پوسیدگی کیوی در سردخانه های استان

محدویتهای صادراتی و جنگ موجب شد:

0 327

محدودیتهای صادراتی، نبود سیاستگذاری درست از سوی دولت و جنگ روسیه با اوکراین موجب شد چند هزار تن کیوی در سردخانه‌های گیلان دپو و در حال پوسیدگی باشند و ضرر مالی زیادی به هشت هزار باغدارکیوی در شهرستانهای تالش و آستارا وارد شود.

بازارهای هدف را از دست دادیم

«حسن محمد یاری» نماینده مردم تالش و رضوانشهر با بیان این مطلب به مرور گفت: محدودیتهای صادراتی که در زمستان گذشته به دلیل مباحث فنی و قرنطینه‌ای برای صادرات کیوی پیش آمد موجب شده صادرات این محصول دربازه زمانی مشخص انجام نشود و کلیه بازارهای هدف خود را در کشورهای منطقه از دست بدهیم.

محدودیتهای صادراتی، نبود سیاستگذاری درست و جنگ روسیه با اوکراین موجب شد چند هزار تن کیوی در سردخانه‌های گیلان دپو و در حال پوسیدگی باشند و ضرر مالی زیادی به هشت هزار باغدارکیوی در شهرستانهای تالش و آستارا وارد شود. حتی کلیه بازارهای هدف ما در کشورهای هند، عربستان و روسیه و اوکراین از دست رفتند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: با وجود محدودیتهای قرنطینه‌ای که در بازار کیوی پیش آمد دولت سیاستگذاری حمایتی درستی از باغداران بعمل نیاورد. درحالیکه می‌توانست با خرید تضمینی این محصول، مانع از دپو و ضرر و زیان کشاورزان شود. با توجه به اینکه تالش قطب کیوی کاری کشور است درحال حاضر کلیه بازارهای هدف ما در کشورهای هند، عربستان و روسیه و اوکراین از دست رفتند.

محمدیاری جنگ روسیه و اوکراین در برگشت خوردن کامیونهای کیوی از مرز اوکراین را بی تاثیرنداشت و افزود: علیرغم تذکرات زیادی که در صحن مجلس به وزارتخانه‌های متولی این موضوع دادیم اما متأسفانه پیگیریهای نمایندگان نتیجه‌ای در برنداشت و حجم زیادی از کیوی در سردخانه‌های گیلان درحال پوسیدن هستند.

کاهش قدرت خرید مردم روسیه

در همین رابطه به منظور پیگیری این موضوع را از«کامبیز میرکریمی» نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه جویا شدیم.

 میر کریمی گفت: بخش عمده‌ای از کامیونهای کیوی صادراتی به اوکراین به دلیل جنگ، به مدت چند روز در مرز جلویشان گرفته شد که در نهایت کیوی‌ها به سردخانه‌های استان مرجوع شدند.

وی تعداد این کامیونها را ۱۷ کامیون اعلام کرد و درباره کاهش تقاضای بازار کیوی در روسیه گفت: مشکلاتی نیز بعد از برگشت خوردن فلفل دلمه‌ای قرمز از روسیه به وجود آمده بود که در رایزنی با روسیه برطرف شد و درحال حاضر مشکلی برای صادرات کیوی به روسیه وجود ندارد. اما به دلیل کاهش ارزش روبل در روسیه، مردم این کشور با کاهش قدرت خرید مواجه شده‌اند و بازار متقاضی کیوی نیست.

صادرات و فروش در بازار داخلی ادامه دارد

اما در حالیکه نماینده مردم تالش از دپو و پوسیدگی هزاران تن کیوی در سردخانه‌های این شهرستان خبر داده، «منوچهر پارسافر» مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گیلان به مرور اظهار کرد: محدودیتهایی که از سوی روسیه در صادرات کیوی اعمال شده بود مربوط به بحث شپشک در فلفل دلمه ای بود که شامل کیوی‌های صادراتی گیلان نبود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۷ هزار تن کیوی در سردخانه‌های استان موجود است افزود: جنگ روسیه و اوکراین تاثیر زیادی در کاهش تقاضا از بازارهای هدف این دو کشور داشته و علاوه برکیوی، سایر محصولات کشاورزی صادراتی مانند سبزی و صیفی جات نیز به مدت چندین روز در مرز اوکراین و ارمنستان در انتظار ماندند که یا خراب شدند یا به کشور برگشت خوردند.

وی با تأکید به وجود محدودیتهای صادراتی و وجود مشکلات در قرنطینه محصولات کشاورزی در بازارهای هدف کشورهای حاشیه دریای خزر تأکید کرد: وجود کیوی در انبارهای سردخانه‌های استان به معنی مرجوع شدن این محصول و پوسیدگی نیست و صادرات آن به کشورهای اطراف و عرضه در بازارهای داخلی کماکان ادامه دارد.

پارسافرهمچنین افزود: زمستان گذشته با توجه به محدودیتهای صادراتی که توسط برخی از کشورهای هدف برای کیوی ایجاد شده بود به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد دادیم با خرید تضمینی کیوی از باغداران، این میوه نیز در سبد کالای میوه شب عید قرار بگیرد که مورد موافقت قرار نگرفت.

لازم به ذکر است گیلان، بزرگ‌ترین صادر کننده کیوی در کشور است. سال گذشته حدود

۳۵۰ هزار تن کیوی در استانهای شمالی کشور تولید شد که قرار بود حدود ۲۰۰ هزار تن از این محصول به بازارهای هدف صادر شود که به دلیل محدودیتهای صادراتی و مسایل قرنطینه‌ای در مرزها، این کیوی این میزان از صادرات محقق نشد.

 کشورهای روسیه، اوکراین،ارمنستان،هند،عربستان،بحرین وعراق ازجمله بازارهای هدف کیوی صادراتی ایران هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.