گروگان‌گیری بودجه توسط مخالفان شهردار

کلیات بودجه 39 میلیارد تومانی شهرداری تالش تصویب شد

0 508

خبر عدم تشکیل جلسات رسمی شورای شهر تالش در سال جدید و عدم تصویب بودجه سال ۱۳۹۹ همه را در شوک فرو برد. روزهایی که کارکنان شهرداری همه تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به مردم در روزهای کرونایی به کار می‌بستند.

بالاخره نخستین جلسه رسمی شورا در سال جدید، ۲۶ فروردین با شرکت ۶ عضو برگزار شد. جلسه‌ای که با اختلاف نظر گسترده میان اعضای شورا بر سر بررسی غیبت اعضا، کلیات و یک چهارم بودجه، پرداخت هزینه‌های ناشی از انتخابات همراه بود. وضعیتی که کمتر کسی فکر می‌کرد اینجا شورای شهر باشد و دست کمی از بازار ماهی فروشان شهرهای شمالی نداشت. فضایی که در آن شکاف میان اعضا در سال آخر فعالیت پنجمین دوره بیشتر از گذشته آشکار شد.

کلیات بودجه ۱۳۹۹ پس از ۲ ماه تاخیر در نشست شامگاه یک‌شنبه ۳۱ فروردین مورد بررسی قرار گرفت.  رییس کمیسیون فضای سبز شورا خواستار تغییرات عمده در ساختار بودجه شهرداری تالش شد و تصریح کرد: طرح‌های عمرانی اجرا نشده سال ۹۸ هنوز در سند بودجه سال ۹۹ افزوده نشده است. چنانچه جزئیات بودجه بررسی نشود از رای دادن به کلیات بودجه خودداری می‌کنم.

انتقاد نسبت به اولویت بندی طرح‌ها

 «فیروزه اردویی» ضمن انتقاد نسبت به اولویت‌بندی طرح‌ها گفت: جمع‌آوری و تدفین بهداشتی پسماند نسبت به احداث پارک‌های محله‌ای در اولویت بالاتری قرار دارد. هم‌چنین تعریض معابر اصلی اولویت بیشتری نسبت به معابر فرعی دارد و باید بر روی آنها متمرکز بشویم. نقاط پرخطر شهر از جمله تقاطع خیابان‌های میدان آزادی، بلوار پاییزان و بلوار شهید روستا هنوز اصلاح نشده است و تا یک میلیارد تومان نیز جای کار دارد.

عضو شورای شهر با بیان عدم تحقق بودجه سال گذشته گفت: شهردار ضعف‌های مدیریتی دارد و در زمان اختصاص بودجه شورا و پرداخت حق جلسه اعضا همواره از عدم تحقق کامل بودجه سخن می‌گوید. ما می‌توانیم شهرداری قوی را بجای وی بر سر کار بیاوریم و بودجه ۴۰ میلیارد تومانی تنظیم کنیم.

وی با اشاره به وضعیت پارک‌های حاشیه رودخانه گرگانرود بر بهسازی این نقاط برای جذب گردشگران تاکید کرد.

اردویی درباره تامین منابع درآمدی این سازمان بیان کرد: همانگونه که بارها گفته‌ام با هرگونه افزایش عوارض مخالفم. فروش شن و ماسه رودخانه کرگانرود در محل ساخت لاستیکی کرگانرود و مزایده املاک شهرداری محل خوبی برای تامین درآمد افزایش بودجه طرح‌های عمرانی است.

البته براساس شنیده‌ها میدان آزادی در شمال تالش محل زندگی یکی از اقوام وی است. رایزنی‌هایی در سال‌های گذشته برای تملک، عقب‌نشینی و تعریض در این نقطه انجام شده که به دلیل اختلاف نظر بر سر قیمت زمین به سرانجام نرسیده است.

تخلف عدم تصویب بودجه در شورا

 «سهیل سلامی» از مخالفان سرسخت وضعیت نامشخص بودجه اظهار کرد: عدم تصویب بودجه یک تخلف آشکار در عملکرد دوره پنجم شورا قلمداد می‌شود. همه‌گیری کرونا و عدم شرکت در جلسات شورا نیز یک بهانه است. ابتدا کلیات مورد تصویب اعضا قرار می‌گیرد و بررسی جزئیات هم ۳ هفته زمان می‌برد و نمی‌توانیم یک سازمان خدماتی و کارکنان‌اش را بدون بودجه به حال خود رها کنیم.

سخنگوی شورای شهر تالش ضمن انتقاد به بندهای پیشنهادی اعضای شورا درباره افزایش بودجه عمرانی تصریح کرد: برخی به شکلی با تصویب بودجه موافقت می‌کنند که مبلغ آن افزایش پیدا می‌کند. همین افزایش مبلغ در کنار نبود منابع درآمدی سبب عدم تحقق آن می‌شود که در انتها شهردار را مقصر این کار معرفی می‌شود.

