گلایه شهروندان از کندی پروژه مسکن ملی در گیلان

فاز اول پروژه در رشت اجرایی می‌شود

1 2,029

بیش از یکسال از شروع طرح اقدام ملی مسکن در کشور می گذرد. پروژه خانه سازی دولتی که قرار است طی آن  ۱۳۸ هزار واحد مسکن، تحت مسوولیت بنیاد مسکن احداث شود. سهم گیلان در این طرح ملی در فاز اول ۴۷۰۰ واحد پیش بینی شده است. در حالیکه قرار بود در خرداد سال گذشته عملیات اجرایی این پروژه در گیلان آغاز شود اما آنگونه که باید این طرح از سوی مردم استان مورد استقبال قرار نگرفت. از این رو با خالی ماندن ظرفیتهای مسکن ملی در گیلان، وزارت راه و شهر سازی در چهار مرحله، فرصتی دوباره برای امکان ثبت نام متقاضیان جامانده فراهم کرد. هفته گذشته «حسین کشاورز» معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی گیلان اعلام کرد: تاکنون در چهار مرحله، ۱۲ هزار و ۸۴۹ نفر در گیلان در سامانه اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند. از این تعداد سه هزار و ۶۹۰ نفر واجد شرایط محسوب می‌شوند.

 نگرانی شهروندان گیلان از کندی پروژه

اما با این حال پروژه اقدام ملی با دو چالش عدم پیشرفت فیزیکی و کمبود نقدینگی متقاضیان همراه شده است. بطوریکه به گفته‌ی راه و شهرسازی گیلان از میان ۳ هزارو پانصد متقاضی واجد شرایط ، کمتر از ۶۵۰ نفر نسبت به تکمیل ثبت نام و آورده مالی ۴۰ میلیون تومانی در مرحله اول اقدام کردند.

در عین حال بیش از ۶ ماه از اولین واریز سهم متقاضیان مسکن ملی در گیلان می‌گذرد و انتظار متقاضیان موثر برای انعقاد قرارداد و شروع عملیات اجرایی اکنون ملال آور شده است. این موضوع  موجب نگرانی‌هایی از سوی متقاضایان در خصوص آماده سازی واحدهای مسکن ملی در موعد مقرر به وجود آورده است.

«مهدیه مرتضوی» شهروند ساکن رشت با بیان اینکه از همان ابتدای ثبت نام به ما اعلام کردند هر سه یا چهار ماه می بایست بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان آورده مالی برای مسکن ملی واریزی داشته باشیم، اما تنها در اوایل مهر ماه و فقط یک نوبت واریز سهم داشتم و همچنان منتظراعلام زمان بعدی هستیم.

در حال حاضر بنیاد مسکن استان، تمامی میلگردهای فونداسیون و سونهای طبقه همکف فاز اول پروژه را خریداری و در محل کارگاه دپو کرده است. تجهیز کارگاه و نیز آماده سازی سایت عملیات اجریی شامل خاکبرداری فنداسیونهای بلوکهای فاز اول و مخلوط ریزی اولیه زیر پی نیز از سوی پیمانکارانجام شده است. در کل پیمانکارعملیات اجرایی فاز اول پروژه را آغاز کرده است.

وی می‌افزاید: تامین این مبلغ طی مدت زمان کوتاه برای متقاضیان با سختی صورت می‌گیرد و  از ماههای گذشته به دنبال دریافت وام برای تهیه مبلغ بعدی سهم واریز هستیم، با این حال هیچ چشم اندازی برای انعقاد قرارداد و پیشرفت پروژه تاکنون از سوی راه و شهرسازی یا بنیاد مسکن بعنوان مجری پروژه دیده نشده است.

«رضا احمدی» متقاضی دیگر طرح نیز با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح ملی مسکن در سایر مناطق کشور به مرور می‌گوید: وضعیت اقتصادی و تورم در کشور نامناسب است و روز به روز قیمت مصالح ساختمانی در حال افزایش است. در ابتدای ثبت نام به ما اعلام کردند آورده هر متقاضی تا پایان طرح و تحویل خانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون خواهد بود. این در حالیست که این سهم با توجه به میزان تورم سال گذشته تعیین شده بود.

وی با ابراز نگرانی از افزایش سهم آورده و ناتوانی از پرداخت آن در ماههای آینده می‌افزاید: شاهد هیچ اقدامی برای شروع عملیات ساخت واحدهای مسکن ملی در رشت نبوده و معلوم نیست این طرح طی یکی دوسال آینده به ثمر برسد یا خیر.

۶۲۴ متقاضی واجد شرایط در استان

در همین رابطه «محمد اکبرزاده» مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بعنوان مجری پروژه جوابگوی سوالات خبرنگار مرور شد.

