کمبود زیرساختهای حمل و نقل زمینی و ریلی در گمرکات استان

0 417

استاندارگیلان از فعال شدن میز دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در رشت خبرداد و گفت: راه‌اندازی میز اوراسیا در رشت منجر به تسهیل و افزایش صادرات از گیلان می‌شود. «ارسلان زارع» تأکید کرد: این ظرفیت در گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه مؤثر است و یکی از مهم‌ترین خدمات این دبیرخانه در گیلان، تسهیل مراودات تجاری است و باید از ظرفیت آن به نحو احسن استفاده شود.

در همین رابطه «هادی تیزهوش تابان» رییس اتاق بازرگانی گیلان نیز به مرور افزود: تشکیل میز کمیته فرعی دبیرخانه اوراسیا در رشت منجر به توسعه روابط گیلان با کشورهای هدف اوراسیا و روسیه خواهد بود.

 تیزهوش تابان گفت: گیلان مسیر صادرات کشور به روسیه است و قطعا تشکیل کمیته فرعی دبیرخانه کمک زیادی به تسهیل روابط تجاری و صادرات از مرزهای آبی و زمینی گیلان می‌کند. رصد مشکلات ارتباط تجاری دو طرف در بحث حمل و نقل، تعرفه‌ها و سیستم بانکی از این جمله است. اما در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی تجار استان در صادرات به کشورهای عضو اوراسیا، کمبود زیرساختهای حمل و نقل زمینی و ریلی در گمرکات استان است. گمرک آستارا ظرفیت محدودی برای تردد کامیونهای حمل بار دارد و نیاز است هرچه زودتر پل دومی برای عبور و مرور کامیونهای تجاری در این گمرک احداث شود.

رییس اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به تکمیل راه آهن گیلان و اتصال آن به آستارا تأکید کرد: با راه‌اندازی راه آهن، مباحث احداث کانتیرنهای یخچال دار و امکانات سردخانه‌ای در محوطه‌ی ریلی گمرک آستارا باید مورد توجه استان قرار بگیرد. تا زمانیکه زیر ساختهای مورد نیاز تجار در راه آهن احداث نشود تجارت ما در بخش حمل و نقل زمینی با سختی انجام خواهد شد.

گفتنی است گیلان بیشترین مرزهای ریلی، آبی و زمینی را در مراودات تجاری با روسیه دارد. سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون دلار کالا از مرزهای استان به کشورهای اورسیا و روسیه صادر شده و در سال جاری نیز ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی از مرزهای استان هدفگذاری شده است. مواد غذایی، مرکبات، صیفی جات و صنایع سبک بیشترین کالاهای صادراتی گیلان به کشورهای هدف اوراسیا در سال جاری بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.