دلیل آمار بالای تصادفات ، نیاز به خون در آن بالاست. گیلانی‌ ها سالانه ۸۰ هزار واحد خون اهدا می‌ کنند و یکی از پرمصرف‌ ترین استان‌های فرآورده های خونی هستند.

با این حال کاهش مراجعات مردمی برای اهدای خون فقط شامل گیلان نمی شود و سایر استان ها نیز در گیر این موضوع هستند. چنانچه سخنگوی سازمان انتقال خون کشور هم در این رابطه ضمن اعلام کاهش حدود ۴۰ درصدی  اهدای  خون در استانهای اصلی درگیر با ویروس کرونا خبر گفته است: شرایط برخی استان ها از بابت کاهش مراجعات اهداکنندگان به مراتب بیش از سایر استان‌ها نگران‌کننده است.

در همین زمینه مدیر کل انتقال خون گیلان با بیان اینکه کرونا یک بیماری تنفسی است، گفت: اکنون با کاهش جدی ذخایر خون در استان مواجه ایم و لازم است بگویم، اهدای خون به هیج وجه موجب بیماری اهداکننده نمی شود.

«بابک پاکدل خوش اخلاق»  ضمن درخواست از مردم برای اهدای خون، افزود: همچنین از مردم خواهش می کنم با این کار به  بیماران نیازمند به خون و فرآورده های خونی یاری برسانند و اهدای خون را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

مدیرکل  انتقال خون گیلان ادامه داد: بیمارستانهای استان نیازمند حضور اهدا کنندگان  بخصوص اهدا کنندگان مستمر و جوان است. در حال حاضر از میزان اهدا کنندگان خون به دلیل کرونا کاسته شده است.  اما اهدا کنندگان مطمئن باشند محیط مراکز انتقال خون استریل و ضد عفونی شده است و نگرانی بابت انتقال بیماری به آنها وجود ندارد.

پاکدل ادامه داد:  ۳۷ هزار و ۳۱۰ نفر به صورت مستمر و ۱۷ هزار و ۱۶۴ نفر نیز سابقه اهدا خون در استان گیلان را دارند و سال گذشته ۸ هزار و ۹۳۶ نفر برای نخستین بار خون خود را اهدا کرده‌اند.

مدیرکل انتقال خون گیلان گفت: بیش از ۲۰۰ واحد فرآورده‌های خونی تهیه و در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گیلان مصرف می‌شود. به جز بیماران تالاسمی، بیماران عمل جراحی قلب باز و نوزدانی که نیازمند تعویض خون هستند در اولویت دریافت خون قرار دارند. گیلان بیش از هزار بیمار دیالیزی، هزار و ۱۶۰ بیمار تالاسمی، ۲۷۰ بیمار هموفیلی و حدود ۲۰۰ بیمار فاویسمی دارد که نیازمند مصرف فرآورده‌های خونی هستند.

وی گفت:  با توجه به اینکه در فصل بهار قرار داریم و بیماری فاویسم ناشی از مصرف باقلا در استان افزایش پیدا کرده از اهدا کنندگان مستمر تقاضای حضور در مراکز انتقال خون استان و تامین نیازهای خونی را داریم.

وی در خصوص ضدعفونی کردن مراکز انتقال خون هم توضیح داد: در همه مراکز انتقال خون نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های علمی رعایت شده و خون گیری و پخش فرآورده‌های خونی همچون گذشته در شرایط کاملا استریل انجام می‌شود و مردم در این باره نگران نباشند. تمامی تجهیزات و ملزومات مورد استفاده در فرآیند اهدای خون یک بار مصرف، استریل و استاندارد است.

مدیرکل انتقال خون گیلان با تاکید بر اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی روزانه و همیشگی است، از تمامی اهداکنندگان مستمر خون که با اصول اولیه خود مراقبتی آشنا هستند دعوت کرد با اهدای خون خود به بیماران یاری رسانند.

گفتنی است، بر اساس آمار انتقال خون گیلان از جمعیت ۲ میلیون ۵۶۰ هزار نفری گیلان، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واجد اهدای خون هستند، اما در سال گذشته ۸۲ هزار نفر اقدام به اهدای خون کردند.

بابک پاکدل خوش‌اخلاق، در ادامه گفت اطلاع رسانی‌های اخیر موجب حضور نیروهای بسیج و سپاه و بسیج خواهران در انتقال خون و اهدای خون شده است. با این حال هنوز هم کمبود خون داریم و روزانه ۲۵۰ کیسه خونه اهدایی داشتیم که اکنون با کاهش چشمگیری مواجه‌ایم و امیدوارم با شفاف سازی درمورد رعایت اصول بهداشتی در مراکز انتقال خون شاهد رشد اهدای خون باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.