اکبرزاده بیان می‌کند: کد پروژه اقدام ملی مسکن پس ازانجام فرایند پایش، ساماندهی و تخصیص وام به متقضایان در رشت (۶۲۴واحدی)، روند اخذ تاییدیه کمیسیون ماده ۵ ، ارایه نقشه از سوی راه و شهرسازی استان، دفتر مرکزی بنیاد مسکن و اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری منطقه ۵ را طی کرده است. همچنین آزمایشات ژئوتکنیک و مکانیک خاک نیز توسط مشاور ذیصلاح اجرا شده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر بنیاد مسکن استان، تمامی میلگردهای فونداسیون و سونهای طبقه همکف فاز اول پروژه را خریداری و در محل کارگاه دپو کرده است. تجهیز کارگاه و نیز آماده سازی سایت عملیات اجریی شامل خاکبرداری فنداسیونهای بلوکهای فاز اول و مخلوط ریزی اولیه زیر پی نیز از سوی پیمانکارانجام شده است. در کل پیمانکارعملیات اجرایی فاز اول پروژه را آغاز کرده است.

مدیر کل بنیاد مسکن تاکید می‌کند: در حال حاضر ۶۲۴ متقاضی واجد شرایط  در استان مبلغ ۴۰ میلون تومان واریز وجه انجام داده‌اند.

 دوری از چالش‌های مسکن مهر در مسکن ملی

اکبرزاده ادامه می‌دهد: طرح اقدام ملی مسکن در سطح استان توسط اداره کل بنیاد مسکن به صورت تحویل مشترک فی مابین راه و شهرسازی با ظرفیت ۱۵۷۴ واحد مسکونی در شهرهای رشت، بندرانزلی، لنگرود، صومعه سرا، سیاهکل ، کیاشهر، مرجقل، شفقت و ماسال در دو قالب اجرایی بنیاد ساخت و گروه ساخت در حال انجام است. بطوریکه ۶۲۴ واحد رشت، ۳۶ واحد انزلی و ۴۰ واحد لنگرود به صورت بنیاد ساخت و مابقی به شکل گروه ساخت در دست اقدام قرار دارند.

وی به روند اجرایی پروژه در سایر شهرهای گیلان اشاره و اضافه کرد: گروه بندی و انتخاب گروهها و اخذ پروانه ساختمانی در پروژه ۶۰ واحدی گروه ساخت لنگرود انجام شده و از سوی گروه ساخت در دست عملیات اجرا قرار گرفته است. در رودسر نیز ۴۸ نفر فرایند انتخاب گروه را انجام داده اند. در سایر گروهها نیز با تکمیل فرایند متقاضیان موثر در پروژه  روند گروه بندی و انتخاب گروه ها انجام می‌شود.

وی در خصوص آورده مالی متقاضیان تا پایان اجرای طرح اظهار می‌کند: با توجه به برآوردهای ریالی انجام شده  و وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور، در حال حاضر پیش بینی می شود قیمت ساخت هر واحد مسکن ملی به ازای هر متر مربع حدود ۵۰ میلیون ریال باشد.

وی ادامه می‌دهد: پیش بینی منابع مالی پروژه های طرح اقدام ملی مسکن از دو مسیر تعریف و ابلاغ شده است. آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی . لذا چنانچه متقاضیان پروژه ها طبق برنامه ریزی زمانبندی ریالی که به آنها اعلام می‌شود نسبت به تکمیل سهم آورده خود اقدام کنند این پروژه طبق برنامه زمانبندی تکمیل و به اتمام می رسد.

لازم به ذکر است در همین زمینه نماینده عالی دولت در گیلان به اجرای طرح اقدام ملی مسکن و ثبت نام از متقاضیان در چهار مرحله اشاره و بیان کرد: چالش‌ها و مشکلات گذشته در اجرای طرح مسکن مهر، آسیب‌شناسی شده تا این فرآیند در طرح اقدام ملی مسکن تکرار نشود.

وی بر لزوم همراهی فرمانداران، شهرداران، دستگاه های اجرایی مرتبط و بانک مسکن در فراهم ساختن بسترهای مورد نیاز برای تکمیل واحدهای مسکن مهر و نیز اجرای طرح اقدام ملی مسکن تأکید و اضافه کرد: پیش بینی توسعه طی سال های آتی در اجرای زیرساخت های مورد نیاز در مسیر خدمات رسانی از جمله آب، برق، گاز، ارتباطات و دیگر موارد باید در ابتدا، درنظرگرفته و آینده نگری شود.

1 نظر
  1. اسماعیل می گوید

    سلام و عرض احترام وادب من ۴۲سال سن دارم اکنون فروردین ۱۴۰۱رسیده به سلامتی این پروژه دیگه نمی‌خواد رشد محسوس و قابل دید کنه؟موقع شروع پروژه ۳۹سال داشتم این همه سستی از طرف بنیاد و اداره راه فقط باعث شده مردم توان آورده شون کم بشه در حالی که استانهای دیگه تحویل دادن مثل اصفهان دارند مرحله دوم رو می‌سازند ما فقط بهانه داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.