محفوظی ضمن مخالفت با فروش زمینهای متعلق به شهرداری گفت: اعضای شورا نباید برای اجرای چند پروژه آسفالت چوب حراج به زمین‌های شهرداری بزنند. پروژه‌های عمرانی به دلیل فرسایش در طول زمان از میان می‌رود اما املاک و مستقلات دارایی یک سازمان هستند که ارزش خود را حفظ می‌کنند.

وی ضمن مخالفت با ادامه توسعه پارک‌های حاشیه کرگانرود تاکید کرد: توسعه این فضاها در کنار رودخانه‌ها بر اساس قانون جدید و اعلام حریم‌های کمی و کیفی متوقف شده است. پارک حاشیه کرگانرود نیز از این قاعده مستنثنی نیست و اجرای آن یکی از اشتباهات مدیریتی شهردار اسبق بود.

مخالفت با فروش زمین‌های شهرداری

 «حافظ محفوظی» دیگر عضو شورای شهر با اشاره به عدم تغییرات محسوس در بندهای درآمدی شهرداری گفت: عدم تناسب میان درآمد و هزینه‌ها بارها مطرح شده است تا زمانی که منبع درآمد جدید وجود نداشته باشد نمی‌توان بودجه را افزایش داد. این سازمان ماهیت خدماتی دارد و می‌توان با افزایش عوارض در سال جدید پول خدمات ارائه شده را از مردم بگیریم.

وی با انتقاد از رویکرد حذف تعدادی از پروژه‌های عمرانی از فهرست بودجه عمرانی گفت: همه پروژه‌ها مهم است و تمرکز به چند پروژه خاص تعریض و حذف معابر فرعی شهر را با چالش روبر می‌کند. تعریض معابر اصلی می‌تواند میلیاردها تومان هزینه در بر داشته باشد و ممکن است سال‌ها طول بکشد اما همین پروژه در معابر فرعی ضمن تفاهم با مالک و پرداخت کمترین مقدار ممکن است.

محفوظی ضمن مخالفت با فروش زمینهای متعلق به شهرداری گفت: اعضای شورا نباید برای اجرای چند پروژه آسفالت چوب حراج به زمین‌های شهرداری بزنند. پروژه‌های عمرانی به دلیل فرسایش در طول زمان از میان می‌رود اما املاک و مستقلات دارایی یک سازمان هستند که ارزش خود را حفظ می‌کنند.

عضو شورا امکان دخل و تصرف در پروژه سد لاستیکی کرگانرود و برداشت شن و ماسه را ناممکن خواند و گفت: تامین بودجه تنها از طریق منابع تحت اختیار این سازمان صورت می‌گیرد و فروش شن و ماسه رودخانه‌ای جزو اختیارات شورا و شهرداری نیست.

نداشتن بودجه عمرانی

«بهزاد پورپناه» نیز با دفاع از افزایش عوارض به ویژه در مورد صدور پروانه‌های ساخت‌وساز گفت: عوارض موجود براساس سال ۹۴ دریافت می‌شود، در حالی که تورم نسبت به این سال حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. دستمزد و مزایا نیز بر همین اساس بیشتر شده و ثابت ماندن این بخش از خدمات شهری به صرفه نیست.

عضو کمیسیون عمران درباره طرح‌های پرهزینه دوره‌های گذشته گفت: شهرداری تالش بودجه کافی برای اجرای طرح‌های عمرانی در اختیار ندارد. این مجموعه نمی‌تواند برای تملک اراضی وآزادسازی پروژه‌های تعریض مبالغ کلانی را پرداخت کند. اعطای امتیاز ساخت و تهاتر تنها راه برای حل این مشکل است. همچنین ساخت پارکینگ طبقاتی در داخل محدوده پرترافیک شهر به علت هزینه حدود ۳ تا ۵ میلیارد تومانی و برگشت دیرهنگام سرمایه برای سرمایه گذاران صرفه اقتصادی ندارد.

این جلسه با حضور دیرهنگام یکی از اعضا به حاشیه کشیده شد. «عبدالله حسین پور» در ۱۰دقیقه پایانی جلسه وارد محل مذاکرات شورا شد. وی از عدم حضور شهردار در جلسه انتقاد کرد و گفت: تصویب بودجه سال ۱۳۹۹ بر اساس ماده ۲۶ آیین‌نامه مالی قانون شوراها باید با حضور شهردار و دفاع وی همراه باشد.

وی ضمن انتقاد از رویه شورانشینان در بررسی بودجه مدعی شد: اعضا بدون مطالعه سند بودجه آن را مصوب می‌کنند. چگونه می‌توان بودجه ۴۰ میلیاردی را در یک جلسه تصویب کرد؟ این بودجه از پیش تعیین شده در تاریخ تالش بی‌سابقه است.

حسین‌پور هم‌چنین گریزی به بودجه سال گذشته زد و گفت: سال گذشته کلاه گشادی تا زانو بر سرمان رفت. شهردار تمام بندهای بودجه تنظیم شده سال ۹۸ را با تخلف تغییر داد که انحراف از بودجه محسوب می‌شود. بار دیگر شورا جناح بندی شده است و نظر مخالفان در بررسی‌ها لحاظ نمی‌شود.

وی ضمن مخالفت با عملکرد شهردار تاکید کرد: شهردار نمی‌تواند با شرایط فعلی فعالیت کند و تخلفات مالی وی در بحث گیسوم آشکار است. این طرح نه تنها سودی ندارد بلکه در سند بودجه سال جدید ردیف اعتبار بازسازی نیز دارد. درآمد آن نیز بدون متمم و اصلاحیه قانونی خرج می‌شود در حالی‌ که اعضای شورا از این مسئله اطلاعی ندارند.

«بهروز علی بابایی» عدم حضور اعضا در جلسات فروردین ماه را فاقد هرگونه توجیه بیان کرد. وی با اشاره به بهانه‌گیری‌ منتقدان شهردار خواستار اتخاذ رویه درست و پرهیز از ایراد اتهام‌های بی پایه و اساس شد.

سخنان وی واکنش ۲ تن از شرکت کنندگان را در پی داشت. حافظ محفوظی در پاسخ به وی گفت: شما به موقع در جلسات شورا حاضر نمی‌شوید در حالیکه بندهای بودجه همه موارد ابهام را تشریح کرده است. بهزاد پورپناه نیز با انتقاد از حسین‌پور‌ خاطرنشان کرد: چنانچه شما اجازه دهید شهردار می‌تواند در این شهر به کار خود ادامه دهد. چنانچه بودجه شهر مهم بود از ابتدای جلسه حضور می‌یافتید.

تصویب بودجه ۳۹ میلیارد تومانی

رییس شورای شهرتالش ضمن انتقاد از رویه اعضا اظهار کرد: سند بودجه در زمان مناسب به دست ما رسید و در اواسط بهمن ماه برای اصلاح چندین مورد به شهرداری عودت داده شد. جلسه‌ ۲۶ بهمن آخرین باری بود که شورانشینان دور یک میز گرد هم آمدند. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و بیماری ۳ تن از اعضا بر نشست‌های بررسی بودجه سایه انداخت. اختلافات میان اعضا نیز مزید بر علت شد تا سند بودجه در آخرین روز فروردین ۱۳۹۹ روی میز شورانشینان خاک بخورد.

کلیات سند ۳۷ میلیارد تومانی بودجه شهرداری با ۲ میلیارد تومان افزایش به ۳۹ میلیارد تومان رسید و با ۴ رای موافق مورد تصویب اعضا قرار گرفت. هزینه‌های جاری با ۲۸ میلیارد همچنان ثابت باقی ماند و سهم بخش عمران شهری از ۹ به ۱۱ میلیارد تومان افزایش یافت. بررسی جزئیات نیز در جلسات بعدی ادامه می‌یابد.

«بهروز علی بابایی» عدم حضور اعضا در جلسات فروردین ماه را فاقد هرگونه توجیه بیان کرد. وی با اشاره به بهانه‌گیری‌ منتقدان شهردار خواستار اتخاذ رویه درست و پرهیز از ایراد اتهام‌های بی پایه و اساس شد. وی دراین باره تصریح کرد: امروز تالش بیش از هر زمان دیگری نیازمند ادامه خدمات عمومی‌ برای ادامه زندگی شهری در روزهای کرونایی است. اما در روزهایی که باید صرف مقابله با کوئید۱۹ شود به اختلاف سلیقه‌ها می‌گذرد. شرایطی که اقلیت شورا در آن به دنبال تغییر شهردار و تعیین فردی دیگر به جای وی هستند. ضرر این تاخیر در اعلام موافقت با بودجه نیز به چشم مردم می‌رود. واریز دیرهنگام دستمزد کارکنان و جریمه دیرکرد پرداخت حق بیمه از نتایج مستقیم این موضوع است که ده‌ها میلیون تومان زیان مالی را متوجه حساب‌های شهرداری تالش می‌کند.

کلیات سند ۳۷ میلیارد تومانی بودجه شهرداری با ۲ میلیارد تومان افزایش به ۳۹ میلیارد تومان رسید و با ۴ رای موافق مورد تصویب اعضا قرار گرفت. هزینه‌های جاری با ۲۸ میلیارد همچنان ثابت باقی ماند و سهم بخش عمران شهری از ۹ به ۱۱ میلیارد تومان افزایش یافت. بررسی جزئیات نیز در جلسات بعدی ادامه می‌یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.